پویش افتتاح طرح‌های ملی در بخش‌های مختلف در سه ماهه اول سال ۹۹ توسط رییس جمهوری نشان می‌دهد «عمل به وعده‌ها» و ریل‌گذاری زیربنایی برای تحقق «جهش تولید» و «ورود به سال ۱۴۰۰ و قرن جدید» دستور کار دولت تدبیر و امید است و تحریم و کرونا نتوانسته کشور را متوقف کند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، سه ماه از آغاز سال ۹۹ میگذرد و علیرغم فشارهای سنگین تحریم و شیوع کرونا، روند توسعه و پیشرفت کشور از مرحله تمرکز بر تولید و اشتغال و رونق تولید یک گام فراتر رفته است؛ فضای کشور نشان می‌دهد نه کرونا و نه تحریم، هیچ کدام نتوانسته چرخ اقتصاد و تولید و صنعت کشور را متوقف کند، گواه آن طرح‌های بزرگ زیربنایی کشور در حوزه های مختلف است که حسن روحانی رییس جمهوری به صورت ویدیو کنفرانس در استان های مختلف افتتاح می کند.

تدبیر دولت نشان داده است اگر چه شرایط سختی ایجاد شده است اما دولت در کنار حفاظت از سلامت و جان مردم، تامین معیشت مردم، حرکت چرخ اقتصاد و تولید کشور اولویت اساسی است و به دور از هر حاشیه ای، با امیدآفرینی، انسجام بخشی و سخت کوشی، ریل گذاری زیربنایی برای تحقق «جهش تولید»، «ورود به سال ۱۴۰۰ و قرن جدید» را دستور کار خود قرار داده است.

این روزها اگر چه سبک زندگی مردم دست‌خوش تغییرات اساسی شده و بیشتر هم می‌شود، اما دولت هم زیست و هم عمل متفاوتی را در اداره کشور در پیش گرفته است؛ جلسات کارگزاران همیشه تقویم روزانه خود را داشته، اما این چند ماه به واسطه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های ارتباطی، خدمت رسانی به مردم، گزارش‌دهی از وعده‌ها برنامه‌های دولت و تحقق آنها به ویژه افتتاح طرح‌های بزرگ ملی در استان‌ها در قالب «کاروان پنجشنبه‌های افتتاح» با قدرت تمام پیگیری می‌شود.

از اواخر فروردین ۹۹ که هنوز از نقطه اوج کرونا عبور نکرده بودیم، به طور معمول هر پنجشنبه، رییس جمهوری در ارتباط ویدیو کنفرانسی، طرح‌های مختلفی را در بخش مسکن، نیرو، ارتباطات، صنعت و معدن و کشاورزی و نفت و گاز افتتاح کرد که از آن به عنوان «کاروان پنجشبه‌های افتتاح» یاد می‌شود؛ البته جدا از این برنامه ویدیو کنفرانسی که در ادامه برنامه‌های سفر کاروان دولت تدبیر و امید در ۷ سال گذشته برنامه‌ریزی شده است، وزیران و مسئولان دولتی، در تمام روزهای هفته طرح‌هایی را در سراسر کشور افتتاح و رونمایی، تکمیل به بهره برداری می‌رسانند که نشان می‌دهد «کشور به یک کارگاه بزرگ تولید تبدیل شده است.»

۲۸ فروردین / طرح‌های صنعت آب و برق استان تهران با اعتبار ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان

طرح‌های بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب اسلامشهر، فاز اول تصفیه‌خانه فاضلاب ملارد و تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر صفادشت با اعتبار ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در چهارچوب پویش هفتگی «الف ب ایران» از نخستین برنامه‌هایی بود که در سال ۹۹ با دستور رییس جمهوری کلید خورد؛ این طرح‌ها علاوه بر تامین بهداشت عمومی برای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن در این مناطق، کیفیت آب‌های زیرزمینی را افزایش و بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب را در مدار بهره برداری قرار داد. همچنین افتتاح بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند نیز راندمان کل نیروگاه را از ۳۳ به ۵۳ درصد ارتقا داد و ظرفیت تولید به ۱۵۰۳ مگاوات رسید.

۴ اردیبهشت / بهره برداری از ۴ طرح های صنعتی و زیربنایی در استان فارس

کاروان افتتاح‌ها در اولین پنجشنبه اردیبهشت به استان فارس رسید و با دستور رییس جمهوری در ارتباطی ویدیو کنفرانسی طرح‌های صنعتی، زیربنایی، ورزشی، درمانی و فرودگاهی به ارزش بالغ بر ۲۳۵۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای بیش از ۲ هزار نفر در این استان به بهرده برداری رسید. در این مراسم مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو)، مجتمع ورزشی سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، بیمارستان جدید لامرد و ترمینال جدید فرودگاه لامرد افتتاح شد.

«سالکو» در سال ۹۴ در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار کلنگ‌زنی شد و با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم، دارای تکنولوژی ساخت ۴۳۰ کیلوآمپر  NEUI است؛ در این طرح، یک میلیارد دلار سرمایه گذاری و  فاز اول آن افتتاح شده است و قرار است تا پایان سال به طور متناوب قدم‌های بعدی در این پروژه برداشته شود تا به ظرفیت نهایی تولید برسد.

ایران اکنون در تولید آلومینیوم از جایگاه هجدهم به جایگاه چهاردهم جهان رسیده است و برنامه‌ریزی در بخش صنعت و معدن در دولت تدبیر و امید به گونه‌ای است که تولید آلومینیوم صددرصد افزایش یابد و فاز توسعه سالکو ۷۲ درصد این افزایش را محقق می‌کند؛ این در حالی است که ایران در جایگاه دهم جهانی در تولید فولاد و رتبه پانزدهم در تولید مس قرار دارد.

عملیات ساخت سالکو به عنوان بزرگترین مجتمع آلومینیومی خاورمیانه با سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد دلاری به دی ماه ۹۴ -سالی که توافق هسته‌ای امضا شد- برمی‌گردد، اکنون افتتاح این پروژهها نقش و آثار برجام را در تحقق سرمایه گذاری و ساخت مجتمع های بزرگ صنعتی و معادن و همچنین توسعه میادین نفت و گاز را، بیش از پیش عیان می‌کند.

افزایش دو برابری فضای ورزشی استان فارس

سه طرح دیگری که در هفته اول اردیبهشت در فارس افتتاح شد حائز اهمیت است؛ افتتاح مجتمع ورزشی شهید سپهبد قاسم سلیمانی در لامرد فارس، بیمارستان جدید ۱۲۴ تختخوابی لامرد با زیربنای ۱۱ هزار متر مربع در دو طبقه و احداث ترمینال جدید فرودگاه لامرد در زمینی به مساحت ۵۵۰۰ متر مربع با ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰۰ هزار مسافر با دستور رییس جمهوری نشان داد دولت در توسعه استان فارس و وعده‌های خود با مردم صادق است و برای اجرای تعهدات خود در هر شرایطی ایستاده است.

آمارها نشان می‌دهد که فضای ورزشی استان فارس در ۷ سال گذشته ۲ برابر شده است؛ علاوه بر ورزشگاه ۵۰ هزار نفری فوتبال که ۳ سال گذشته افتتاح شده است دولت قرار است تا سال ۱۴۰۰ یک سالن ۶ هزار نفره سرپوشیده دیگر را در این استان افتتاح کند.

۱۱ اردیبهشت/ افتتاح ۱۲۵ طرح زیربنایی در بخش‌های آب و کشاورزی در ایلام با اعتبار ۱۵۸۲ میلیارد تومان

در ادامه روند افتتاح طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای در هفته دوم اردیبهشت، ۲۲ هزار هکتار شبکه‌های اصلی آبیاری و زه‌کشی تحت فشار فکه در شهرستان دهلران و همچنین سد مخزنی شهدای ایلام (گلال) با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از طرح ‌مهم وزارت خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی در استان ایلام است، با دستور رییس جمهوری افتتاح شد.

افتتاح شبکه آبیاری در ۲۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران، مهران و ایوان و ده‌ها طرح در حوزه‌های دام و طیور، گلخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی آب و خاک، منابع طبیعی و آبخیزداری به ارزش ۴۸۲ میلیارد تومان از جمله طرح‌هایی است که در بخش کشاورزی در استان ایلام با دستور روحانی افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

افتتاح طرح جنگل‌کاری ۱۰‌هزار هکتاری و توسعه جنگل در سطح استان ایلام، افتتاح ۱۱ طرح دام و طیور در شهرستان‌های ایوان، چرداول و دره‌شهر، افتتاح ۴ سیلوی ذخیره گندم در چرداول و دهلران و همچنین عملیات اجرایی مجتمع گلخانه‌ای صالح‌آباد، ۳ طرح زیربنایی آب و خاک در شهرستان‌های دره‌شهر، ملک‌شاهی، ایوان و مهران و همچنین طرح تأمین آب شرب مناطق عشایری شهرستان ایوان و طرح احداث پل گیلانه در شهرستان ایوان  از مهمترین طرح‌هایی است که با دستور رییس جمهوری آغاز شد.  این طرح‌ها، برای ۱۲ هزار و ۶۳۰ نفر به طور مستقیم و یا غیرمستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

۱۶ اردیبهشت / افتتاح سامانه شبکه آموزش دانش آموزی (شاد)

اردیبهشت ماه امسال در میان همه طرح‌های صنعتی و اقتصادی، رییس جمهوری یک طرح فرهنگی و آموزشی را نیز به صورت رسمی افتتاح کرد. سامانه شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) همزمان با هفته بزرگداشت مقام معلم و در آیینی که رییس جمهوری با معلمان و مقام‌های استانی به صورت ویدیو کنفرانس به گفت و گو پرداخت، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

کرونا و محدودیت حضور دانش آموزان در کلاسهای درس باعث شد وزارت آموزش و پرورش طرح آموزش مجازی را به سرعت فعال کند اگر چه در اوایل راه‌اندازی این سامانه مشکلات و نواقص زیرساختی و ارتباطی وجود داشت، اما رییس جمهوری، تداوم فعالیت و تقویت این سامانه را حتی پس از بازگشایی کلاس‌ها ضروری دانست و گفت که به مرکز ملی فضای مجازی دستور داده است یاری و کمک کنند که «سامانه شاد تکمیل و نواقص آن رفع شود.»

شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) با امکانات بومی و به‌عنوان شبکه آموزشی اختصاصی وزارت آموزش‌وپرورش راه‌اندازی شده است تا آنچه در مدرسه اتفاق می‌افتد در زمان تعطیلی مدارس در این فضای امن مجازی صورت گیرد.

۱۸ اردیبهشت / بهره برداری از ۴ طرح ملی صنعت مس با سرمایه گذاری ۲۵۲ میلیون یورو و ۲۲۱ میلیارد تومان در کرمان

روند افتتاح طرح‌های معدنی در دولت تدبیر و امید، در شرایط سخت تحریم و کرونا پاسخ قاطع دولت و کارگران، مهندسان و مدیران ایرانی به توطئه‌ها و فشارهای استکبار برای توقف پیشرفت ایران است؛ در همین چارچوب اواسط اردیبهشت ماه و در پنجشنبه‌ای دیگر، این بار افتتاح ۴ طرح ملی صنعت مس ایران با دستور رییس جمهوری رقم خورد؛ این طرح‌ها با سرمایه گذاری (ارزی) بالغ بر ۲۵۲ میلیون یورو بعلاوه دو هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال با هدف اشتغال‌زایی برای بیش از ۲۰۰ نفر در استان کرمان به بهره برداری رسید.

آمارها نشان می‌دهد که در سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان طرح در بخش صنایع معدنی استان کرمان افتتاح شده است و تا پایان سال هم  ۴ هزار میلیارد تومان دیگر از طرح‌های نیمه کاره (بالای ۸۰ درصد) در این استان به بهره برداری می‌رسد. باید توجه داشت که بخش صنعت و معدن یکی از پایه‌های «جهش تولید» است و افتتاح این گروه از طرح‌ها در این بخش می‌تواند علاوه بر تحرک بخشی به اقتصاد تولید محور غیرنفتی، توسعه سرمایه‌گذاری‌های بورسی نیز منجر شود؛ نکته مهمی که رییس جمهوری در سخنرانی‌های اخیر خود درباره عرضه سهام شرکت‌های صنعتی و معدنی، بر روی آن تاکید می‌کند.

افزایش چندین برابری اکتشاف معادن در  دولت تدبیر و امید / ثبت صادرات یک میلیارد دلاری مس در سال ۹۸

بر اساس گزارش‌ها میزان اکتشافات بخش معدن در۷ سال گذشته، چندین برابر کل اکتشاف این حوزه در تاریخ کشور است، که با بکارگیری تکنولوژی و فناوری تولید صنعتی، می‌توان علاوه بر جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، مواد اولیه حوزه صنعت کشور را تامین و  مسیر ورود به میدان صادرات را نیز گشود. این در حالی است که ثبت حدود یک میلیارد دلاری ارزش صادرات بخش مس در سال ۹۸ و همچنین در شرایطی که پس از توقف مشارکت خارجی‌ها به دلیل آغاز دوران تحریم، افتتاح طرح‌های زیربنایی در این صنعت به دست جوانان متخصصان ایرانی انجام شده، یک دستاورد ارزشمند و سندی افتخار آمیز، برای دولت تدبیر و امید و مردم این استان و همه ایرانیان است.

اول خرداد/ افتتاح ۳طرح در حوزه نیرو در استان سیستان و بلوچستان با هزینه ۳۵۶ میلیارد تومان

با آغاز خرداد ماه و در چهارچوب پویش «الف ب ایران» که وزارت نیرو از سال گذشته برای افتتاح طرح‌های حوزه آب و برق عملیاتی می کند و از ابتدای سال ۹۹ نیز هر  هفته طرح‌های استانی و ملی را به بهره برداری می‌رساند، سه طرح ملی سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳، احداث خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ و طرح جامع ساماندهی و لایروبی رودخانه سیستان در استان سیستان و بلوچستان با هزینه ۳۵۶ میلیارد تومان، با دستور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

سازه کنترلی بین چاه نیمه ۱ و ۳ در شهرستان زهک با ظرفیت آبگیری ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه با هدف کمک به مدیریت بهینه منابع آب چاه نیمه، جداسازی منابع شرب و کشاورزی، مدیریت حجم مخازن و کاهش تبخیر چاه نیمه‌ها و با اشتغالزایی برای ۱۷۰ نفر و طرح احداث خروجی مستقل چاه نیمه شماره ۴ نیز با کانال تقرب به طول ۲ هزار ‌و ۲۰۰ متر و با هدف تامین آب کشاورزی هامون، نیمروز، زابل و ۶۲ درصد آب اراضی دشت سیستان هدف گذاری و اجرا شده است. همچنین طرح جامع سامان‌دهی و لایروبی رودخانه سیستان در زابل به منظور لایروبی ۲۶ میلیون متر مکعب در بیش از ۲۰۰ کیلومتر و ساماندهی ۲ میلیون متر مکعب با هدف افزایش ظرفیت آبگیری رود سیستان، افزایش آب‌گیری نهرها، مدیریت بهینه رسوب و افزایش سهم آب ایران برنامه‌ریزی و عملیاتی شده است.

وعده و قول روحانی: آزادسازی ۴۶ هزار هکتار اراضی در سیستان و بلوچستان

این سه طرح آب شرب بخش بزرگی از مردم این استان از زاهدان و زابل و زهک و هیرمند و همچنین ۹۳۰ روستای منطقه و ۶۰ درصد آب کشاورزی ۴۶هزار هکتار اراضی استان را در چاه ‌نیمه چهارم تامین می‌کند.

همان روز فاز اول طرح انتقال آب با لوله به اراضی دشت سیستان شامل احداث ۱۶ ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۳۹ مترمکعب در ثانیه و تامین ۵۲ مگاوات برق برای ایستگاههای پمپاژ و ۵ هزار ۶۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری برای ۳۲ هزار هکتار از اراضی دشت سیستان از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در استان سیستان و بلوچستان با دستور روحانی افتتاح شد؛ همچنین ۸۰۲ پروژه از طرح سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک شامل اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید در ۵ هزار ۹۷۴ هکتار و مرمت و بازسازی قنوات مشمول بر ۲۳۰ رشته و ۲۲۰ کیلومتر لوله گذاری برای انتقال آب به مزارع با اعتبار ۶۹۶ میلیارد ریال با دستور رییس جمهور در سطح استان سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید.

همچنین با دستور رییس جمهوری ۴ پروژه منابع طبیعی شامل عملیات مالچ پاشی در ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار، عملیات پخش آب در ۱۴ هزار هکتار و پخش سیلاب گوهر کوه در ۱۰۰هزار متر مکعب با اعتبار ۱۹۴۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

احیای اراضی سیستان و بلوچستان از وعده‌های روحانی در سال ۹۳ در آغاز دولت تدبیر و امید بود و اکنون با طرح‌های تامین آب آشامیدنی و آبیاری مدرن در این استان وعده‌های رییس جمهوری عملی، بهره‌برداری ۳۲ هزار هکتار از طرح ۴۶ هزار هکتاری اراضی استان را شاهد و دولت تلاش می‌کند تا پایان سال، کل این طرح به بهره برداری برسد.

افزایش ۲.۵ برابری برداشت گاز از پارس جنوبی؛ هدفی که محقق شد

اما اول خرداد در استان بوشهر هم یک طرح گازی کلید خورد و عملیات نصب پایه سکو و اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ منطقه پارس جنوبی با اعتبار ۱۵۰۰ میلیون دلار با دستور رییس جمهور آغاز شد. تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز خام و انتقال به پالایشگاه فاز ۱۲ و ۴۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۵۰۰ هزار تن LPG از جمله قابلیتهای اجرای این طرح است و با اجرای کامل این فاز پارس جنوبی حدود ۱ درصد به تولید ناخالص داخلی اضافه می‌شود.

تولید روزانه ۲ میلیارد فوت مکعب گاز غنی شده و ۵۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین برای تزریق شبکه، ۷۰ هزار تن میعانات گازی و گاز اتان هر کدام ۱ میلیون تن از اهداف اجرای طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است. آمار نشان می دهد میزان برداشت روزانه گاز از پارس جنوبی از ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال ۹۲ به ۷۰۰میلیون مترمکعب رسیده است و دولت در تلاش است تا سال آینده ۵۶میلیون یا ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر هم به آن اضافه شود و ۷۵۰ میلیون شود. افزایش برداشت از ۲۸۰ میلیون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب، یعنی در این مدت حجم برداشت بیش از ۲.۵ برابر شده است.

۸ خرداد/ افتتاح ۴ طرح در حوزه اقتصاد دیجیتال با اعتبار ۲هزار ۲۸۰میلیارد تومان

هفته دوم خرداد نوبت به افتتاح طرحهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رسید؛ چهار طرح  زیرساختی حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیشران اقتصاد دیجیتال کشور به ارزش دو هزار و ۲۸۰میلیارد تومان، با دستور روحانی رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

مرکز داده اقماری شماره یک شبکه ملی اطلاعات به منظور تحقق اهداف سند شبکه ملی اطلاعات در تهران، پروژه‌ زیرساخت ابری شبکه ملی اطلاعات در استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی و فارس با هدف ایجاد خودکفایی در خدمات ابری و افزایش تاب‌آوری تولیدکنندگان محتوای داخلی در برابر تحریم‌های ظالمانه، طرح حمایت از کسب و کارهای دیجیتالی آسیب‌دیده از ویروس کرونا در سطح کشور با هدف رفع موانع رشد شرکت‌های استارت‌آپی و طرح «انتخاب هر ایرانی، یک تلویزیون اینترنتی» در سطح کشور با هدف رونق اقتصاد بخش تولید محتوای فرهنگ ایرانی و فعالان هنری، ۴ پروژه‌ای بود که با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

در مسیر تحقق دولت الکترونیک/ پوشش اینترنت در روستاها

با آغاز دولت یازدهم زیرساخت‌های حوزه ارتباطی کشور، باندها و پهن‌باندها آماده شد، شرایط برای استفاده از تلفن های هوشمند مهیا شد به طوری که ضریب نفوذ اینترنت در این چند سال به حدود ۴ برابر رسیده است؛ از حدود ۲۷ درصد بوده و الان بیش از ۹۰ درصد است. اکنون ۶.۵ درصد جی‌دی‌پی کشور در اختیار اقتصاد دانش‌بنیان یا اقتصاد دیجیتالی امروز قرار دارد؛ در فعالیت‌های زیربنایی، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال هم مثلاً از ۱.۵ درصد الان به بیش از ۴ درصد رسیده است. به نظر میرسد زیربناها در این مدت ۷ سال به سرعت آماده شده، از طرفی فضای اینترنت تا روستاهای کشور هم توسعه یافته است و تا استقرار کامل «دولت الکترونیک» فاصله زیادی نداریم.

۱۵ خرداد/  افتتاح ۸ طرح وزارت نیرو در بوشهر و آذربایجان غربی با اعتبار بیش از ۲۶ هزار میلیارد ریال

روحانی در نیمه خرداد، ۸ طرح زیربنایی دیگر در حوزه آب و برق در شمال غرب و جنوب کشور را نیز افتتاح کرد. سد اشنویه (چپرآباد) در استان آذربایجان غربی، واحد شماره یک بخش بخار سیکل ترکیبی عسلویه، طرح توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی شبکه توزیع نیروی برق بوشهر، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰کیلوولت گناوه، افزایش ظرفیت پست ۲۳۰کیلوولت بوشهر۱، طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پارس، افزایش ظرفیت پست صنعت بوشهر، افزایش ظرفیت پست برق ۴۰۰ کیلوولت پارس عسلویه در استان بوشهر از طرح های زیربنایی آب و برق در حوزه وزارت نیرو بود که  به صورت ویدئوکنفرانس و با دستور رییس‌جمهور به بهره برداری رسید.

مجموع این  ۸ این طرح با اعتباری بالغ بر ۲۶هزار و۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح شد که برای ۱۶۸۷ نفر به شکل مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند. از ویژگی‌های بارز این ۸ طرح این است که همه این پروژه‌ها با اعتبارات ریالی از سوی بخش‌های دولتی و خصوصی و بدون اتکا به منابع ارزی اجرا شده‌اند. بخش خصوصی ۲۲هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال و بخش دولتی ۳هزار و ۵۸۰میلیارد ریال برای اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کردند.

 افتتاح ۱۸ واحد نیروگاهی و ۹ سد تا پایان سال ۹۹

برنامه‌های وزارت نیرو نشان می‌دهد که در سه ماه هه اول سال ۳ سد افتتاح شده است و قرار است ۶ سد و ۱۸ واحد نیروگاهی در کشور در سال ۹۹ افتتاح شود؛ هر هفته که می‌گذرد، برگی به پرونده «وعده‌های تحقق‌یافته» اضافه می‌شود، هر طرحی در گوشه و کنار کشور به عنوان یک طرح ملی و استانی افتتاح و به بهره برداری می رسد پاسخ قاطع ملت و دولت به تبلیغات ضد ایرانی دشمنان ایران است که تلاش می‌کنند مانع از بالندگی ایران اسلامی شوند مسیر نوینی که از چهار دهه پیش آغاز شده است و اکنون برای ورود به قرنی جدید آماده می‌شود.

۲۲خرداد/ افتتاح ۴ طرح در قلب‌های تپنده ایران با اعتبار ۴ هزار و ۸۲۶میلیارد تومان

استان‌های خراسان رضوی و اصفهان یکی به واسطه بارگاه مقدس امام هشتم (ع) و دیگری به دلیل مرکزیت و جوش و خروش صنعتی و همچنین مردمان مهمان نواز، غیور و دلاور، هر دو قلب ایران هستند؛ کاروان افتتاح طرح‌های ملی در هشتمین ایستگاه روز پنجشنبه (۲۲ خرداد) به خراسان رضوی رسید و رییس جمهوری دستور بهره برداری از ۴ طرح‌ بزرگ صنعتی و معدنی در این استان‌ و در ارتباطی دیگر  و همزمان در استان اصفهان، با سرمایه گذاری بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و از طریق ویدئو کنفرانس صادر کرد.

فاز اول واحد تولید کنسانتره سنگ آهن صنایع معدنی فولاد سنگان با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره سنگ آهن و واحد تولید گندله آهن شرکت توسعه فراگیر سناباد با ظرفیت تولید سالانه ۲.۵ میلیون تن گندله آهن در استان خراسان رضوی و طرح‌های جدید گروه صنعتی انتخاب شامل طرح بزرگ «افزایش ظرفیت تولید یخچال فریزر» با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار دستگاه و طرح «بومی سازی اجزا و قطعات لوازم خانگی» در استان اصفهان، در این مراسم مورد بهره‌برداری قرار گرفت که در مجموع برای یک هزار و ۲۷۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی می‌شود.

در حاشیه افتتاح این دو طرح در گروه صنعتی انتخاب، پروژه های توسعه‌ای دیگری نظیر هوشمندسازی فرآیندهای تولید، تولید آمیزه های پلیمری، تولید قطعات پلاستیکی لوازم خانگی و راه اندازی خطوط تولید انواع اواپراتور و قطعات سیکل تبرید نیز به بهره‌برداری رسید.

بر اساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۲۰۰ طرح بزرگ و ‌منتخب (پیشران) در سراسر کشور با اشتغال ۴۱ هزار نفر و سرمایه گذاری ۱۶۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ در قالب “پویش ملی تولید، تداوم امید” تکمیل و افتتاح خواهند شد. همچنین بر این اساس هم اکنون حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ طرح صنعتی و معدنی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در کشور وجود دارد و اقدامات لازم جهت تکمیل و بهره برداری آنها در حال انجام است.

ایستادن بر سر پیمان و تحقق وعده‌ها

اگر چه ۱۴ ماه بیشتر به پایان دولت روحانی باقی نمانده است؛ اما شور و نشاط در پویش خدمت‌رسانی به مردم، رفع مشکلات جامعه و تحقق وعده‌ها مانند هفت سال پیش، در روزهای آغاز دولت یازدهم و تجدید پیمان در سال ۹۶ در شروع دولت دوازدهم، به وضوح دیده می‌شود.

نشاط و شادابی کارگزاران و خدمتگزاران مردم در بدنه دولت در وزارتخانه‌ها نشان می دهد دولت با تمام توان و قدرت بر همان میثاق با مردم، پایبند بوده و با همه شرایط و سختی ها از جمله حوادث و اتفاقات طبیعی هزینه زا، مانند سیل و زلزله و … در چند سال اخیر و  تحمیل خسارات مالی بدون جایگزین، با تدبیر و امید کشور را اداره می کند.

باید توجه داشت که افتتاح طرح های ملی -که ثمرات هر کدام در ماه ها وسال های آینده قابل ارزیابی خواهد بود-، نه در شرایط عادی و طبیعی بلکه در شرایط سخت تحریم و شیوع کرونا برنامه ریزی و عملیاتی شده است و قرار است تا پایان سال نیز  ۲۰۰ طرح مهم دیگر در بخش صنعت و معدن در کشور افتتاح شود.

عمل به وعده ها و تداوم مسیر، همان راهبرد «تدبیر و امید» است که روحانی از همان روز اول بر آن استوار ایستاده است و نشان می دهد او و دولتش منتخب مردمی است که در کوران حوادث در تمام این چهار دهه مانند همیشه از جنگ و تهدید، تحریم و فشار و حتی دوران سخت بیماری هرگز نهراسیده و دشواری ها و تنگناها و بحران ها بر اراده آنها نمی تواند تاثیر بگذارد و خلل ایجاد کند.

  • منبع خبر : ایرنا