آخرین اخبار مربوط به ویروس کرونا(کووید19) را در ایران و جهان برای شما مخاطبان در این بسته خبری فراهم کرده ایم. این بسته خبری تا پایان امروز در حال به روزرسانی خواهد بود و شما می توانید از این قسمت رخدادهای خبری مرتبط با این ویروس را بخوانید.

آمار کشته‌های کرونا در ایتالیا از ۱۰۰ نفر فراتر رفت

دولت ایتالیا اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته تعداد افرادی که در این کشور بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، ۲۸ نفر دیگر افزایش یافته است.

دولت ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد از دیروز تاکنون ۲۸ نفر دیگر در این کشور بر اثر ابتلا به ویروس «کرونا» جدید (کووید-۱۹) جان خود را از دست داده‌اند.

با این آمار مجموع تعداد کشته‌های ثبت‌شده بر اثر ابتلا به کرونا در ایتالیا به ۱۰۷ نفر رسیده است. با این آمار، ایتالیا بعد از چین در رتبه دوم بیشترین تلفات ناشی از کرونا قرار دارد.

در آمار امروز دولت ایتالیا، تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در این کشور ۵۸۴ نفر دیگر افزایش یافته و به ۳۰۸۶ نفر رسیده است.

در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا بیشترین میزان ابتلا به کرونا را ثبت کرده و بسیاری از افرادی نیز که در دیگر کشورهای اروپایی به این ویروس مبتلا شده‌اند، به نحوی با ایتالیا مرتبط بوده‌اند.

انتشار گسترده این ویروس بخش‌های بزرگی از ایتالیا، به خصوص شهرهایی در شمال این کشور را به تعطیلی کشیده است.

ایسنا/چهارمین قربانی کرونا در فرانسه/ ماکرون: بحران می‌تواند چندین ماه ادامه یابد

امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه اظهار کرد: در دوران وجود تهدید این بیماری درباره آن تحقیق می‌کنیم و خواهیم کرد زیرا به مرحله‌ای وارد شده‌ایم که هفته‌ها یا حتی ماه‌ها به طول خواهد انجامید. مهم‌ترین چیز این است که شفافیت و تحمل داشته و مصمم باشیم تا روند این بیماری مسری را کند کنیم و با آن بجنگیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژروم سالومون، رییس خدمات سلامت عمومی فرانسه در نشستی خبری اظهار کرد، فرانسه تا ساعت ۴ بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۱۲ مورد ابتلای تایید شده به کروناویروس داشته که نسبت به دوشنبه با ۱۹۱ مبتلای تایید شده با افزایش همراه بوده و ۱۳ منطقه از این کشور را درگیر کرده است.

چهارمین قربانی این بیماری در فرانسه مردی ۹۲ ساله در منطقه برتاین در غرب این کشور بوده است.

سالومون اظهار کرد: ما هنوز در مرحله دوم این بیماری هستیم. هدف ما کند کردن روند گسترش آن است.

ماکرون همچنین حکمی را امضا کرد که بر اساس آن همه ماسک‌های محافظتی صورت، موجود در انبارها و در حال تولید، در اختیار دولت قرار می‌گیرد. به گفته ماکرون، این ماسک‌ها در اختیار متخصصان در زمینه پزشکی و افراد مبتلا به کروناویروس قرار خواهد گرفت.

فارس/هماهنگی وزارت بهداشت عراق و عتبات مقدسه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

وزارت بهداشت عراق از هماهنگی با عتبات مقدسه در این کشور برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بخصوص در میان زائران خبر داد.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) امروز چهارشنبه گزارش کرد که وزارت بهداشت و محیط زیست اعلام کرد که با «وقف شیعی» و «عتبات مقدسه» هماهنگی کرده تا اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام شود.

«امیر علی الحسون» مدیر اداره تبلیغات و اطلاع‌رسانی حوزه محیط‌زیست وزارت بهداشت عراق در این خصوص به «واع» گفت، طرح‌هایی برای هماهنگی با عتبات مقدسه، دبیر خانه وقت شیعی در کربلای مُعلّی، سامراء و کاظمین در حال اجراست که زائران جهت پیشگیری چطور رفتار کنند.

به گفته این مقام عراقی، «سازمان یونیسف هشتاد تابلو بزرگ به عراق خواهد داد که حامل راهنمایی‌هایی است که زائران باید آن را رعایت کنند. همچنین اطلاعیه‌هایی منتشر خواهد شد که در آن راه‌های پیشگیری از ابتلا به این ویروس برای زائران تشریح شده است».

تاکنون بر اساس اعلام رسمی منابع عراقی، سی و یک نفر در عراق به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که بیشترین تعداد متعلق به استان بغداد (پایتخت) است که تاکنون چهارده نفر ثبت شده است. استان‌های کرکوک، پنج نفر، سلیمانیه چهار نفر، نجف سه نفر، واسط دو نفر، و میسان و بابل و کربلا هر کدام یک نفر را ثبت کرده‌اند.

ویروس کرونا که شیوع آن از چین آغاز شده، تاکنون به نزدیک به هشتاد کشور سرایت کرده و تاکنون حدود نودوسه‌ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. کشورهای عربی نیز از این سرایت در امان نمانده و دست کم ده کشور عربی از جمله امارات، عراق، لبنان، عربستان، کویت و قطر اعلام کرده‌اند که ویروس به شهروندان آنان سرایت کرده است.

خط تولید ژل و اسپری ضدعفونی در منطقه پدافند هوایی اصفهان راه‌اندازی شد

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی پدافند هوایی ارتش، «مهدی لعل‌پور» روز چهارشنبه در حاشیه راه‌اندازی خط تولید ژل و اسپری ضدعفونی‌کننده با ترکیبات جدید برای اولین بار در کشور اظهار داشت: متخصصان این منطقه پدافندی در راستای انجام وظایف ذاتی و ابلاغ اوامر اجرایی از ستادهای برتر در زمینه اقدام همه‌جانبه یگان‌های نیروهای مسلح در جهت ریشه‌کن کردن ویروس نوپدید کرونا، با دانش بومی و انجام آزمایشات گسترده موفق به ساخت اسپری ضدعفونی‌کننده با ترکیبات جدید برای اولین بار در سطح کشور شدند.

این کارشناس ارشد شیمی افزود: از ابتدای ورود ویروس کرونا به کشور تمهیدات ویژه‌ای در راستای حفظ و صیانت از کارکنان و خانواده‌های آنان از جمله انجام تب‌سنجی همه‌روزه از همه کارکنان، گندزایی و محلول‌پاشی همه اماکن ستادی، اداری، آسایشگاه‌های سربازی و همه ابنیه منطقه با استفاده از دستگاه‌های رفع آلودگی (تاتر) و همچنین محلول‌پاشی سطح کوی سازمانی و ساختمان‌های مسکونی توسط یگان ش. م. ه با همکاری درمانگاه منطقه صورت می‌پذیرد.

لعل‌پور با اشاره به تولید روزانه ۵ هزار لیتر محلول ضدعفونی کننده جهت رفع آلودگی سطوح در سطح منطقه و یگان‌های تابعه، از تولید روزانه ۱۰۰۰ لیتر مایع ضدعفونی کننده جهت ارسال به سایر مناطق کشور از جمله قم، کاشان، شیراز و جنوب کشور و آمادگی همه‌جانبه جهت افزایش تولیدات و ارسال آن به سایر نقاط کشور اعم از یگان‌های پدافندی و سایر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استانی و شهرستانی در صورت تأمین مواد اولیه و موردنیاز خبر داد.

فارس/شمار مبتلایان به کرونا در انگلیس به ۵۱ نفر رسید

با ثبت یازده مورد جدید ابتلا به کرونا در انگلیس تعداد افرادی که در این کشور به ویروس کرونا مبتلا هستند به ۵۱ نفر رسید.

دولت انگلیس روز دوشنبه جلسه‌ای اضطراری را برای نهایی کردن طرح‌هایش برای مقابله با ویروس جدید کرونا برگزار کرد.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس پس از اتمام این جلسه به خبرنگاران گفت: «نشست کبرا با موضوع ویروس کرونا برگزار شد. فکر می‌کنم تأکید بر این نکته بسیار مهم باشد که ممکن است این مشکل (شیوع بیماری) طی هفته‌های آتی چشمگیرتر شود. به همین منظور تمام آمادگی‌های لازم را اتخاذ کرده‌ایم. ما از سیستم بهداشت عمومی فوق‌العاده و سیستم آزمایش بیماری فوق‌العاده‌ای برخورداریم و انتشار این بیماری را تحت رصد داریم».

سیاست‌مداران هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار، بارها به کوتاهی و کم‌کاری جانسون در رسیدگی به امور کشور اعتراض کرده‌اند. آن‌ها روز چهارشنبه در جلسه پارلمان به انتقاد از وی پرداختند که هفته گذشته را در عمارتی تفریحی در «چیونینگ» گذرانده بود.

اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه سطح هشدار به دلیل افزایش شمار موارد ابتلا به کرونا را یک درجه بالاتر برده است. ویروس کرونا اکنون حداقل در ۶۵ کشور جهان شیوع پیدا کرده است.

این ویروس از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است. این ویروس، بیماری «سندرم تنفسی حاد» یا ARDS را در فرد مبتلا ایجاد می‌کند، یک بیماری خطرناک و نارسایی دستگاه تنفسی است که با گسترش سریع التهاب و عفونت در ریه‌ها شروع می‌شود.

نورنیوز/شیوع گسترده کرونا در عربستان و مسئولیت سازمان بهداشت جهانی

با شیوع ویروس «کووید ۱۹» موسوم به کرونا در تعداد زیادی از کشورهای دنیا، افکار عمومی لحظه به لحظه پیگیر آمار مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان این بیماری در کشور خود و دیگر کشورها هستند.

متناظر با این عطش اطلاع‌یابی از چند و چون وضعیت کرونا در جهان، برخی کشورها اساسا با جلوگیری از درز هرگونه اطلاعات مربوط به شیوع این بیماری سعی در پنهان‌کاری داشته و فقط به فرافکنی مشغول هستند.

یکی از این کشورها عربستان سعودی است که مدت‌هاست با راه‌اندازی یک مرکز سایبری بسیار مجهز به نام «مرکز اعتدال» و خرید سهام چند ابر رسانه و شبکه اجتماعی بین المللی مانند «بی‌بی‌سی فارسی» و «توئیتر»، فارغ از اوضاع نابسامان جامعه و مردم خود در حوزه‌های مختلف معیشتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، هم‌سو با سیاست خارجی خصمانه خود سعی در دروغ‌پراکنی و ایجاد جنگ روانی علیه دیگر ملت‌ها به ویژه همسایگان خود دارد.

نمونه بارز این عملیات روانی گسترده، طی ماه‌های گذشته درباره کشورهای عراق، لبنان و ایران رخ داده و اکنون نیز این رژیم تمام تلاش خود را بکار گرفته تا در بستر التهاب به وجود آمده در اثر فراگیری ویروس کرونا، جمهوری اسلامی ایران را منشاء تولید و انتشار این ویروس معرفی و از این رهگذر پازل فشار حداکثری غرب علیه ملت ایران را تکمیل کند.

این در حالی است که رژیم سعودی طی روزها و هفته‌های گذشته کمترین اخباری درباره وضعیت شیوع این بیماری در این کشور منتشر نکرده و با پنهان‌کاری سعی در عبور از مسئله دارد.

این پنهان‌کاری دربار آل‌سعود اما؛ امروز با انتشار گزارشی از سوی روزنامه سعودی «الوطن» به چالش کشیده شد. این روزنامه در گزارش خود می‌نویسد: مطالعات علمی نشان داده است خفاش‌های منطقه ساحلی «جازان» عربستان یکی از عوامل اصلی انتقال انواع ویروس‌ها به حیوان وانسان هستند و عامل اصلی شیوع ویروس مرس در عربستان در سال ۲۰۱۲ نیزخفاش ها بوده‌اند که از طریق آنها به شتر و از این حیوان به انسان منتقل شده است.

«الوطن» ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات منتشر شده، این خفاش‌ها در دمای مناسب به شدت تکثیر پیدا کرده و اخیرا در مناطق مسکونی و حتی در بیمارستان «ملک فهد» در منطقه «ابوعریش» نیز دیده شده‌اند.

این گزارش در کنار اخباری که دو روز قبل در خصوص آماده‌باش ۲۵ بیمارستان بزرگ در عربستان سعودی برای پذیرش مبتلایان به کرونا منتشر شد، بیان‌گر این واقعیت است که عربستان مشابه سال ۲۰۱۲ و شیوع ویروس مِرس در این کشور در حال پنهانکاری است و اکنون نیز این گمانه تقویت شده که در خصوص شیوع «کووید ۱۹» نیز شرایطی شبیه همان اتفاق در حال وقوع است.

ویروس «مِرس» به عنوان خطرناک‌ترین ویروس خانواده «سارس» که ۳۰ درصد از مبتلایان به آن فوت می‌کنند برای اولین بار در عربستان شکل گرفت. این ویروس در همان سال به دلیل ناتوانی سیستم بهداشتی این کشور منجر به تلفات بسیاری شد اما رژیم سعودی با پنهان‌کاری شدید اجازه نداد واقعیت‌های مربوط به تلفات شیوع این بیماری هویدا شود.

این پنهان‌کاری گسترده دست کم از دو جهت حائز اهمیت است: اول اینکه جان شهروندان این کشور به شدت در خطر است و دوم اینکه عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره می‌تواند عربستان را به مرکز شیوع این ویروس خطرناک در منطقه خلیج فارس و سپس در سراسر جهان تبدیل کند.

لازم است سازمان بهداشت جهانی بر اساس مسئولیت قانونی خود ضمن اعزام کارشناسان خود به عربستان سعودی واقعیت‌های شیوع ویروس کرونا در عربستان و میزان آمادگی این کشور برای کنترل و درمان مبتلایان را راستی آزمایی کرده و نتیجه آن را به افکار عمومی اطلاع رسانی نماید.

لوکال/شیوع ویروس کرونا در ۱۵ ایالت آلمان

در بیشتر ایالت های فدرال آلمان مواردی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش شده است. موسسه روبرت کوخ (RKI) که سازمانی فدرال مسئول پیشگیری و کنترل بیماری ها است صبح سه شنبه گزارش داد حدود نیمی از مبتلایان به ویروس که به تایید این موسسه رسیده است مربوط به ایالت نوردراین-وستفالن پرجمعیت ترین ایالت غرب آلمان است.

این مرکز اعلام کرد که انتظار دارد موارد بیشتری از شیوع این ویروس در آلمان به وقوع بپیوندد.

در کنار این ایالت غربی، ایالت های بایرن و بادن-وورتمبرگ سومین ایالت بزرگ آلمان نیز جزو آلوده ترین ها هستند.

وزیر بهداشت آلمان هفته پیش خبر رسیدن اپیدمی را اعلام کرده بود و چهارشنبه (۱۴ اسفند) میزبان نشست مدیریت بحران برای بررسی نحوه مقابله با این ویروس خواهد بود. در این دیدار وزیران بهداشت ۱۶ ایالت آلمان شرکت خواهند کرد.

مدارس در برلین که اولین مورد ابتلا در روز یکشنبه این هفته در آن به ثبت رسید و موارد دیگری نیز به آن افزوده شد با توجه به این که یکی از معلمان در بین مبتلایان بود، هنوز تعطیل هستند.

تارنمای دویچه وله اعلام کرده تاکنون در ۱۵ ایالت از ۱۶ ایالت آلمان موارد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده و در مجموع ۱۹۶ مورد از ابتلا به بیماری کرونا در آلمان گزارش شده است. این رسانه تایید کرد که اکثر افراد مبتلا به بیماری کرونا در ایالت نوردراین-وستفالن اقامت داشته‌اند.

بر اساس این گزارش نخستین موارد ابتلا به بیماری کرونا در ایالت‌های مکلنبورگ – فورپومن و زائرلند نیز گزارش شده است. ویروس کرونا اکنون در همه ایالت‌های آلمان به جز ایالت زاکسن-آنهالت شیوع پیدا کرده است. در ایالت‌های شرقی آلمان تورینگن و ساکسن نیز کرونا ثبت شده است.

در ایالت مکلنبورگ-فورپومن دو مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است. به گفته مارلیز کوهن، مسئول اداره بهداشت ناحیه گرایفسفلد که هر دو مورد ابتلا به کرونا از آن گزارش شده، افراد بیمار در منازل خود قرنطینه شدند.

لارس شاده، یکی از مدیران موسسه تحقیقاتی روبرت کوخ، هشدار می‌دهد که امکان موارد بیشتر ابتلا به کرونا و شیوع آن در آلمان وجود دارد اما خطر آن در حال حاضر برای مردم همچنان در سطحی “متوسط” ارزیابی می‌شود.

هجوم مردم به فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها
به گزارش لوکال، آلمانی ها از طریق هجوم برای خرید مایحتاج خود به ویژه مواد غذایی خشک، ماسک صورت و مایع ضدعفونی کننده دست نگرانی خود را بروز داده اند و گفته می شود سوپرمارکت ها در برلین و ایالت همسایه آن براندنبرگ به دلیل ترس مردم که باعث افزایش خرید شده بیش از ۴۰ درصد سود کرده اند.

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال شیوع ویروس کرونا از واهمه نایاب شدن و کمبود مواد مصرفی اعم از خوراکی و بهداشتی به فروشگاه‌های بزرگ در این کشورها هجوم آورده‌اند.

با وجود این تاکیدها، قفسه‌های فروشگاه بویژه قسمت مواد بهداشتی خالی شده و گفته می‌شود بسیاری با کمبود این مواد مواجه هستند.

دویچه وله نیز در گزارش خود تایید کرده که قفسه‌های خالی فروشگاه‌ها نشان می‌دهند که مردم در چند روز اخیر هر چه دم دست‌شان رسیده را خریده، به خانه برده‌اند. به عنوان مثال فروش کنسرو، ماکارونی، صابون و مواد ضدعفونی‌کننده در آلمان به شدت افزایش یافته است.

وضعیت مبتلایان در آلمان
گزارش دویچه وله حکایت از آن دارد که در آلمان دوره‌های شدید بیماری کرونا که به کووید-۱۹ مشهور شده و به ریه‌ها آسیب می‌رساند بسیار نادر بوده و مرگ ناشی از این بیماری در حالت شدید هنوز در آلمان ثبت نشده است. افرادی که به ویروس «سارس» (Sars-CoV-۲) مبتلا هستند را هم نباید جزو بیماری کرونا حساب کرد.

علاوه بر آن اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به کرونا فقط علائم سرماخوردگی دارند که به سرعت فروکش می‌کند.

دولت چه اقدامی بکار بسته است؟
بر اساس گزارش تارنمای لوکال دولت آلمان تلاش می کند با اطلاع رسانی به مردم آنها را به حفظ آرامش دعوت کند و می کوشد از نگرانی ها بکاهد.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت آلمان قرنطینه کامل یا قطع کامل ارتباط مناطق آلوده به ویروس هنوز در دستور کار نیست.

با این حال برخی از بیمارستان ها، ادارات و شرکت ها از جمله شرکت های بین المللی بزرگی مانند بی ام وی به طور موقت تعطیل شده اند. این تصمیم بعد از آن اتخاذ شد که تایید شده که برخی از کارمندان به کرونا مبتلا شده اند.

مسافرانی که قصد ورود به این کشور با استفاده از قطار یا اتوبوس را دارند باید درباره محل اقامت خود اطلاعات بدهند.

تعطیلی نمایشگاه بین المللی کتاب آلمان و برخی فعالیت های تجاری
نمایشگاه بین‌المللی کتاب لایپزیگ که با ۳۰۰ هزار بازدیدکننده در سال از نمایشگاه‌های مهم کتاب در جهان محسوب می‌شود، به دلیل خطر ناشی از گسترش پرشتاب ویروس جدید کرونا لغو شده است.

این نمایشگاه قرار بود در روزهای ۱۲ تا ۱۵ مارس (۲۲ تا ۲۵ اسفند) برگزار شود. این تصمیم را مسئولان شهر لایپزیگ و دست‌اندرکاران نمایشگاه لایپزیگ گرفته‌اند. در سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ شرکت انتشاراتی از ۴۶ کشور جهان در نمایشگاه کتاب لایپزیگ شرکت کرده بودند.

به گزارش ایرنا، بعلاوه تعدادی از شرکت های بزرگ آلمانی از جمله آدیداس به طور موقت فعالیت خود در چین را متوقف کرده اند. تعدادی از شرکت های هواپیمایی نیز پرواز به مناطق آلوده را قطع کرده یا تعداد پروازهای خود را به طرز چشمگیری کاهش داده اند که از جمله می توان به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا اشاره کرد.

هفته پیش کریستین لیندنر رهبر حزب دموکرات آزاد از وزیر اقتصاد و وزیر امور مالی آلمان خواست بسته حمایت مالی را برای جلوگیری از کاهش اقتصادی کشور ارائه دهد.

به غیر از فعالیت های اقتصادی، بزرگترین نمایشگاه گردشگری جهان موسوم به ای تی بی برلین گفت این هفته این نمایشگاه برگزار نمی شود. فستیوال گردشگری دیگری در برلین نیز اعلام کرده که این جشن را به تعویق می اندازد.

اخبار در حال تکمیل است/

 

  • منبع خبر : شرح آنلاین