به گزارش شرکت معدنی زرین داغ آستارکان (شرکت بهره بردار معدن طلای اندریان) اقدامات خرابکارانه عامل تلف شدن چند راس گوسفند در نزدیکی سایت واحد فراوری بوده و این شرکت با هماهنگی اداره محیط زیست ورزقان قسمت مربوطه را تا حصول نتیجه آزمایشات و بررسیها متوقف کرده است.

اطلاعیهبر اساس گزارش شرکت زرین داغ روز سه شنبه پنجم فروردین ماه چند اتفاق غیرمنتظره و عجیب به صورت همزمان در محل سایت اندریان روی داده است که بررسی های اولیه واحدهای حراست ، ایمنی و آزمایشگاه این شرکت حکایت از تعمد و اهداف خرابکارانه دارد.

بر اساس این گزارش ساعت ۱۵:۱۵ روز سه شنبه ۲ دستگاه از نوارهای نقاله معدن در شرایط توقف خط خردایش به یکباره دچار حریق می گردد که وقوع این حادثه در حالیکه خط خردایش متوقف است ؛ تعجب کارشناسان مربوطه را برمی انگیزد و بر عامدانه بودن حریق صحه می گذارد.

همزمان با این حادثه سوال برانگیز و در حالیکه مدیران سایت مشغول هماهنگی با مسولین محلی و کارکنان ایمنی مشغول به اطفاء حریق بوده اند؛ حادثه دوم روی می دهد.

این گزارش حادثه دوم را نیز تخریبی و عمدی می داند و می افزاید: لایه ژئوممبران هیپ ۴ واستخر ۴ از چندین نقطه تخریب و استخر از حالت ایزوله خارج شده و باعث نشت محلول دارای سیانید و طلا به خاک می شود و در اتفاقی عجیب تر گله ای از گوسفندان به نزدیکی محل سایت وارد شده و چند راس از گوسفندان با شرب محلول سیانیددار تلف می شوند.

گزارش مزبور اتهام را متوجه حفاران غیرمجاز می داند و اضافه می کند: پیش تر ابعاد منفی اجتماعی ، زیست محیطی و اقتصادی حفاران غیرمجاز را به مسولین و رسانه ها گزارش داده شده است.

بنابر اعلام شرکت زرین داغ بلافاصله پس از این حادثه ، مراتب طی نامه های جداگانه به فرمانداری ورزقان ، دادگستری استان و ستاد تسهیل قوه قضائیه ، سازمان صمت استان، سازمان حفظت محیط زیست استان و نهادهای محلی در خاروانا و ورزقان گزارش شده و درخواست مساعدت گردیده و همکاریهای لازم نیز صورت گرفته است.

همچنین بنابر این گزارش ، شرکت بهره بردار جهت کنترل حجم محلول و جلوگیری از گسترش اثرات سوء نشت محلول ، اقدام به توقف عملیات فراوری در واحدهای تخریب شده تا حل معضل و ایمن سازی محیط نموده است.

این گزارش در پایان می افزاید: اتفاقات یاد شده در حالی رخ داده است که شرکت زرین داغ با طراحی و تصویب پروتکل میان واحدی با عنوان “جهش تولید” مقدمات افزایش تولید خود را در سال ۹۹ آغاز کرده است.

  • منبع خبر : شرح آنلاین