رئیس جمهور با بیان اینکه طراحان تحریم علیه ملت ایران به زباله‌دان تاریخ ریخته شدند و مقاومت و ایستادگی منجر به شکست مفتضحانه آنان شده است گفت: ایران پیشرفته متعلق به منطقه و جهان است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز (پنج‌شنبه ۶ آذر) در آیین افتتاح سه طرح پتروشیمی اظهار داشت: طرح پتروشیمی اوره و آمونیاک لردگان در استان چهارمحال و بختیاری ظرف ۴ سال می‌تواند کل سرمایه‌گذاری خود را برگرداند که اگر سالانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد این پروژه باشد معنی آن این است که ظرف ۴ سال با ظرفیت کامل کار کند کل سرمایه‌گذاری را بر می‌گرداند.

وی افزود: برای مردم و سرمایه‌گذاران مهم است که طرح عظیم و بزرگ صنعتی که رقمی بالای ۸۰۰ میلیون دلار در آن هزینه شده است بتواند ظرف ۴ سال کل سرمایه گذاری را برگرداند.

رییس جمهوری تصریح کرد: ۸۰ درصد پرسنلی که برای تکمیل این پروژه تلاش می‌کنند و بعدا هم برای اداره این پروژه فعال خواهند بود بومی هستند که این بسیار مهم است که یک پژوه عظیمی در یک استان فعال می‌شود بتوانیم از نیروهای بومی آن استان استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: افتتاح‌های امروز  پاسخ بسیار مهمی است از طرف ایران و شرکت‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذار در کشورمان به دشمنان ملت‌ که نشان دهند ایران جاذبه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد.

روحانی گفت: دولت و ملت ایران از حضور سرمایه خارجی در چارچوب قوانین و مقرراتش استقبال می‌کند و امروز روز بسیار خوبی است برای مردم خوزستان و همه مردم عزیز ایران.

وی تصریح کرد: ما در یک هفته شاهد افتتاح ۳ طرح هستیم که ارزش آن ۳۰ هزار میلیارد تومان است؛ این موضوع برای آن افرادی که علیه ملت ایران نیت شوم داشتند باورکردنی نیست که در یک روز ۳۰ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه مهم افتتاح شود که برای افتتاح این طرح‌ها رقمی حدود هزار میلیارد دلار اعتبار هزینه شده است.

رئیس جمهور با اشاره به افتتاح یک طرح در پتروشیمی که محصولش اوره و آمونیاک صادراتی است تصریح کرد: این طرح‌ها هم جهت صادرات است و هم نیازهای کشور را تامین خواهد کرد.

وی اظهار داشت: طرح فرآورش ۵۰ هزار بشکه‌ای امروز برای ما اهمیت زیادی دارد که با این مدل فرآورش، اولین باری است که ما در این صنعت گام گذاشتیم.

روحانی خاطرنشان کرد: تاسیس مخازن بزرگ نفت، میعانات و گاز هم برای توسعه کشور نیاز است این در حالی است که در طول سال‌های گذشته ما مشکلاتی را داشتیم اما چون مخازن گاز نداشتیم این مشکل وجود داشت اما باید مخازن گاز را بسازیم که با افتتاح امروز این طرح این مشکل هم برطرف شد.

وی تصریح کرد: ملت ایران در این ۳ سال جنگ (اشاره به جنگ اقتصادی)، مقاومت خوبی داشت هر چند که قبل از آن هم مقاومت و ایستادگی داشتیم اما در طول این تحریم‌ها در واقع سه سال در جنگ و رویاروی بودیم که آنها شکست مفتضحانه خوردند و آنهایی که می‌خواستند ملت ایران جشن ۲۲ بهمن سال ۹۷ را نبیند و دشمنان وارد کشورمان شوند همگی سرنگون شدند و همه دوران شان به پایان رسیده و چند هفته دیگر به زباله‌دان تاریخ ریخته می‌شوند.

روحانی گفت: ملت بزرگ ایران با مقاومت و ایستادگی ایستاد و آنها شکست خوردند این در حالی است که ایران نشان داد که اقتصادی بزرگ و مقاوم دارد. ضمن اینکه هیچ کشوری چنین قدرتی ندارد که بتواند در سه سال جنگ مداوم و رویارویی بایستد و موفق و پیروز شود؛ عظمت ملت ایران و قدرت ملت ایران و تاب‌آوری این ملت در سایه خود اتکایی و درون زایی منطقه بوده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ ملت ایران همیشه با فرهنگ خود کار بزرگی کرده است؛ اما ایران یک نقطه مهم از نظر جایگاه جغرافیایی و ژئوپلتیک است که هیچ قدرتی در دنیا نمی‌تواند ایران را نه برای منطقه و نه برای جهان حذف کند خیلی‌ها آمدند که ایران را از بین ببرند و نتوانستند.

وی گفت: برای ما و ملت ما و برای دنیا آینده ایران بسیار مهم است. آینده امیدوارکننده برای همگان است. ایران آباد و پیشرفته تنها برای مردم ایران نیست چرا که ایران پیشرفته برای منطقه و جهان است؛ ایران می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و حتی نیازمندی‌های جهان را در برخی موارد ارزانتر و راحت‌تر تامین کند که نکته بسیار مهمی است.

روحانی گفت: آینده امیدوار کننده ایران برای ما و ملت ما بسیار مهم است؛ ایران آباد و پیشرفته برای منطقه و جهان مهم است و می‌تواند نیازمندی‌های منطقه و جهان را ارزانتر و راحت‌تر تامین کند.

رئیس‌جمهور افزود: ما اگر می‌خواهیم در صنعت شتاب مناسب داشته باشیم نیازمند ارکان آن هستیم؛ سرمایه رکن شتاب در صنعت است؛ سرمایه داخلی و سرمایه خارجی برای این منظور نیاز داریم؛ طرح امروز ما با سرمایه خارجی افتتاح شد؛ سرمایه خارجی و سرمایه داخلی باید در کنار هم باشند که در این صورت تحولات بزرگی را شاهد خواهیم بود.

روحانی تصریح کرد: خوشبختانه مواد اولیه بخش پتروشیمی در اختیارمان است؛ الحمدالله در بسیاری از موارد و صنایع بزرگ مواد اولیه را در اختیار داریم.

وی افزود: تکنولوژی برای جهش تولید مهم است که اگر نباشد، حداقل استفاده را آن هم با قیمت گران می‌توان  داشت؛ تکنولوژی باید هم داخلی و هم خارجی باشد.

وی با بیان اینکه در زمینه تکنولوژی پیشرفت‌های خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: در چند سال اخیر آمریکا هیچ جایی نتوانست در زمینه تکنولوژی مانع ما شود ؛ ما با وجود تحریم هرچند گران اما از تکنولوژی خارجی استفاده کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: پایه چهارم جهش تولید بازار است، برای تولید باید تقاضا هم باشد. بخشی از مسئله برای بازار داخل است اما بخش بزرگی از بازار هم خارج است و ما نمی‌توانیم فقط به ۸۰ میلیون جمعیت نگاه کنیم. ما میلیاردها جمعیت را باید به عنوان بازار ببینیم که می‌توان تعامل سازنده در این بین کارساز باشد.

وی گفت: تعامل سازنده با التماس فرق می‌کند. یعنی باید چنان قدرتی داشته باشیم که بیرونی‌ها به ما نیاز داشته باشند.

رئیس‌جمهور افزود: کسی نمی‌تواند از افکار عمومی ملت فاصله بگیرد؛ خوشبختانه همه حرکت‌های ساختاری در ایران براساس مردم سالاری است و مردم رای می‌دهند. مردم سالاری برای اینکه افکار را در مسیر درست قرار دهد مهم است؛ افکار است که می‌تواند نسل جوان کشاورز و صنعت گر را جذب کند. از ۲۲ بهمن ۵۷ ما در مسیر مردم سالاری حرکت کردیم.

روحانی تاکید کرد که همه باید به فکر آینده کشور و رفاه ملت باشیم، بداخلاقی و بددهنی را رها کنیم، ما جمهوری اسلامی ایران هستیم، افتخار ما ادب است،‌ معنی این حرف این نیست که کسی انتقاد نکند. حتما باید نقد باشد اما انتقاد غیر از بددهنی، فحاشی و بی‌تربیتی است.

  • منبع خبر : فارس