پناهگاه استاندارد و مردمی حیوانات آسیب دیده و بی پناه پردیس تبریز سالهاست در جهت حمایت از حیوانات تلاش می کند و در این راه با موانع و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده که به گفته مدیر عامل این مجموعه مهمترین آنها عدم حمایت و همکاری برخی نهاد ها و نیز عدم وجود فرهنگسازی مناسب در برخورد و حمایت از حیوانات بوده است.

مجموعه شرح آنلاین در پناهگاه حمایت از حیوانات پردیس حضور یافت و پای صحبت های این فرشتگان زمینی نشست تا از وضعیت واقعی این مجموعه شرحی به مخاطبین بدهد.

ژیلا پور ایرانی مدیر عامل پناهگاه حیوانات پردیس گفت: این پناهگاه حدود ۱۰ سال پیش توسط بخش خصوصی با کمک های خیرین راه اندازی شد و حدود ۴ سال پیش به عنوان یک سازمان مردم نهاد (ngo) با مجوز از فرمانداری تبریز ثبت گردید.
پور ایرانی با اشاره به سیره پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) در کمک به حیوانات رسالت پناهگاه پردیس را پیروی از مسیر والای معصومین عنوان کرده و افزود: آسیب رساندن به حیوانات بر خلاف راه و روش بزرگان دین اسلام می باشد و ما به عنوان مسلمان می بایست راه روش پیامبر اسلام و ائمه اطهار را پیش بگیریم و به حیوانات نیازمند کمک کرده و از آنها حمایت کنیم.

 

پردیس حیوانات تبریز

پردیس حیوانات تبریز

وی در ادامه سخنان خود گفت: حمایت از حیوانات باید میان مردم فرهنگ سازی شود و این مستلزم همکاری نهاد های مختلف و مردم می باشد.
مدیر عامل پردیس ادامه داد: نهاد هایی مانند شهرداری ها می توانند با کمک گرفتن از تخصص متخصصین ، با نصب بنر های آموزشی رفتار با حیوانات بخصوص در فصل سرما ، کمک شایانی در فرهنگسازی عمومی انجام دهند.

شهرداری ها از همکاری با پردیس امتناع می کنند

پورایرانی با گلایه از برخی شهرداری ها گفت : متاسفانه شاهد هستیم شهرداری ها که مهمترین نهاد برای همکاری با پردیس هستند ، بسیاری اوقات از همکاری و عقد قرارداد با این مرکز سر باز می زنند و با اشخاصی که فعالیت مشخص و قانونی در زمینه حمایت از حیوانات ندارند همکاری می کنند.
پور ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار شرح آنلاین در مورد فعالیت گروه ها و مراکز حمایت از حیوانات دیگر در استان گفت: فعالیت برخی از این گروه ها و مراکز قابل تقدیر است ولی گاهی بعضی رفتار ها موجب از بین رفتن اعتماد عمومی جامعه نسبت به حامیان حیوانات می شود.
وی تاکید کرد : فعالیت گروه های حامی حیوانات باید در چهارچوب و مسیر قانونی باشد تا مانع از فعالیت نهادی مانند پردیس نگردد.
وی با انتقاد از اقدامات برخی شهرداری های استان در کشتار حیوانات بخصوص سگ های بلاصاحب گفت: برخی شهرداری ها با جمع آوری و کشتار حیوانات زبان بسته ظلم بزرگی در حق حیوانات می کنند و باید جلوی اقدامات خلاف قانون آنها را گرفت.
پورایرانی با تشریح فعالیت و قراردادهای پردیس با شهرداری ها و دهیاری ها گفت: طبق قرارداد پناهگاه پردیس، جمع آوری و انتقال و نگهداری سگ های بلاصاحب همگی بوسیله اکیپ زنده گیر پناهگاه انجام می پذیرد .
وی با اشاره به برخی جو سازی ها و شایعه پراکنی هایی که در خصوص پناهگاه پردیس صورت گرفته تاکید کرد : شهرداری ها نباید عوام فریبی کنند .

پور ایرانی با اشاره به حرف های برخی مسوولین در شهرداری ها مبنی بر عدم اطلاع از کشتار سگها در سطح شهر بیان داشت : مگر می شود یک شهردار از عملکرد و نحوه فعالیت مجموعه خود بی اطلاع باشد.

پردیس حیوانات تبریز

پردیس حیوانات تبریز

 

پلاک های پردیس سفید رنگ با اطلاعات اختصاصی است

مدیر پناهگاه حیوانات پردیس با اشاره به فیلمی که روز های اخیر در فضای مجازی برای تخریب این پناهگاه منتشر شده گفت: پلاک های پناهگاه پردیس در تهران تهیه می شود و رنگ آنها سفید بوده دارای شماره سریال و اطلاعات اختصاصی می باشد و درحالی که هیچ کدام از پلاک های نصب شده به سگ های داخل فیلم متعلق به پناهگاه پردیس نمی باشد و اقدامات قضایی لازم توسط وکلای این مجموعه در حال انجام است.
این فعال حامی حیوانات با اشاره به اقدامات کشور های مختلف در حمایت از حیوانات گفت: مثلا در کشور ترکیه شهرداری ها ضمن عقیم کردن سگ های بلاصاحب، واکسن های آنهارا نیز سر موقع تزریق می کنند و این حیوانات بدون خطر در سطح شهر تردد می کنند و به مردم هیچ آسیبی نمی رسانند.
وی همچنین با اشاره به حمله تعداد محدودی سگ ها در برخی شهرها به تعدادی از مردم گفت: در فصل هایی از سال صاحبان باغها یا ویلا ها سگ هایی را برای نگهبانی به کار می گیرند و بعد از مدتی آنها را آزاد می کنند و آن سگ ها هستند که در سطح شهر به مردم حمله می کنند و به آنها آسیب می رسانند.
پورایرانی تنها راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی را ، فرهنگسازی از سوی شهرداری ها و سایر ارگانهای دخیل دانسته و تاکید کرد: در صورت فرهنگسازی و نحوه صحیح برخورد با سگ های خیابانی بخصوص در فصل زمستان ، هیچگاه شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.
وی یکی از علل کشتار حیوانات را نبود قانون حمایت از حیوانات دانسته و افزود: حیوانات به عنوان بخشی از مخلوقات الهی حق حیات دارند و هیچ کس اجازه سلب این حق را ندارد .

 

پردیس حیوانات تبریز

پردیس حیوانات تبریز

تصویب قانون حمایت از حیوانات مانع آسیب به سنت معصومین

ژیلا پورایرانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا کرد با تصویب قانون حمایت از حیوانات مانع از آسیب به سنت معصومین شوند و طبق این قانون افرادی که اقدام به کشتار یا آزار حیوانات میکنند به شدت مجازات گردند.
وی تاکید کرد: پناهگاه پردیس سالهاست در حال حمایت از حیوانات می باشد و هدفی جز این ندارد.
مدیرعامل پردیس در پاسخ به سوال خبرنگار شرح آنلاین مبنی بر چگونگی تامین هزینه های نگهداری این حیوانات گفت: پردیس از ابتدا با تکیه بر کمک های مردمی برپا شده و کمک های مادی دولتی شامل این مجموعه نگردیده است.
وی در خصوص میزان کمک های مردمی بیان داشت : کمک های مردمی غیر قابل پیشبینی هستند و ممکن است مدتی این کمک های مردمی به وفور انجام گیرد و در یک بازه زمانی دیگر، اصلا کمکی انجام نگیرد.
وی افزود: لذا از نهاد های مختلف تقاضا داریم همراه ما باشند تا بتوانیم به این حیوانات زبان بسته کمک کرده و از آنها حمایت کنیم.
مدیرعامل سازمان مردم نهاد پردیس در پایان از مردم خواستند تا سیره پیامبر رحمت و ائمه اطهار (ع) را پیش بگیرند و با حیوانات بیش از این مهربان باشند و حمایت های خود را از این نهاد مردمی که در حال کمک به حیوانات است بیشتر کنند.

اولین بیمارستان خیریه حیوانات در پناهگاه پردیس راه اندازی می شود

شایان ذکر است پردیس در حال حاضر دارای اورژانس حیوانات برای درمان و انتقال حیوانات آسیب دیده بوده که شهروندان تبریزی میتوانند با تماس و گزارش حیوانات آسیب دیده به شماره تلفن های پردیس از این امکان استفاده نمایند.
همچنین پردیس تبریز به کمک خیرین و حامیان حیوانات در حال ساخت و آماده سازی اولین بیمارستان خیریه تخصصی حیوانات در کشور بوده که بزودی در محل پناهگاه پردیس به بهره برداری خواهد رسید.

 

پردیس حیوانات تبریز

پردیس حیوانات تبریز

 

پردیس حیوانات تبریز

پردیس حیوانات تبریز

 

پردیس حیوانات تبریز

پردیس حیوانات تبریز

 

 

  • نویسنده : مجتبی چاپارزاده - سیامک بازارچیان
  • منبع خبر : شرح آنلاین