رئیس‌جمهور با بیان اینکه وضعیت ۷ شهرستان فوق قرمز است، گفت: شرایط تهران نارنجی است اما لب مرز هستیم و اگر مقررات به خوبی اجرا نشود ممکن است بعد از یک یا دو هفته به وضعیت قرمز بازگردیم.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز(شنبه) در ستاد ملی کرونا اظهار کرد: در سایه جلسات ستاد ملی کرونا و جلسات کمیته ها، تاکنون ۴۲۰ مصوبه داشته‌ایم و به ۳۵ دستگاه اجرایی ابلاغ کردیم.

روحانی گفت: بنابر گزارش هایی که به من داده شده ۸۵ درصد مصوبات ستاد ملی کرونا اجرایی شده است. اقداماتی که از اوایل آبان ماه ابتدا برای ۴۳ شهرستان و از ۱۴ آبان با ۴۶ شهرستان و از آذر ماه به صورت سراسری صورت گرفت آثار بسیار مثبتی داشته است. همه این آثار و نتایج مثبت با همکاری های مردم به وجود آمده است و تا زمانی که مردم احساس کنند این بیماری مسری و خطرناک است و برای حفظ سلامت خودشان و هموطنان‌شان باید به پروتکل های بهداشتی عمل کنند ما به نتایج خوبی خواهیم رسید. البته محدودیت هایی نیز نیاز است که هر کجا وضعیت قرمز یا نارنجی باشد اعمال خواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با همکاری مردم شاهد شرایط مناسب‌تری باشیم، گفت: ما داشتیم وارد کانال ۵۰۰ فوتی در روز می شدیم و پیش بینی ها مشخص بود با ادامه دادن آن روند شرایط بسیار بدتری پیش روی ماست اما با اقداماتی که در این دو هفته صورت گرفت امروز در کانال ۳۰۰ فوتی هستیم که می توانیم با همکاری مردم شرایط بهتری داشته باشیم.

رئیس جمهور استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضروری را به عنوان اصول اصلی مقابله با کرونا دانست و گفت: هر چقدر ترددها و تجمعات بیشتر شود مشکلات ما نیز افزایش پیدا می کند. در اروپا با توجه به همه مقررات سختی که وضع کرده بودند در تابستان که مقداری گشایش صورت گرفت، دیدیدم چه وضعی پیدا کردند. در جامعه ما نیز اگر اجرای مقررات جدی گرفته نشود و مردم حس کنند شرایط عادی شده کمتر از یک ماه بعد به شرایط بسیار سخت برمی گردیم.

وی ادامه داد: رعایت مقررات بسیار ضروری است حتی اگر به تولید واکسن برسیم. حتی اگر واکسن در اختیار همه مردم قرار بگیرد باز هم باید اجرای پروتکل ها در دستور کار ما باشد. برای اینکه بعد از تزریق واکسن چند هفته طول می کشد که این واکسن اثر داشته باشد از سوی دیگر میزان اثربخشی واکسن ها هنوز مشخص نیست و مشخص نیست اثر واکسن ها چقدر است.

روحانی گفت: ما نمی توانیم به خاطر واکسنی که هنوز در اختیار قرار نگرفته امیدوار باشیم. اگرچه واکسن مفیدی هم تولید شود با توجه به ظرفیت تولید میزان و دُز مورد نیاز تولید نمی شود. بنابراین به امید واکسن نباید مراقبت ها کاهش پیدا کند و ما فکر کنیم واکسن می رسد و مشکلات ما حل می شود. می دانیم هیچ واکسنی صددرصد اثربخش نیست. همچنین این ویروس تغییر ژنتیکی دیگری دارد یا خیر.

رئیس جمهور رعایت پروتکل های بهداشتی بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا را وظیفه همه دانست و تاکید کرد: بارها تاکید کردیم که تعداد تست باید افزایش پیدا کند و داریم به رقم ۱۰۰ هزار آزمایش در روز می رسیم که این نیز می تواند برای بیماریابی به ما کمک کند تا این افراد زودتر شناسایی شده و گرفتار تخت بیمارستان نشوند.

وی ادامه داد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند باید دوران قرنطینه را رعایت کنند و با افرادی که قرنطینه را نقض می کنند برخورد شود. بسیار تاسف بار است فردی که مبتلاست و آزمایش او نیز مثبت است و به او اعلام شده که باید قرنطینه را رعایت کند خانه را ترک می کند و حتی تصمیم استفاده از هواپیما و قطار برای مسافرت را دارد. نسبت به این افراد باید سخت گیری های لازم را اعمال کنیم و جریمه های مقرر شده برای آنها اعمال شود.

روحانی گفت: هر زمان که مراعات بیشتر و اجرای پروتکل ها جدی گرفته شد چند هفته بعد از آن شرایط مناسبی را تجربه کردیم. در فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با توجه به رعایت پروتکل ها از سوی مردم آثار آن را مشاهده کردیم و شرایط بهتری را در خرداد ماه داشتیم اما به محض اینکه مردم حس کردند این بیماری مشکلی ایجاد نمی کند فاصله ها کم  و رفت و آمدها زیاد شد با یک موج بسیار گسترده ای رو به رو شدیم که اگر اقدامات دو، سه هفته اخیر نبود ما امروز با مشکلات گسترده تری رو به رو بودیم.

رئیس جمهور با تشکر از وزارت بهداشت، نیروی انتظامی، بسیج و سایر دستگاه های مشارکت کننده در اجرای پروتکل های بهداشتی و مقابله با ویروس کرونا گفت: وقتی ما پروتکلی را اعلام می کنیم خود ما مسئولیم و باید بیش از دیگران به آن اهمیت بدهیم و آن را رعایت کنیم. افرادی که مسئولیت بالاتری در نظام دارند بیشتر مورد توجه مردم هستند و باید بیش از دیگران به رعایت پروتکل ها توجه داشته باشند. اگر این افراد مصوبات را رعایت نکنند موجب می شود مردم فکر کنند اجرای این پروتکل ها ضروری نیست.

وی تصریح کرد: مسئولین وزارتخانه ها، ادارات و نهادها باید به رعایت پروتکل ها اهمیت دهند تا مردم نیز از آنها تبعیت کنند. با همکاری مردم توانستیم ۱۶۰ منطقه قرمز را به ۶۴ منطقه کاهش دهیم. مردم عزیز ما بدانند هر چقدر بیشتر مراعات کنند محدودیت ها کاهش پیدا می کند و در هر شهری اصول و پروتکل های بهداشتی کمتر رعایت شود قطعا در هفته های آتی با محدودیت های بیشتری رو به رو خواهند شد.

روحانی ادامه داد: در گزارش هایی که امروز ارائه شد، دیدیم ۷ شهرستان وضعیت فوق قرمز دارند و به همین دلیل به استانداران و فرمانداران اعلام شد در این شهرستان ها که شرایط آنها صعودی است اقدامات فوری و وسیع صورت بگیرد تا دچار مشکل نشویم. شرایط تهران نیز نارنجی است اما لب مرز هستیم همه بررسی ها نشان می دهد که در شرایط نارنجی تهران همه نیروها باید تلاش کنند و با دقت همه مقررات اجرا شود که اگر مقررات به خوبی اجرا نشود ممکن است بعد از یک یا دو هفته دوباره به وضعیت قرمز بازگردیم. امیدوارم بتوانیم هر چه سریعتر از این شرایط عبور کنیم.

  • منبع خبر : مهر