رئیس‌جمهور گفت: ما ۵ میلیارد دلار از IMF [صندوق بین المللی پول] درخواست وام کردیم و همه قبول کردند اما آمریکا نمی‌گذارد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: همه تلاش ما این است که همزمان با مقابله با کرونا بتوانیم بقیه کارهای لازمی که برای زندگی و آینده مردم مورد نیاز است را با پروتکل‌های بهداشتی عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی عنوان کرد: جمعیت، جمعیت قابل ملاحظه‌ای است و ما بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز داریم و از آن طرف اگر دانشگاه و فرصت تحصیلات تکمیلی، و حوزه‌های علمیه را کنار هم قرار دهیم، تقریباً از یک جمعیت ۲۰ میلیونی حرف می‌زنیم. آنهایی که می‌گویند درس، علم، دانش مهم نیست، بدانند این مساله بحث زندگی بیست میلیون نفری است که خود را آماده کردند یاد بگیرند، بیاموزند، صاحب مهارت شوند و بتوانند آینده خود را بسازند. یعنی می‌گوئیم این جوانان نسبت به آینده خود هیچ اطمینانی نداشته باشند و هراس داشته باشند و درس نخوانند و بیکار در خانه و خیابان بنشینند. آثار سوئی که در روحیه این جوانان ایجاد می‌شود بسیار خطرناک است‌.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: در عین حال خیلی مهم است درب مدرسه و دانشگاه را باز بگذاریم اما منحصر هم نکنیم صرفاً از طریق حضور باشد و اگر فردی مشکلی و مانعی دارد بتوانیم از طریق فضای مجازی و صدا و سیما آموزش‌های لازم را در اختیار آنها قرار بدهیم. خواهش من از خانواده‌ها این است که در مقابل شبهه افکنی ها تسلیم نشوند و کاملاً هوشیار باشند. بدانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و آموزش عالی تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا نوجوانان و جوانان ما بتوانند در یک فضای سالمی درس خود را ادامه بدهند.

روحانی افزود: بحث هم تنها بحث آموزش نیست، آموزش یک بعد مهم است اما بعدی که گاهی از بعد آموزش هم مهمتر است بعد پرورشی است. یعنی دانش آموز باید بیاید سرکلاس و مدرسه و با استاد مواجه شود. درست است می‌توان بسیاری از درس‌ها و آموزش‌ها را از طرق دیگر آموخت اما درس استاد چیز دیگری است. پای درس استاد نشستن و زانو زدن زیر پای استاد معنا و مفهوم دیگری دارد و فضای دیگری را ایجاد می‌کند. بنابراین ما هم باید به آموزش، هم پرورش و هم به جسم و جان توجه کنیم.

وی بیان کرد: الحمدلله امروز آموزش ما ترکیبی است و حضور دانش آموزان در بسیاری از مدارس شیفتی است و در عین حال راه برای جوانان ما باز شد. به نظر من کاری که آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در هفته گذشته انجام دادند فضایی را به روی جوانان ما باز کردند و روحیه شان را باز و پرنشاط کردند. آنهایی که می‌توانند حضوری و آنهایی که نمی‌توانند غیر حضوری اما همین که مدرسه باز است و درس خواندن در مسیر خود است و مهارت آموزی در جای خودش قرار دارد، توجه دارند و کشور به مسأله آینده جوانان توجه دارد.

رئیس جمهور با تاکید براینکه برخی کاملاً از این شرایط در ایران ناراحت هستند، گفت: برخی کانال‌های ضد ایرانی خارج نشین ناراحت و عصبانی هستند که در کرونا همه چیز دارد به روال درست پیش می‌رود و مدیریت می‌شود. البته این عصبانیت را می‌دیدم و اخیراً وزارت اطلاعات از برخی از موسساتی که در آمریکا هستند گزارشی به من داد که آنها چقدر عصبانی هستند.

روحانی اضافه کرد: آنها عصبانی هستند که در ایران در حال تحریم و با این فشار چطور هم مغازه‌ها باز است، هم مردم عزاداری می‌کنند و هم مجالس عزاداری اش به پا است و هم مساجدش به پا است، بیمارستان‌ها به مردم می رسند و مردم پشت درب بیمارستان نماندند و با کمبود دارو مواجه نیستند. آنجا نوشته ما این همه فشار درست کردیم که در کرونا مردم بخاطر فشار دارو، پزشک و بیمارستان و تخت و آی سی یو به تنگ بیایند و به خیابان بریزند و حالا این شده موجب تشکر برای دولت ایران و کشورهای منطقه. امروز همه نگاهشان به ایران است و همه می‌بینند ایران به بهترین وجه مقابله با کرونا را انجام داده و این نشان می‌دهد دشمنان ما ناراحت هستند. ما نمی‌دانیم چقدر این کرونا زمان می‌برد. اگر کسی به ما می‌گفت کرونا تا دو ماه دیگر است ما طور دیگری تصمیم می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه هیچکس نمی‌داند پایان کرونا، چه زمانی است خاطرنشان کرد: حتی کسی نمی‌تواند قسم بخورد کرونا سال دیگر تمام می‌شود. پس در این شرایط ما باید خودمان را آماده کنیم. البته پایش و نظارت باید انجام گیرد و از وزارت بهداشت تشکر می‌کنم که به مدارس سر می‌زند و در گزارشی که امروز آمد در یکی از شهرها در بم و استان کرمان خیلی خوب عمل شده بود و در شهر دیگری در خوزستان خوب عمل نشده بود. همه باید توجه کنیم و تمام اصول بهداشتی را مورد توجه قرار دهیم. آمارهای جهانی می‌گوید یک خطر بزرگ متوجه نسل جوان است. حالا ما می‌گوییم برای پیرمردان و آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند نگرانی و هراس ایجاد کرده اما در آمار جهانی از کشورهای مختلف می‌گوید. ۱۷ درصد جوانان از سن ۲۴ تا ۳۰ سال دچار اضطراب و افسردگی هستند. مخصوصاً چشم انداز آینده برای آنها مشخص نیست که شغل و زندگی شان در آینده چه می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: پس این موضوع برای همه ما مهم است و همه باید دست به دست هم بدهیم و خانواده‌ها هم منافع خود و بچه‌ها را در نظر بگیرند و به بوق‌هایی که در کشورهای مختلف راه انداختند توجه نکنند. لحن آنها مشخص است که چقدر عصبانی هستند چطور با تحریم و فشار مردم ایران همبستگی خود را حفظ کردند و دست به دست هم دادند و مراعات می‌کنند. اصلاً رعایت اصول بهداشتی خاری در چشم دشمنان ماست و الحمدلله به خوبی این مسیر و روند در حال انجام است.

روحانی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم مشکلات کرونا با همه مشکلات دیگر متفاوت است، گفت: در کشور گاهی ممکن است سیل، زلزله، بیماری آنفولانزا و … داشته باشیم اما همه اینها زمان‌هایش محدود است. سیل، زلزله و آنفولانزا می‌آید و خلاصه یک روزی تمام می‌شود اما کرونا بحرانی است که اولاً زمان‌دار نیست و واقعاً نمی‌دانیم چند ماه دیگر پیش روی ماست و تا کی باید مقابله کنیم و از طرف دیگر مخصوص یک منطقه نیست و سراسر کشور، منطقه و جهان را نمی‌بینیم که از آن دچار مشکل و خسارت نشده باشد و هیچ کشوری در امان نمانده است. مردم ما باید توجه کنند کرونا یک حادثه بی نظیر در قرن است. در حال حاضر به پایان قرن نزدیک می‌شویم و در این ۱۰۰ سال ما چنین حادثه‌ای نداشتیم. در دنیا هم همین است.

وی ادامه داد: اینجا مفهموم مراعات کردن متفاوت می‌شود و دیگر معنای مراعات یک هفته، ده روز و یک ماه نیست و باید بلند مدلچت مراعات کنیم. مفهوم امداد و کمک رسانی عوض می‌شود و همه‌چیز معنای خود را پیدا می‌کند و با بحران‌های دیگر متفاوت است. شما دیدید در آغاز این بحران در کشورهای اروپایی و آمریکایی چه وضعی در روزهای اول پیش آمد. به هم ریخت و مردم به فروشگاه‌ها هجوم آوردند، جنس و وسایل بهداشتی نبود. برای ماسک دعوا می‌کردند و در فرودگاه‌ها این کشور از آن کشور ماسک را می‌قاپید. با وضعیت عجیب و غریبی در هفته‌های اول مواجه شدند و پیداست این داستان، داستان ویژه ای است که اصلاً بی سابقه است و دیدید به حمدلله در کشور ما جایی نبود بیمارستان ما بین ایرانی و غیرایرانی فرق بگذارد.‌

رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه که در اروپا پیش آمد که بعضی گفتند خانه سالمندان را رها کنید، در کشور ما نسبت به سالمند، جوان، ایرانی و خارجی تفاوت قایل نشدیم. در دنیا گفتند این چون سیاه است در صف آخر بایستد و ما اول به سفید دارو بدهیم. همین پی سی آر گفت این سیاه است برود دو هفته دیگر بیاید. در خود آمریکا بین مردم تبعیض قائل شدند ولی ما در ایران بین اقوام، مذاهب، داخلی و خارجی تبعیض قایل نشدیم و این نشان داد انسانیت، حقوق بشر و معرفت و فرهنگ را کاملاً در این داستان دیدیم.

روحانی تصریح کرد: حالا داستان دیگری ما داشتیم که شاید هیچکس نداشت و آن اینکه ما کشوری بودیم در تحریم صد درصد و سخت‌ترین تحریم، و اتفاقاً دنیا واقعیت خود را نشان داد و در شرایط بحران کرونا نگفتند برای ایران همه چیز از جمله حساب بانکی و پول مسدود و ممنوع اما حداقل برای دارو آزاد است.

وی ادامه داد: ما ۵ میلیارد دلار از IMF [صندوق بین المللی پول] درخواست وام کردیم و همه قبول کردند اما آمریکا نمی‌گذارد که پول برای دارو و واکسن و درمان بگیریم. اینها تا این حد از انسانیت فاصله گرفتند. کاخ سفید امروز در آمریکا بویی از انسانیت نبرده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بالاتر از این، کشورهایی داریم که دوست ما هستند و پول ما در بانک آنهاست و سه قفل روی آن زدند و حاضر نیستند پول ما را برای نیازهای خودمان آزاد کنند و می‌گویند آمریکا به ما فشار آورده که اگر پول ایران را آزاد کنید فلان کار را می‌کنم، آنها هم در مقابل ظلم آمریکا و فشارش عقب نشینی کردند.

روحانی افزود: تاریخ چنین جنایتی را به خود سراغ ندارد. شما در تاریخ پیدا کنید کشوری برای دارو و درمان پول خود را نتواند بردارد و نیازهای مورد نظر مردم را وارد کشور کند. ما در یک شرایط سخت، خاص و ویژه ای قرار داریم. برای همین هم آنها عصبانی هستند که ما هر روز فشار می‌آوریم و در کرونا فشار را بیشتر کردیم اما چطور کشور اداره می‌شود و مردم دارند زندگی می‌کنند و چطور بیمارستان‌ها اداره می‌شود. برای آنها غیرقابل قبول شده که در این شرایط، چرا این چنین است.

رئیس جمهور عنوان کرد: در اینجا می‌خواهم نکته‌ای را تاکید کنم و آن این است که مردم بدانند برای سلامت آنها راه، تعطیل کار نیست. یکی نگوید مدرسه، دانشگاه بازار و رستوران را برای سلامت بچه‌ها و مردم قفل بزنید، این حرف نادرست است. تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست و مراعات اصول بهداشتی توام با فعالیت‌های ضروری راه است و می‌تواند زندگی را با نشاط و سالم کند و فعالیت‌های ما را فعالیت مولد قرار دهد و الا اینجا و آنجا را بستن که نه مسجد و مدرسه داشته باشند نه عزاداری و نه بازار شکست و تسلیم شدن در برابر کرونا است‌.

روحانی افزود: بنابراین در ایران بهترین شیوه را ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت در پیش گرفته تا فعالیت‌ها ادامه پیدا کند و در عین حال اصول هم رعایت شود. چند روز پیش سازمان بهداشت جهانی گزارشی داشت و در آن گفت هیچ چشم انداز قابل ملاحظه‌ای برای آینده این اپیدمی و خاتمه این بیماری وجود ندارد. هیچ آینده روشنی نیست و این اعلامیه سازمان بهداشت جهانی است. وزیر بهداشت امروز به نکته‌ای در مناسبتی اشاره کرد و خواهش من این است مردم به آن توجه کنند که تمام اصول که وزارت بهداشت اعم از دست شستن، فاصله و ماسک به آن تاکید می‌کند چیزهایی است که ما را از کرونا و توامان آنفولانزا حفظ کند.

وی تاکید کرد: امسال می‌تواند سال بدی باشد که کرونا و آنفولانزا روی هم بیافتد و امسال می‌تواند بهترین سال هم باشد. یعنی هم با مراعاتی که می‌کنیم در برابر کرونا ایستادیم هم در برابر آنفولانزا. اصلاً اگر مردم مراعات کنند ما مشکلی در پاییز نخواهیم داشت. اما اگر مراعات نشود و فاصله و دورهمی مراعات نشود و ماسک استفاده نکنند با مشکل مواجه می‌شویم. پس ما می‌توانیم امسال را سالی قرار دهیم که راحت ترین سال هم در برابر آنفولانزا و هم کرونا باشد. البته وزارت بهداشت همه پیش‌بینی‌های لازم را در مورد واکسن انجام داده است، برای آنهایی که شرایط پر خطر یا سن بالا و بیماری‌های زمینه‌ای دارند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: البته شرایط را برای مابقی مردم هم فراهم می‌کنیم که اگر خواستند از بازار آزاد تهیه کنند مشکلی نباشد. اما از واکسن مهمتر، اصول بهداشتی است که اصول بهداشتی واکسنی است که با ما تا پایان سال هست اما واکسن ممکن است روی یک نوع آنفولانزای خاص تاثیر داشته باشد و امسال آنفولانزای جدیدی بیاید که روی آن اثر نگذارد، این هم هست اما اگر اصول بهداشتی را مراعات کنیم ان شاءالله ما را تا پایان سال حفظ می‌کنند.

روحانی در پایان در مورد مراسم اربعین تاکید کرد: مردم بدانند مقامات بلند پایه عراقی با صراحت به ما اعلام کردند امسال آمادگی لازم برای پذیرایی از زائران اربعین را ندارند. البته وضع کرونایی عراق خوب نیست و ما باید بتوانیم به آنها هم کمک کنیم. بنابراین ما امسال مراسمی به نام راهپیمایی اربعین هم در کربلا و هم داخل ایران نداریم. بله عزاداری طبق پروتکل‌ها برای اربعین و روزهای دیگر ماه صفر خواهیم داشت و ان شاءالله با آن پروتکل‌ها همه عزاداری خود را انجام خواهند داد.

  • منبع خبر : مهر