چند روز پیش وزیر بهداشت از حرکت به سمت پیک ابتلا به ویروس کرونا(کووید19) در کشور خبر داد و از عموم مردم خواست تا با دستگاه های اجرایی در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند.

این در حالیست که خوشبختانه آمار ابتلا در سرزمین اصلی آن یعنی شهر ووهان چین به روزانه حدود ۲۴ نفر کاهش یافته که این امر امید جهانی در مهار افسار گریخته این همه گیری را افزایش داده است.

آخرین آمارها از مبتلایان در کشورمان رقم ۹۰۰۰ نفر بود که متاسفانه به دلیل رعایت نکردن توصیه های بهداشتی از سوی برخی شهروندان استان های گیلان و مازندران را در طی ۲۴ ساعت به شدت آلوده کرد به نحوی که مردم این استان ها در درخواست های ملتمسانه از استانداران و مسوولان ذیربط به ویژه راهداری و نیروی انتظامی بسته شدن محورهای مواصلاتی منتهی به استان های خود را خواستار شدند.

افزایش تعداد مبتلایان باعث شد فشار بر مراکز درمانی این دو استان به شدت افزایش یافته و متولیان امر ناچار از برپایی بیمارستان های صحرایی و تجهیز سالن های ورزشی برای پذیرش و قرنطینه مبتلایان شده اند امری که متاسفانه با بی توجهی مسوولان استان آذربایجان شرقی در برخورد قاطع با کانون های تجمع شهری لرزه بر اندام صغیر و کبیر تبریزی ها انداخته است و البته در این بین توصیه های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رسانه های جمعی نیز هنوز در شهروندان کارگر نیفتاده و مزید بر علت شده است.

برخی از تبریزی ها کرونا را هنوز شوخی می دانند

برخی از شهروندان تبریزی چنین خیال کرده اند که در یک بازی و شوخی مهندسی شده از سوی حاکمیت برای خالی کردن ته دل آنها قرار گرفته اند و هر چه اتفاق می افتد کار خودی هاست اما غافل از این که این مرگ سفید بی صدا وارد ریه های مردم در ۹۱ کشور جهان شده و آنها را تا آستانه برزخ پیش برده است.

ایتالیا در چنان شرایط وخیمی قرار گرفته که تقریبا یک چهارم جمعیت ۶۰ میلیونی این کشور اروپایی در قرنطینه به سر می برند و سخت ترین قوانین دولتی بر این شرایط وضع شده است.

برخی مدام از توان ترکیه در کنترل کرونا و تنها وقوع یک مورد ابتلا در سایه مدیریت دولت این کشور داد سخن می دهند و اینکه توان نظام بهداشتی این کشور در مقایسه با ایران بسیار بالاست غافل از اینکه ترکیه هم اکنون آلوده ترین همسایه به کووید۱۹ است.

شواهد و قراین نشان می دهد که وضعیت افسناکی در بیمارستان های ترکیه در جریان است و بایکوت خبری رسانه های ترکیه باعث شده تا مردم  علی رغم محدودیت های فضای مجازی از قبیل سرعت پایین اینترنت و ممنوعیت درج اخبار درباره این ویروس ابراز نگرانی خود را بیان کنند.

اعلام دیر هنگام این شیوع برای در امان ماندن درآمد ارزی این کشور در بخش گردشگری از تبعات منفی کرونا بوده و تلاش ترکیه برای اخراج پناهجویان از این کشور به سمت اروپا در راستای فرار از عواقب سرایت کرونا به اردوگاه های پناهندگان خارجی ارزیابی می شود. بحثی که در میانه خبرهای درگیری های نظامی ترکیه با سوریه رنگ باخته است.

از تمام اینها که بگذریم در داخل استان برخی مسوولان هم هنوز موضوع را جدی نگرفته اند و با کت و شلوار اتو کشیده در جلسات ستاد استانی مبارزه با کرونا حاضر می شوند.

تهدیداتی که از سوی جامعه رسانه ای استان شناسایی می شود و برای کنترلشان به دنبال مصاحبه هستیم اما آقای مسوول بعد از سه روز سر و کله اش پیدا می شود و قیافه ای شاکی می گیرد، ستاد اطلاع رسانی این کمیته نیز که جای بحث خودش را دارد.

عوامل اورژانس کمبود ماسک دارند

علی رغم تلاش های شبانه روزی سازمان اطلاعات سپاه عاشورا در شناسایی محتکران نیازمندی های بخش سلامت و کشفیات عمده در خصوص مایع ضدعفونی کننده و ماسک و تحویل آنها به دانشگاه علوم پزشکی تبریز هنوز عوامل اورژانس از کمبود ماسک N95 در مضیقه شدید هستند و سلامتشان در خطر جدی است.

کانون مرکزی شهر با دغدغه مندی اعضای شورای اسلامی کلانشهر تبریز تا ۵ فروردین تعطیل اعلام شد اما با همکاری نکردن شورای اصناف و فراتر از همه استانداری استان مصوبه ابتر ماند، چرا؟ چون برخی منتظر فرمایشات تهران هستند و منافع چند روزه شان بر منافع عمومی جامعه ارجحیت دارد.

چند روز پیش در جلسه استانداری دستور محدودیت تردد در مبادی ورودی و خروجی استان مصوب شد اما همه گونه خودرو از استان های دیگر در حال تردد به آذربایجان شرقی هستند. در یادداشت پیشین تذکر داده شد که با افزایش مراجعت هم استانی های عزیز از تهران به تبریز و شهرستان ها با نزدیک شدن به عید نوروز مواجه خواهیم شد و بلای مازندران و گیلان ممکن است بر سر مردم این استان نیز بیاید، اما آقایان در خواب زمستانی هستند و گوششان به ارشاد و راهنمایی بدهکار نیست. انگار باید مردم جنازه عزیزانشان را در آغوش بکشند تا آنها باورشان بشود کرونا آدم می کشد.

نجات استان در گرو عمل یک مدیر انقلابی با روحیه جهادی است

نبود مدیریت مدبرانه در این کشور همیشه فرصت ها را تبدیل به تهدید کرده است و حالا که مدام به عنوان یک رسانه محلی تذکر از پی تذکر می دهیم گویا به حضرات بر می خورد و از برج عاجشان به زیر کشیده می شوند. ببخشید که ما خبرگزاری رسمی نیستیم و بودجه از دولت نمی گیریم، مستقلیم و با خون دلمان کار رسانه ای می کنیم اما اهل رسانه ایم و کارمان را از مرکز نشینان هم بهتر بلدیم. از چه می ترسید؟ از واکنش مردم به بسته شدن بازار و تخته شدن کسب و کارشان می ترسید؟ به قول رهبر انقلاب کار را از امثال حاج قاسم سلیمانی یاد بگیرید که به دل خطر می زد و نقشه اش را اجرایی می کرد. مدیری که جسارت و شجاعت در انتخاب راه درست را نداشته باشد به چه دردی می خورد. اکنون زمان یک مدیریت جهادی است و تنها یک مدیر انقلابی می تواند استان را از بحرانی که در حال بسته شدن نطفه اش است نجات دهد.

جلسات استانداری به صورت هفتگی و موردی برگزار می شود در حالی که این جلسات باید در دو نوبت صبح و عصر برگزار شود. در این جلسات استاندار محترم باید تعارف با مدیران کل ادارات را کنار بگذارد و از همه گزارش عملکرد جامع طلب کند، در چنین شرایطی با ارحم ترحم کاری از پیش نمی رود، یک وقت چشم باز می کنیم و می بینیم جا تره و بچه نیست یا به قول ما ترکها « سونکی افسوس بره بیتیرمز ».

وقتی مدیریت نباشد یعنی حرض رفتن تمام و توان و انرژی و سرمایه مادی و معنوی ملتی که پای کار آمده بودند. مردم این آب را در پیاله شما می ریزند اما چون ته کاسه تان خالی است یک جرعه هم از آن نخواهید نوشید.

سازمان اطلاعات سپاه با تلاش شبانه روزی اش چندین محموله بزرگ کشفیات تحویلتان داده چرا خانه های سلامت که قرار بود محل عرضه ماسک و دستکش و مایع ضدعفونی کننده باشند آنها را دریافت نکرده اند؟ چرا پرسنل اورژانس تجهیزات ایمنی کارشان را دریافت نمی کنند؟ چرا پرسنل بیمارستان تجهیزات دریافت نمی کنند؟ چرااا؟!

 

 

 

 

 

  • نویسنده : رامین فرهودی
  • منبع خبر : شرح آنلاین