توزیع کنندگان محصولات لبنی از کاهش مصرف شیر توسط شهروندان تبریزی طی روزهای اخیر خبر می دهند.

به گزارش خبرنگار شرح آنلاین در پی گفتگو با چند تن از توزیع کنندگان شرکت های معتبر تولید کننده فرآورده های لبنی متاسفانه در پی اظهار نظری مبنی بر سمی بودن شیرهای پاستوریزه تبریز میزان مصرف این محصول لبنی کاهش یافته است.

این ماجرا از آنجا آغاز شد که ادعای عرضه شیرهای پاستوریزه‌ آلوده به سم ” افلاتوکسین ” در کشور و نام بردن از استان مازندران با آمار نسبتا بالا آن هم در یک برنامه تلویزیونی صبحگاهی ، نه تنها موجی از نگرانی را در خانواده‌ها ایجاد کرد، بلکه اعتراض بسیاری از فعالان صنایع غذایی و بویژه صنعت لبنیات و مراجع بهداشتی را به همراه داشته است.

این ادعا را ” بهادر حاجی محمدی ” که بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران معرفی شد ، در برنامه ” سلام صبح بخیر ”  شبکه ۳ سیما مطرح کرد و مدعی شد؛ شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم افلاتوکسین دارند. سمی که به منجر به سرطان کبد می‌شود.

اعلام این آمارها و اظهارنظرها و همچنین پرسش تاکیدی مجری برنامه مبنی بر این که «چطور می‌شود که یک هفته شیر نخریم؟» بلافاصله در شبکه‌های اجتماعی همرسانی شد و مورد توجه اقشار مختلف و کاربران فضای مجازی در سراسر کشور قرار گرفت.

اما بررسی‌ها و پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری ایرنا از انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران درباره اظهار نظر بازرس این انجمن نشان می‌دهد که حاجی‌محمدی بر اساس آمارهایی غیررسمی این اطلاعات را روی آنتن زنده تلویزیون و مقابل میلیون‌ها مخاطب اعلام کرده و چنین آماری در این انجمن وجود ندارد و حتی مورد تایید انجمن هم نیست.

به صفحه اینستاگرام ما بپیوندید

این در حالی است که استاندار آذربایجان شرقی هم چند روز پیش پس از بررسی های لازم در این باره از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی و غیرعلمی در رسانه‌ها انتقاد کرد و گفت: سمی بودن شیرهای پاستوریزه تبریز و آلودگی زیست‌محیطی معدن اندریان دو نمونه از خبرهای منتشرشده در روزهای اخیر هستند که طبق بررسی‌های کارشناسی و علمی مراجع ذی‌ربط، کذب و بی‌اساس بودن آنها ثابت شده است.

محمدرضا محمدپور با تأکید بر اینکه خبرنگاران و رسانه‌ها باید قبل از انتشار اخبار، اعتبار و صحت آنها را به طور دقیق بررسی کنند، افزود: اظهارات کذب و بی‌اساس، امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کند و از دستگاه قضایی انتظار داریم با این گونه اظهارنظرها برخورد کند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر آلودگی برخی از محصولات غذایی به دارو در نقاط مختلف کشور، اظهار داشت: این کار دسیسه بدخواهان نظام برای ضربه زدن به اقتصاد کشور است، زیرا ایران و استان آذربایجان شرقی سهم بسزایی در صادرات کیک، شیرینی و شکلات دارد و معاندان می خواهند از این طریق به این صنعت ضربه بزنند.

وی خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی انتظار داریم این مسائل را به جد پیگیری کنند.

اسماعیل خاتمی مقدم نائب رئیس انجمن صنایع همگن غذایی و دارویی مازندران هم گفت: مقدار افلاتوکسین در شیر طبق استاندارد داخلی کشورمان یک دهم پی پی بی (Part Per Billion ) یا واحد در میلیارد است که پنج برابر قوی‌تر از استاندارد کدکس CODEX (کمیسیون بین‌الملل کدکس مواد غذایی) جهانی است. این استاندارد در کدکس بین‌المللی عمومی ۵ دهم پی پی بی ppb یعنی ۵ برابر استاندارد ایران و در کدکس اتحادیه اروپا ۵ دهم پی پی بی ppb یعنی نصف استاندارد کشور ما در نظر گرفته شده است.

کانال تلگرام شرح آنلاین را دنبال کنید

چندی پیش نیز با پیدا شدن قرص های مشکوک در بین کیک و کلوچه های تولیدی چند برند مشهور در کشور نگرانی مصرف کنندگان به ویژه خانواده هایی که فرزند دانش آموز داشتند بسیار افزایش یافت. اما بررسی های مسؤولان ذیربط نشان داد که امکان وارد شدن این قرص ها در حین فرایند پخت و بسته بندی محصولات در کارخانه ها وجود ندارد و دست های پشت پرده برای ضربه زدن به صنعت محصولات غذایی وارد کار شده اند.

اینک در شرایط فعلی  که میزان مصرف شیر در سبد غذایی خانوارها با سالها فرهنگ سازی و آموزش به حد مناسبی در سطح کشور رسیده بیان چنین اظهارات غیرکارشناسی در رسانه ملی این سوال را مطرح می کند که چرا این روزها هجمه های روانی به سمت این صنعت در کشور سوق داده شده و هدف عامل یا عاملان از طرح چنین مباحثی چیست؟!

در تهیه این گزارش از محصولات خبری ایرنا و استانداری آذربایجان شرقی استفاده شده است.

 

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین