رئیس‌جمهور گفت: ما اجازه نمی‌دهیم تا برخی دولت‌ها و عده‌ای بخواهند تروریست‌ها را به نزدیک مرزهای ایران منتقل کنند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه مهم است حادثه کربلا را در این ۴۰ روز که از روز عاشورا گذشته بررسی کنیم، گفت: در روز حماسه بزرگ یعنی روز دهم ماه محرم الحرام و روز عاشورا همه آنهایی که حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش را به شهادت رساندند، با یک لحن غرور و افتخار سخن می‌گفتند. به گونه‌ای که انگار کار بسیار مهم، بزرگ و درستی را انجام داده‌اند.

وی اظهار داشت: زمانی که امام حسین (ع) را به شهادت رساندند و قاتلان به کوفه رسیدند، شعارشان این بود که به ما جایزه بزرگ دهید چرا که ما بهترین انسان روی زمین از لحاظ حسب و نسب را کشتیم و با این لحن صحبت می‌کردند.

رئیس جمهور افزود: اما خیلی طول نکشید که لحن‌ها تغییر کرد و افکار عمومی عوض شد چرا که با بیان زینب کبری (س)، ام کلثوم و فاطمه بنت الحسین و امام سجاد (ع) یک حکومت و حاکم مستبدی که بر مردم حکمرانی می‌کرد، شرایط شأن کاملاً تغییر کرد.

روحانی گفت: البته این مساله مختص به کوفه و حجاز نبود بلکه در مرکز خلافت آن زمان یعنی در شام هم این کار را کردند و زینب کبری (س) در مجلس یزید خطاب به وی گفت «آیا این از عدل تو است که زن، بچه و کنیزکان خود را پشت پرده بردی و دختران پیامبر را به عنوان اسیر رو به روی مردم قرار دادی!؟» این سخنان حضرت زینب افراد حاضر در جلسه را تکان داد.

وی متذکر شد: امام سجاد (ع) در مسجد جامع شام خطبه محکمی را ایراد کرد که آنان مجبور شدند به مؤذن بگویند که اذان بگوید و وسط اذان زمانی که به نام پیامبر اکرم (ص) رسیدند، امام سجاد (ع) خطاب به یزید گفت که یک لحظه صبر کنید نامی که با تقدس از آن یاد می‌کنید، آیا جد من است یا جد تو؟

رئیس جمهور تصریح کرد: مردم شام، حجاز و کوفه با شرایط نوینی رو به رو شدند و از همان لحظات «یالثارات الحسین» شعار جدید مردم عراق و حجاز شد.

روحانی با بیان اینکه اولین بازگشت به کربلا روز اربعین است، گفت: یعنی بازگشت اسرا و خاندان رسالت به سرزمین کربلا در روز اربعین اتفاق افتاد. این حادثه آنقدر مهم است که خداوند همانطور که خواسته حادثه عاشورا برای همیشه زنده بماند، حادثه اربعین هم اهمیت فوق العاده ای پیدا کرده است که زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین از علائم مهم ایمان شناخته شده است.

وی ادامه داد: ما در زیارت اربعین هدف امام حسین (ع) را به خوبی می‌خوانیم و بیان می‌کنیم و به امام حسین (ع) و یارانش می‌گوئیم که تمام این قیام و فداکاری و فدا کردن خون امام حسین (ع) و عزیزانش برای بیداری و هوشیاری مردم بود و همچنین برای آن بود که مردم از جهالت و نادانی‌ها عبور کنند و از گمراهی‌ها دور شوند و مسیر هدایت را بیابند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امام حسین (ع) برای نجات جامعه این قیام را انجام داد، یادآور شد: به همین دلیل خداوند خواسته که روز اربعین یک روز زنده‌ای در تاریخ باشد. شما می‌بینید که در ماجرای ابراهیم خلیل، هاجر و اسماعیل خداوند این تاریخ را تثبیت کرد و برای همیشه زنده نگه داشت؛ فداکاری ابراهیم و اسماعیل و هاجر همواره در تاریخ زنده و ماندگار می‌ماند و این حادثه مداوم تکرار می‌شود و این نشان می‌دهد که این تاریخ چگونه درس آموز است و کربلا هم به همین صورت است.

روحانی اظهار داشت: یک مثال بزرگ تاریخی وجود دارد که کربلا برای همیشه زنده است و روز اربعین هم یادآور اولین زیارت در کنار قبر حسین بن علی است و این راهپیمایی و زیارت به عنوان نشانه ایمان برای ما یاد شده است.

وی یادآور شد: مردم ما در سال‌های گذشته با عشق و اشتیاق از هفته‌ها و ماه‌ها پیش خودشان را آماده می‌کردند و امسال هم دوست داشتند که به کربلا بروند و در آن راهپیمایی حیات بخش شرکت کنند. اما اینجا ترکیب عقل و عشق است و کسی خردمند است که عقل را با عشق ترکیب کند.

عقل می‌گوید باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم

رئیس جمهور افزود: عشق و محبت امام حسین (ع) می‌گوید همین الان ما به سمت کربلا راه بیفتیم اما عقل به ما می‌گوید که در این شرایط باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و این برای ما قابل جمع است. این عقل و عشق را می‌توانیم در کنار هم جمع کنیم.

روحانی گفت: ما فردا در خانه‌های خود و در جمع‌های کوچک، زیارت اربعین را زمزمه می‌کنیم. رهبر معظم انقلاب به عنوان آموزگار ما در این میدان است و ایشان در حسینیه تنها می‌نشینند و این زیارت را گوش می‌کنند و به ما درس می‌دهند که چگونه ما می‌توانیم عشق به امام حسین (ع) و خاندان رسالت را با وظیفه دینی که امروز بر دوش داریم، جمع کنیم.

وی ادامه داد: بنده امیدوارم که امسال با شور و حزن و اندوه بیشتر مردم زیارت اربعین را بخوانند و از خداوند بخواهند در سال‌های آینده گشایشی برای سلامت مردم از این بیماری پیش بیاید تا مردم باز بتوانند راهپیمایی اربعین را مثل سال‌های گذشته تکرار کنند.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دیروز روز روستا بود، گفت: ما دو روز قبل افتتاح‌های زیادی برای روز روستا داشتیم که به نظرم بسیار مهم بود و در شرایط تحریم ما به دنیا نشان دادیم که دغدغه ما همه ملت است و شهری و روستایی دغدغه ما هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه دورترین روستای کشور دغدغه ماست، اظهار داشت: روز دوشنبه ما ۶ هزار و ۷۵۰ طرح عمرانی و ۲۶ هزار و ۵۰۰ طرح اشتغال زایی روستایی و عشایری را افتتاح کردیم و در ۱۳ استان مسئولان، طرح‌ها را افتتاح کردند که برای این دولت مایه افتخار است.

وی افزود: یکی از افتخارات ثبت شده دولت یازدهم و دوازدهم خدمت به روستاییان است و روز گذشته بنده نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه را دیدم مبنی بر اینکه کل پول گندم کاران تا ریال آخر پرداخت شده است و حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این مساله در نظر گرفته شده بود.

رئیس جمهور یادآور شد: قبل از اینکه ما به نیمه ماه مهر برسیم، پرداخت پول گندم کاران انجام شد و نشان دهنده آن است که دولت در کنار کشاورزان و تولیدگران به دنبال تأمین امنیت غذایی مردم است.

روحانی ادامه داد: در طرح‌های روز دوشنبه ما دیدیم که ملت، کارگزاران، مهندسان، کشاورزان و همه مسئولان چه افتخارات بزرگی را در زمینه‌های مختلف آفریده‌اند. در زمینه اشتغال روستایی و بیمه روستایی اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.

وی گفت: شما همین آمار را ببینید که بیمه روستاییان و دریافت مستمری آنان قبل از این دولت ۶۵۰ هزار نفر بود که تا اوایل امسال یک میلیون و ۲۷۸ هزار نفر است و یک و نیم میلیون هم روز دوشنبه به این جمع اضافه کردیم و الان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تقریباً رسیده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: خانواده‌های روستایی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، در زمان بازنشستگی و از کارافتادگی می‌توانند از این بیمه استفاده کنند. یکی از تأکیدات بنده از روز اول دولت این بود که ما برای روستاییان مستمری در نظر بگیریم و یک کشاورزی که الان کار می‌کند، باید در زمان پیری دریافتی داشته باشد و خداوند این توفیق را به ما داد که این کار بزرگ را انجام دهیم.

روحانی با بیان اینکه در آب، برق و گاز روستایی واقعاً کار بی نظیری انجام گرفته است، افزود: ۱۴ هزار روستا تا سال ۹۲ گازکشی شده بود که امروز به ۳۲ هزار روستا رسیده است و این رویه ادامه پیدا می‌کند و هر روز روستاهای ما به شبکه گاز بیشتر متصل می‌شوند.

وی تاکید کرد: ما روستای ۱۰ نفره ای نداریم که برق نداشته باشند اما تعداد محدودی زیر ۱۰ نفر هستند که سراغ آنها رفته‌ایم و برق روستایی ما تا پایان این دولت ۹۹.۹ می‌شود که رقمی قابل ملاحظه است و این مساله در کمتر کشوری به ویژه از کشورهای منطقه و همسایه وجود دارد و این آمار بسیار ارزشمند و مهمی است.

رئیس جمهور گفت: در آغاز این دولت، کمتر از یک میلیون نفر از آب سالم استفاده می‌کردند که در پایان این دولت تبدیل به بالای ۱۰ میلیون نفر می‌شود. در ارتباطات، راه، مسکن و کلاس‌های آموزشی هم پیشرفت‌هایی صورت گرفته است.

روحانی تصریح کرد: هر روز که می‌گذرد ۱۱ کلاس روستایی برای دانش آموزان افتتاح می‌شود که این آمار و ارقام افتخارآمیز است. به غیر از صدا و سیما و روزنامه‌ها، اساتید، محققان و کارشناسان باید درباره این آمار و ارقام صحبت کنند و این آمارها را با سال‌های گذشته منصفانه مقایسه کنند.

وی با بیان اینکه از سال‌های ۹۲ تا ۹۷ ما در جنگ نبودیم بلکه در تحریم و یکسری از مشکلات بودیم اما از سال ۹۷ تا امروز وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، گفت: دیروز در سازمان ملل و در جمع حقوق بشری‌ها، ۲۶ کشور اعلام کردند که آمریکا جنایت می‌کند و علیه حقوق بشر کار می‌کند و کار تروریست اقتصادی را انجام می‌دهد.

رئیس‌جمهور افزود: در این شرایط باید واقعیت‌ها را برای مردم بگوییم و آنهایی که ضد انقلاب و خارج نشین هستند، حسابشان از مردم جداست. اما ما در داخل کشور سرنوشت واحدی داریم و یک واقعیت ملموس، واحدی پیش روی ماست. همه باید واقعیت‌ها را بگوییم و مردم را امیدوار کنیم.

روحانی گفت: قدم‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف در حال برداشتن هستند و شما می‌بینید بیست و هفتمین افتتاح بزرگ ملی در چند روز پیش رخ داد و این روند ادامه دارد.

وی با اشاره به حوادث رخ داده در منطقه قره باغ و درگیری میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تصریح کرد: منطقه ما، منطقه بسیار مهم و حساسی است. امنیت سرزمین، روستاها و شهرها و نقاط مرزی کشور برای ما بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: جنگ منطقه‌ای که در منطقه قره باغ ۱۰ روز است شروع شده، در کنار مرزهای ماست. من در صحبت‌های دیروز خود با رئیس جمهور آذربایجان و همچنین در صحبت با نخست وزیر ارمنستان بر توجه به امنیت سرزمین ایران تأکید کردم.

راه‌حل هیچ مسئله‌ای آتش، جنگ و خون نیست

روحانی اظهار داشت: ما از جنگ متأسفیم و معتقدیم که باید پایان بیابد زیرا ادامه جنگ به نفع هیچ کسی نیست. البته ما حقوق مردم آذربایجان را محترم می‌شماریم و بر تمامیت ارضی کشورها تأکید داریم اما راه هیچ مسئله‌ای از طریق آتش، جنگ و خون نیست.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای حل مسالمت آمیز اختلافات دو کشور آذربایجان و ارمنستان، خاطرنشان کرد: آمادگی داریم برای حل مسالمت آمیز مسائل هر کمکی از دستمان بر می‌آید را انجام دهیم.

رئیس جمهور، حفظ امنیت کشور را بسیار مهم دانست و افزود: اینکه چند گلوله به مناطق مرزی ما اصابت کند اصلاً برای ما قابل قبول نیست و از هر دو دولت همسایه خود می‌خواهیم به مسئله امنیت مرزهای ما توجه داشته باشند.

روحانی، توجه به مسئله تروریست را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: برای ما قابل قبول نیست و اجازه نمی‌دهیم با وجود اینکه در سالیان دراز با تروریست‌ها جنگیده ایم و سرلشکر شهید سلیمانی در این میدان حضور داشت تا تروریسم را در همان مناطق قلع و قمع کنیم تا تروریست‌ها در کنار مرزهای ما قرار نگیرند. ما در سوریه، لبنان و عراق همراه با مردم این کشورها با تروریست جنگیدیم و کمک‌های فراوانی به دولت‌های این کشورها برای مبارزه با تروریسم کردیم.

اجازه نمی‌دهیم تروریست‌ها را نزدیک مرزهای ایران بیاورند

وی گفت: امروز اگر بنا باشد یک عده‌ای به بهانه‌هایی تروریست‌ها را از سوریه و جاهای دیگر به مناطق نزدیک مرزهای ما منتقل کنند، مسئله‌ای غیرقابل قبول است؛ اجازه نمی‌دهیم تا برخی دولت‌ها و عده‌ای بخواهند تروریست‌ها را به نزدیک مرزهای ما منتقل کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: با صراحت به مسئولان کشورهای همسایه، آذربایجان و ارمنستان گفته ایم که از گسترش تروریست‌ها در مناطق مرزی ما جلوگیری کنند. باید توجه داشته باشیم که این جنگ، تبدیل به یک جنگ گسترده و منطقه‌ای نشود و این افرادی که به آتش جنگ، بنزین می‌ریزند باید بدانند اقدام آنها به نفع کسی نخواهد بود.

روحانی گفت: همه باید واقعیت را قبول کنند، به حقوق ملت‌ها و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارند و بدانند که راه، جنگ نیست. باید از طریق کار و فعالیت سیاسی به دنبال حل مشکلات باشند البته هر کشوری باید حقوق طرف مقابل را رعایت کند و اشغال برای ما به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: ما جنگ را قابل قبول نمی‌دانیم و اساس برای ما صلح است و امیدواریم با تلاش‌هایی که در حال انجام است و اینکه خود طرف‌های درگیر با گذر زمان متوجه می‌شوند جنگ چیزی نیست که آنها را به آن چیزی که مدنظرشان است، برساند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امیدواریم از طریق صلح آمیز دو طرف به حقوق حقه خود برسند و ثبات به منطقه برگردد زیرا این منطقه بسیار منطقه حساسی است.

با ادبیات تند با یکدیگر حرف نزنیم / همه با هم برادریم

روحانی با اشاره به مسائل و مشکلات پیش آمده برای کشور در پی تحریم‌های همه جانبه آمریکا، بیان کرد: امروز در شرایطی قرار داریم که همه باید همدیگر را در این مسیر یاری کنیم. من دچار حیرتم که با کوچک‌ترین بهانه، عده‌ای در دو طرف آمده اند که با ادبیات تند با هم حرف بزنند. چرا با ادبیات تند با هم حرف بزنیم؟ ما همه برادریم. از همه جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها، قوه مقننه و قضائیه، نیروهای مسلح و همه مردم خواهش می‌کنم در این مسیر همدیگر را یاری کنیم.

وی افزود: آن روز که ۸ سال در مقابل دشمنان ایستادگی کردیم و با آنها جنگیدیم و از شرف، ناموس و استقلالمان دفاع کردیم، ممکن بود اشکالاتی پیش بیاید و در یک عملیات موفق نشویم مانند عملیات کربلای ۴ که ما در آن پیروز نبودیم و وقتی عده‌ای می‌گفتند که چرا ما پیروز نبودیم، امام فرمودند این شکست نبوده بلکه عدم الفتح بوده است.

رئیس جمهور گفت: در جنگ اگر بنا بود به هر بهانه‌ای به دنبال نقد و پیدا کردن مشکلات باشیم که نمی‌توانستیم جنگ را پیش ببریم. همه دنیا روبروی ما بودند و ما تنها بودیم. اتحاد و یکدلی ما موجب شد که پیروز شویم. امروز نیز همان صحنه است، اما آن زمان، جنگ نظامی بود و امروز جنگ اقتصادی است.

روحانی با بیان اینکه دولت وسط میدان است، اظهار داشت: یک عده انگار مسئولیتشان انتقاد کردن است. آیا خدا تنها شما را خلق کرده که در روز جنگ نقد کنید؟ البته نقد اشکال ندارد اما تنها نقد!؟ شما هم رسالت و وظیفه دارید و باید در این مسیر کمک کنید. آن کسی که می‌گوید چرا این جور یا آن جور شده، خودش بگوید چه کار کرده است؟ اول نقاط ضعف خود، حزب و دوستانش را بگوید و بگوید که باید چه کار کرد.

وی با بیان اینکه ما در جنگ هستیم و این جنگ تحمیلی است، گفت: انسانی که به هیچ اصول و قوانینی پایبند نیست و حتی به مقررات کشور خودش نیز پایبندی ندارد و به قانون کشور خودش نیز احترام نمی‌گذارد و حتی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، این شخص که به هیچ قانونی پایبند نیست و همه مقررات را زیرپا می‌گذارد، یک توافق بین المللی را زیرپا گذاشته و همه توان خود را گذاشته تا نفت ایران به فروش نرسد و با تمام توان می‌خواهد راهکارهای بانکی را مسدود کند. در این شرایط، دولت مقاومت و ایستادگی می‌کند.

رئیس جمهور افزود: اینکه عده‌ای بگویند بانک مرکزی ضعیف است و ارزش پول ملی کم شده است درست نیست. بانک مرکزی چه کار باید کند؟ شما راهکار بدهید. بانک مرکزی در این شرایط که بسیار سخت ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار تنها برای تأمین کالای اساسی در شش ماهه گذشته پرداخت کرده است. بانک مرکزی همچنین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار برای بخش بهداشت، درمان و تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، ارز تأمین کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: زمانی ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم و سال‌هایی بود که درآمد نفتی مان به ۱۲۰ میلیون دلار می‌رسید. در سال ۹۰ تقریباً ۱۸۰ میلیون دلار درآمد نفتی داشتیم اما امسال در یک شرایط خاص قرار داریم آنهایی که نقد می‌کنند، شرایط ما را خوب می‌دانند.

وی با بیان اینکه مسئولین، وزرا، استانداران و همه مدیران باید شرایط را برای مردم توضیح دهند و واقعیت‌ها را بگویند، افزود: البته ممکن است برخی مطالب را به دلیل مصالح ملی نتوان بازگو کرد اما باید مابقی مسائل را به مردم توضیح داد. من به مردم عزیز ایران عرض می‌کنم حتی یک ساعت هم مسئولین دولتی دست روی دست نگذاشته اند. مسئولین صبح اول وقت سر کارند و تا ۱۲ شب نیز کار می‌کنند. همه در حال تلاش و فعالیت هستند و ما در یک جنگ قرار داریم.

رئیس جمهور گفت: در میدان جنگ تأمین آب و برق روستاها و اداره کشور و اینکه می‌بینیم در این دولت، ۵ هزار شرکت دانش بنیان ایجاد شده نشان می‌دهد که همه در حال فعالیت هستند. صنعتگران و کشاورزان ما کارهای بسیار بزرگی را انجام می‌دهند. در این ۵ ماه آمار بخش بزرگی از صنایع و صنعت ما از ۱۰ تا ۳۸ درصد رشد داشت.

روحانی افزود: همه اینها نشان می‌دهد که بخش‌های مختلف کشور در حال تلاش و فعالیت هستند و ما باید از کارگران، کشاورزان، صنعتگران و همه مردم که در این میدان حضور دارند و تلاش می‌کنند، تشکر کنیم. البته مردم در سختی و فشار قرار دارند.

وی تصریح کرد: درآمد ارزی غیرنفتی کشور در چند ماه گذشته حدود ۱۳ میلیارد دلار است که البته باید بیشتر از این می‌شد و امیدواریم در ۶ ماه دوم وضعیت ما بهتر شود. البته کرونا در ماه‌های گذشته فشار زیادی بر اقتصاد ما و صادرات کشور داشته است و امیدواریم در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وضع ما در ۶ ماه دوم بهتر شود.

تخریب دولت را تعطیل کنید

رئیس جمهور کرد: از همه خواهش می‌کنم سیاه نمایی را لااقل تا پایان دوره کرونا ادامه ندهند. خواهش داریم سیاه نمایی و تخریب دولت را تعطیل کنند. باید بدانیم هرچه اختلاف بیشتر شود، دشمن امیدوارتر می‌شود و هرچه با محبت با هم صحبت کنیم و در کنار هم باشیم، موفق تریم. اگر می‌خواهیم لحن تند داشته باشیم باید این لحن تند با آمریکا باشد نه اینکه بر سر هم لحن تندی داشته باشیم.

روحانی اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا بین مردم دوستی ایجاد شود. چرا هرچیزی را تبدیل به دعوا، اختلاف، جدایی و فاصله می‌کنیم. این فاصله به نفع ما نیست. تنها دوستی است که به نفع ماست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برای عبور از شرایط فعلی تأکید کرد و گفت: همه مردم و مسئولین بدون استثنا باید تابع دستورات ستادملی مبارزه با کرونا باشند و هیچ استثنایی بین ما وجود ندارد و این تأکید مقام معظم رهبری است.

همه باید بدون استثنا تابع پروتکل‌های بهداشتی باشند

وی تأکید کرد: همه ما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و هیچ کسی نباید از این پروتکل‌ها تخلف کند. اگر به این پروتکل‌ها اهمیت ندهیم کار اشتباهی کرده ایم. خداوند به ما عقل داده و براساس این عقل باید جان خود را حفظ کنیم. رعایت این اصول و حفظ جان خود و دیگران مورد تأکید قانون اساسی و شرع نیز هست. ما در شرایط سختی قرار داریم و حتی کشورهای پیشرفته و اروپایی نیز گرفتار این بیماری هستند و با مشکلاتی روبرو شدند که بدون همکاری پیش نمی‌روند.

رئیس جمهور تصریح کرد: هر جا که رشد فرهنگی و اجتماعی باشد بر کرونا پیروز می‌شویم و هر کجا که رشد فرهنگی و اجتماعی پایین باشد و به قانون و مقررات ستاد ملی مبارزه با کرونا توجه نکنیم با مشکل روبرو می‌شویم.

روحانی اضافه کرد: من در همه مواردی که شک کرده ام از ستاد ملی مبارزه با کرونا سوال کردم و از آنها پرسیدم که این کار را انجام بدهم یا خیر. پرسیدم که این جلسه را برگزار کنم یا خیر و یا در این اجتماع و سمینار شرکت کنم یا خیر. هرچه آنها دستور دادند عمل کردم. این وظیفه دینی وشرعی ماست و ما باید آن را رعایت کنیم.

نمی‌توان در مسیر سیل ایستاد و گفت نمی‌ترسم!

وی ادامه داد: کسی نمی‌تواند در مسیر سیل بایستد و بگوید می‌ترسید که وسط رودخانه بایستید. خُب شما هم نترس و بایست تا آب، تو را ببرد. یا اینکه در هنگام زلزله زیر سقف بایستید و بگویید می‌ترسید که زیر سقف بایستید. ما باید براساس عقل عمل کنیم و به پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشیم.

رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه کمیته‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، گفت: در جلسه بعدازظهر امروز تصمیمات سخت گیرانه تری را برای رعایت پروتکل‌ها خواهیم گرفت و آنها را در روز شنبه و در ستاد ملی مبارزه با کرونا به تصویب می‌رسانیم. صدا و سیما، روزنامه‌ها و همه باید واقعیت را برای مردم توضیح دهند تا مردم آماده باشند. ما نمی‌خواهیم سخت گیری ها را افزایش دهیم، اما چاره‌ای نیست. در شرایط سختی قرار داریم و چاره‌ای جز افزایش محدودیت‌ها و سخت گیری بیشتر نداریم.

طرح «ماسک از خانه تا خانه» از شنبه اجرا می‌شود

روحانی افزود: ما می‌دانیم تعطیلی برخی کسب و کارها برای مردم زحماتی را ایجاد می‌کند اما چاره‌ای نداریم و جز این راهی برای ما وجود ندارد و می‌خواهیم لااقل در خصوص استفاده ماسک «از خانه تا خانه» به عنوان یک امر مهم تأکید کنیم و مقرراتی برای آن منظور کنیم. مرحله اول این اقدام از روز شنبه اجرا می‌شود و اگر دیدیم نیاز به مراحل دیگر نیز دارد در آینده آن را اجرا خواهیم کرد.

وی گفت: امیدواریم که با رعایت اصول بهداشتی و یاری همدیگر بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ایام عزاداری، شرایط خوبی را پشت سر بگذاریم.

  • منبع خبر : مهر