شرح آنلاین - رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور گفت: بزرگترین مجموعه شیلاتی کشور بخش صید و صیادی است و هم اکنون حدود 140 هزار نفر در این بخش مشغول فعالیت در کشورند.

یعقوب دوه جی شامگاه پنجشنبه با حضور در نشست خبری میز تحول در محل خانه روابط عمومی استان در تبریز با بیان این مطلب افزود: این تعداد صیاد در هفت استان حاشیه دریای خزر، عمان و خلیج فارس مشغول فعالیت هستند که سالانه ۸۰۰هزار تن انواع ماهی را به وسیله ۱۲هزار شناور صیادی تهیه و در اختیار بازار مصرف قرار می دهند.

وی ابراز کرد: از این میزان صید ۳۰۰ هزارتن ماهیان تن هست و ۴۰۰ هزار تن دیگر نیز از طریق مزارع پرورش ماهی تولید و به مصرف بازار می رسد.

رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور همچنین گفت: موفقیت های خوبی در زمینه پرورش آبزیان در استان های غیر ساحلی به دست آمده به نحوی که ایران هم اکنون یکی از بزرگترین پرورش دهندگان ماهی قرل آلا در دنیا به میزان ۱۷۰ هزار تن در سال است.

دوه جی افزود: در طول این مدت موفق به صادرات این محصول به خارج از کشور شده ایم که نخستین محموله صادراتی در سال ۹۵ راهی کشور روسیه شد.

وی توسعه رستوران های دریایی در سطح شهرها و استان های کشور را گامی برای آشنایی ذائقه مردم با این منبع غذایی مغذی دانست و گفت: آذربایجان شرقی و تبریز در این زمینه عملکرد خوبی داشته و مایه امیدواری هستند.

رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور اضافه کرد: توان صادراتی این محصول به عنوان یکی از زیر بخش های کشاورزی کشور بسیار بالاست به عنوان مثال روسیه سالانه علاوه بر تولید داخلی خود نیاز به واردات یک میلیون و ۱۶۰ هزار تن انواع ماهی از کشورهای دیگر را دارد و ایران می تواند در این بازار حضور گسترده ای داشته باشد.

دوه جی ادامه داد: رئیس جمهور روسیه نیز در این باره دستور تامین ۲۰ درصد از ماهی مصرفی کشورش را صادر کرده و باید از این فرصت در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

وی همچنین افزود: با استفاده از شرایط موجود مزارع پرورش ماهی و امکانات طبیعی در اختیارمان می توانیم میزان تولید ماهی در کشور را تا چهار میلیون تن افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه سراسری صیادان کشور ضعف در اطلاع رسانی به مردم را عامل پایین بودن اقبال مردم به مصرف ماهی دانست و گفت: در صورت فراهم شدن شرایط امکان تامین ماهی های جنوب کشور برای اهالی شمالغرب کشور را داریم که در مقایشه با ماهی های تولید مزارع و دریای خزر ارزش غذایی بیشتری را داراست.

میز تحول با همکاری پایگاه های خبری عصر تبریز ، نسل تدبیر و شرح آنلاین تشکیل یافته و محلی برای تبادل نظر و رایزنی های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی صاحبان فکر در آذربایجان شرقی است.

اخبار مرتبط:

قویدل: صنعت کشاورزی می تواند جایگزین نفت شود/ارزش غذایی آبزیان برای جامعه تبیین شود