شرح آنلاین - هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل پیشین باشگاه ماشین‌سازی تبریز تأکید کرد که درخواست اخیر رئیس جمهور آمریکا از فیفا خلاف اساسنامه این نهاد است.

هوشنگ نصیرزاده درباره پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال ایران در فیفا اظهار داشت: ملاقات رئیس جمهور آمریکا و فیفا توأم با دخالت ترامپ در امور فیفا بوده است. با توجه به اینکه رئیس جمهور آمریکا از رئیس فیفا خواسته که مطالبات فدراسیون فوتبال ایران را پرداخت نکند و هیچ عکس‌العملی از سوی این نهاد ورزشی تاکنون انجام نشده، باید گفت که رفتار رئیس جمهور آمریکا نقض آشکار ماده ۴ اساسنامه فیفاست که فیفا را موظف می‌کند از هر گونه تبعیض نژادی و قومی و ملیتی پرهیز کند. در بند دو همین ماده نیز، فیفا مقید است در قبال کشورها بی طرف باقی بمانند.

وی افزود: بر اساس یک قائده، کلیه ورزش‌ها رقابت‌ ملت‌هاست و از تعرض دولت‌ها مصون است. به همین دلیل، ماده ۱۳ اساسنامه فیفا می‌گوید که فدراسیون‌ها نباید توسط هیچ شخص حقیقی یا حقوقی تحت فشار قرار گیرد و دخالت آنها نوعی نقض اساسنامه فیفاست. این انتظار از فدراسیون جهانی وجود دارد که آنها برای دفاع از حیثیت فیفا بیانیه‌ای در این رابطه صادر کند که اشخاص نمی‌توانند تصمیمات فیفا را مطابق شرایط خودشان درخواست کنند.

مدیرعامل پیشین باشگاه ماشین‌سازی تبریز خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که فیفا مدت‌هاست که از حالت بی‌طرفی خارج شده و حتی آمریکایی‌ها که از میزبانی روسیه در جام جهانی فوتبال گله‌مند بودند، با اعزام نیروهای خود به هتل‌های زوریخ مقامات رسمی این نهاد را بازداشت کردند و نام آن را مبارزه با فساد در فیفا گذاشتند. در حالی که آنها در نهایت از میزبانی روسیه عصبانی بودند. اکنون نیز اینفانتینو در این نهاد بین المللی ریاست می‌کند و نشان داده که رابطه خوبی با فدراسیون‌ها برقرار کرده است، نباید اجازه دهد برخلاف اساسنامه فیفا اشخاص ثالث در روند کار این نهاد دخات داشته باشند.

 

منبع : تسنیم