رئیس جمهور گفت:به موجب طرحی که وزارت نیرو پیشنهاد داد و در دولت تصویب شد،۳۰ میلیون جمعیت ایران از دو ماه آینده پولی برای مصرف برقشان نخواهند داد و تا زمانی که کم مصرف هستند برقشان مجانی است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور  پس از افتتاح چهار طرح بزرگ آب و برق در سه استان کرمانشاه، آذربایجان شرقی و اردبیل اظهار داشت: بسیار خوشحال هستم که در بیست و دومین پنجشنبه، افتتاح جدیدی را داشتیم که بیست و دومین افتتاح بزرگ ملی است و از خداوند طلب توفیق می‌کنم که تا پایان سال هر هفته بتوانیم افتتاح بزرگ ملی را در بخش‌های مختلف برای آبادانی ایران عزیز داشته باشیم.

وی ادامه داد: می‌خواهم از بخش نیرو و بخش آب و برق تشکر کنم به دلیل اینکه تلاش بسیار وسیعی را به کار گرفتند. اینکه ما در کشور ایران از لحاظ نعمت مردم برای استفاده از آب و برق می‌توانیم کشور خود را با کشورهای دیگر حتی با کشورهای پیشرفته مقایسه کنیم و اینکه تقریباً همه مردم ما در شهرها و بیش از ۹۹ درصد مردم روستا از برق استفاده می‌کنند و همه خانوارهای بیست نفره دارای نعمت برق هستند و حتی خانوارهای ده نفره و کمتر از ده نفر در برخی مناطق دارند از برق متنعم می‌شوند، روستاهای ده خانوار و کمتر از ده خانوار هم تحت پوشش قرار می‌گیرند، افتخار بزرگی برای ما است.

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم روستای ما باید از همه نعمت‌ها و فرصت‌های اساسی مثل مردم شهر باید برخوردار باشند. در همه زمینه‌ها، از آب، برق، آموزش، راه، مخابرات و گاز باید مردم روستا نیز برخوردار باشند و در همه این زمینه‌ها در این هفت سال کار بسیار خوبی انجام گرفته است. همچنین در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است‌.

روحانی با بیان اینکه آبادانی روستا یعنی حرکت در مسیر تولید و حرکت معکوس در زمینه مهاجرت، خاطرنشان کرد: آبادانی یعنی خدمت به مردم بسیار خوب در روستاهای کشور. این کار عظیم و بزرگی است و اینکه ما می‌توانیم اعلام کنیم هر پنجاه روز قادر هستیم یک سد مخزنی افتتاح کنیم آمار هیجان انگیزی برای مردم است و برای ما ما باعث افتخار و آبروی کشور است. اینکه هر هفته می‌توانیم سی روستا را به شبکه آب سالم و پایدار متصل کنیم و اقداماتی که برای تصفیه آب و فاضلاب در حال انجام گرفتن است و هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب و هر دو ماه یک تصفیه خانه آب افتتاح می‌شود معنایش این است که در زمینه زیرساخت و نیازمندی‌های حیاتی مردم در کشور و سلامتی و صحت مردم اقدامات اساسی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اینکه از ۱۸۸ سد کشور، ۴۴ سد در این دولت به افتتاح رسیده و سدهای دیگر نیز در مسیر خواهد بود، یعنی آماده کردن همه زیرساخت‌های لازم برای توسعه. وقتی در منطقه‌ای آب، گاز، برق و راه و ارتباطات داریم معنایش این است که زیرساخت‌ها برای حرکت آماده شده است و بحمدالله بخش خصوصی و بخش دولتی در کنار هم امروز تلاش می‌کنند. امسال، سال جهش تولید است و ان شاءالله تا پایان سال همه بخش‌ها تلاش خواهند کرد شعار سال را در عمل محقق کنند و این برای ما بسیار مهم است.

روحانی تاکید کرد: خوشحالم که دولت توانست در هفته دولت مصوبه‌ای داشته باشد و خانوارهایی که کم مصرف هستند و کمترین مصرف را دارند و در لیست کم مصرف‌های برق قرار دارند پاداش مناسبی را از دولت دریافت کنند. به موجب طرحی که وزارت نیرو پیشنهاد داد و در دولت تصویب شد، ۳۰ میلیون جمعیت ایران از دو ماه آینده پولی برای مصرف برقشان نخواهند داد و تا زمانی که کم مصرف هستند برقشان مجانی است. این یکی از آرزوهای ما در طول سالیان دراز بود که برای مردمی که جز اقشار کم درآمد هستند و به طور طبیعی جز اقشار کم مصرف برق هستند بتوانیم به آنها هدیه‌ای بدهیم و برقشان مجانی شود و خداوند این توفیق را به ما داد که در سال پایانی دولت این هدیه را به مردم کشور به ویژه روستاییان تقدیم کنیم زیرا این طرح هم بیشتر شامل حال روستاییان عزیز ما خواهد شد.

وی ادامه داد: بسیار خوشحال هستم که این روزها افتتاح‌های بزرگ داریم و غیر از آن افتتاح‌هایی که در طول هفته انجام می‌گیرد. اینکه امروز ۳ هزار و ۲۴۵ میلیارد تومان افتتاح داریم که هم در زمینه برق که نیروگاه دوم دالاهو افتتاح شد و هم در زمینه سد، سد بستان آباد و هم در زمینه نیروگاه‌های خورشیدی افتتاح شدند معنایش این است که کشور در مسیر پیشرفت و تحرک قرار دارد و هر روز تلاش مردم و به ثمر نشستن ایثار و فداکاری مردم، کارگران و کارمندان و مهندسین را می‌بینیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شرایط، شرایط بسیار مهمی برای ما است و ما در شرایط عادی نیستیم که این افتتاح‌های مهم را انجام می‌دهیم، گفت: در سخت‌ترین و شدیدترین شرایط تحریم هستیم و در تاریخ ایران سابقه نداشته است که چنین فشاری به مردم وارد شود و در طول دو سال و نیم گذشته و این مردم هر روز با استقامت بیشتر در برابر توطئه‌ها ایستادگی کنند. الحمدلله ثابت کردیم آمریکا شکست خورد و این را به طور قطعی به دنیا و تاریخ اعلام می‌کنیم که آمریکا که همه طراحی اش را برای شکستن مردم ایران به کار گرفته بود تا مردم را در فشار قرار بدهد و هدف نهایی اش شکست و تسلیم مردم بود و اینکه دولت ما در برابر آمریکا تسلیم شود، نشد و نخواهد شد.

روحانی بیان کرد: این چیزی بود که از اول هم خطای بزرگ استراتژیک کاخ سفید بود و امروز برای همه جهانیان روشن شد در این طراحی شکست صد درصد برای آمریکا بوده است و ما به راه خود ادامه می‌دهیم. البته این دو سال و نیم فشار برای مردم ما سخت گذشت و اگر این فشارها نبود مردم خیلی راحت تر می‌توانستند زندگی کنند و شاید چند برابر این طرح‌ها را افتتاح می‌کردیم اما علی رغم این ما را نتوانستند از مسیر توسعه کشور بازدارند. یعنی اینچنین نشد که ما دست‌های خود را بالا ببریم و بگوییم چون تحریم است نمی‌توانیم هیچ طرحی را افتتاح کنیم.

وی در ادامه گفت: برای من جالب بود و از وزیر نیرو پرسیدم این طرح که برای تهران اعلام کردند و گفتند برای سد مجازی در تهران می‌خواهیم آب‌های شیرین مصرفی را برای مردم ذخیره کنیم و از تصفیه خانه‌های فاضلاب برای فضاهای سبز استفاده کنیم، را برای چه مدت طراحی کردید؟ گفتند طرح ده ساله است و از امروز شروع شده است. خیلی مهم است که همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند این دولت فقط به فکر گذراندن شرایط برای یک سال آینده نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد: این دولت به دنبال آن است که دولت‌های آینده هم با سدها و نیروگاه‌هایی که افتتاح می‌شود بهره مند شوند. اگر بحث برق این دولت و آب برای این دوره بود همین که بود کافی بود. ما داریم اینها را برای سال های بعد و مسیر آینده انجام می‌دهیم و البته وظیفه ما است و باید این کار را بکنیم. بحث این دولت و دولت آینده نیست و مسیر در حال هموار شدن برای توسعه کشور است. دولت‌ها همه خادم مردم هستند. دولت یازدهم و دوازدهم خادم مردم بوده و دولت سیزدهم هم قطعاً همینطور خواهد بود و مسیر خدمت به هم متصل است و با این اتصال حرکت می‌کند.

روحانی اظهار داشت: باید به نکته‌ای تاکید کنم و آن این است که مردم عزیز ایران می‌دانند که آمریکا در هفته اخیر شکست‌های بزرگ سیاسی را متحمل شد و این در تاریخ آمریکا و سازمان ملل بی سابقه بود. یعنی در این هفتاد و چند سالی که سازمان ملل تأسیس شده است در سوابقش نمی‌بینید که آمریکا قطعنامه‌ای علیه ملت ایران طراحی کند و ماه‌ها گدایی کشورها را کند و با این و آن تماس بگیرد، و وقتی در شورای امنیت سازمان ملل می‌آید طرحی که علیه ایران برای تحریم تسلیحاتی را طراحی و ارائه می‌کند، فقط یک کشور به آن رأی بدهد. این مسأله بسیار مهمی بود. ۱۳ کشور در شورای امنیت یا رأی مخالف دادند یا رأی ممتنع دادند یعنی طرح آمریکا را رد کردند.‌

وی افزود: طرحی که اخیراً آمریکایی‌ها به اسم طرح مکانیسم ماشه علیه ایران طراحی کردند چند روز قبل در جلسه شورای امنیت که برای مسائل منطقه و فلسطین بود یعنی حدود ده روز قبل، از ۱۴ عضو غیر از آمریکا، یک عضو از آمریکا حمایت نکردند و تقریباً همه آنها یعنی ۱۳ عضو که سخنرانی کردند ضمن رد آن گفتند اصلاً این طرح قابل پذیرش نیست و طرحی نیست که شورای امنیت بتواند بپذیرد و غیر قابل قبول است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه چنین شکستی در تاریخ سیاسی آمریکا بی نظیر است، عنوان کرد: این بخاطر ایستادگی ملت ما است. اگر ملت ما در این دو سال و نیم ایستادگی نمی‌کرد، آمریکا نه این قطعنامه‌ها بلکه بدتر از این قطعنامه‌ها را آمریکا علیه ما تصویب می‌کرد و به همه آرزوهایی که نسبت به این نظام و ملت داشت می‌رسید. اما این ایستادگی و مقاومت به گونه‌ای شد که از طرفی شکست آمریکا را در سازمان ملل از لحاظ سیاسی و از طرفی آبادانی ایران می‌بینیم.

  • منبع خبر : مهر