رئیس‌جمهور گفت: از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ به عنوان فردی که حتی برای تامین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می‌کرد، خوشحال هستیم.

به گزارش شرح آنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک حلول ماه جمادی الاول و گرامیداشت بانوی بزرگ اسلام حضرت صدیقه کبری (س) و همچنین دختر برومندش حضرت زینب کبری (س) که روز میلادش روز افتخار همه پرستاران کشور است، گفت: امسال باید با احترام ویژه به قشری که برای سلامت مردم جان خود را در کف گذاشتند و در کنار پزشکان، متخصصان، افتخار بزرگی را در یک مقطع حساس تاریخی برای بهداشت و سلامت کشور به وجود آوردند قائل شویم.

وی افزود: ما همه تلاش پرستاران، پزشکان و کادر درمان که از پایان بهمن پارسال تا امروز که بیش از ۱۰ ماه از زحمات شبانه روزی و ایثار این عزیزان گذشته است، را پاس می‌داریم. مردم ما غیر از اینکه با زبان هم همیشه تجلیل کردند و قدردان بودند، در عمل پاسخ بسیار روشن و صریحی به کادر درمان دادند.

رئیس جمهور اضافه کرد: مردم ما در هفته‌های گذشته با تلاش و کوشش و با اجرای دقیق پروتکل‌ها توانستند همه منحنی‌های موج سوم را به تواضع و کرنش وادار کنند و بحمدالله ما شنبه شاهد بودیم که همه منحنی‌های مربوط به کرونا در همه استان‌ها سر فرود آورده و مسیر کاهشی را آغاز کرده بودند به طوری که از ۱۶۰ مرکز قرمز و شهرستان قرمز فقط ۱۲ شهرستان باقی مانده بود که ان‌شاء الله آن هم به زودی تمام می‌شود.

روحانی اظهار داشت: این کار بزرگی بود که مردم ما در کنار کادر درمان در موج سوم انجام دادند و امیدواریم مردم همکاری کنند و ما در دوران فصل زمستان شاهد موج تازه‌ای نباشیم.

وی با بیان اینکه همه تلاش و کوشش ما این است که در داخل واکسن این بیماری تولید شود، گفت: هنوز واکسنی مورد تأیید بهداشت جهانی قرار نگرفته است و واکسن‌های نیمه کاره است، ما دنبال خریداری واکسن هستیم تا مردم به موقع بتوانند در ماه‌های آینده و یا اگر طولانی شد در ماه‌های اول سال جدید شاهد شرایط بهتری برای کشور باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: نزدیکی و همکاری این دو نهاد برای ما بسیار مهم است. الحمدالله همکاری و نزدیکی حوزه و دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر شده است که ارزشمند است. از طرف دیگر ۲۷ آذرماه روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری است که از افتخارات مهم جمهوری اسلامی است که کمتر یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ما دو روز در تقویم داریم که بسیار حائز اهمیت است که یکی ۲۳ تیرماه به نام روز تعامل و گفت و گو با جهان است و یک روز هم روز عاری از خشونت و افراطی‌گری که ۲۷ آذر است، اظهار داشت: این جزو نکات مهم در تاریخ دیپلماسی ما است که در سال ۹۲ در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل‌آن سال را به عنوان سال جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری پیشنهاد کردم و این پیشنهاد رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آرا تصویب شد که یکی از نکات درخشان فعالیت‌های سیاسی ایران است.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته ایران تنها با شعار مخالف افراط گری و خشونت نیست، افزود: در عمل هم همه توان و تلاش خود را برای جلوگیری از افراطی‌گری و خشونت و تروریسم در منطقه به کار برده است و اساساً مردم ایران هم در سال ۹۲ و هم سال ۹۶ به اعتدال رأی دادند و این رأی قاطع مردم ایران همان است که مسیر اعتدال و اخلاق و رحمانیت را انتخاب کردند و با هر گونه افراط و خشونت مخالف هستند.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های داخلی تحت تأثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران سخنانی در رابطه با برجام و تفاوت شرایط امروز با شرایط سال ۹۴ بیان می‌کنند، گفت: یقیناً شرایط امروز با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است. در سال ۲۰۱۵ که درباره برجام مذاکره می‌کردیم شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما قرار داشت و امروز این شمشیر شکسته است. در آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سرمان بود و امروز این شمشیر شکسته و وجود ندارد.

وی اضافه کرد: در شرایط سال ۲۰۱۵ افکار عمومی جهان به گونه‌ای شکل گرفته بود که اگر ایران تعهدی انجام دهد به آن عمل نخواهد کرد اما در برجام ثابت کرده‌ایم که متعهدترین کشور دنیا هستیم. به سختی و وسواس مذاکره می‌کنیم اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار خواهیم ماند. این در حالی است که حتی کشورهای ۱+۴ هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در آن روزها، کشورهای ۱+۵ رودر روی ما بودند ولی امروز آمریکا تنهاست و تمام کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور مزدور و کوچک وابسته به آمریکا، همه با خروج آمریکا از برجام مخالفند بنابراین شرایط امروز ما با آن روزها کاملاً متفاوت است.

روحانی گفت: در آن روزها که به دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و امروز آن را صادر می‌کنیم، همچنین در زمستان مجبور بودیم گاز وارد کنیم و امروز صادرکننده هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله گندم محتاج واردات بودیم و امروز در اکثر محصولات خودکفا و یا در مرز خودکفایی قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه قدرت امروز ایران با آن روزها قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: امروز قدرت نظامی و پدافندی ایران به هیچ عنوان با سال ۲۰۱۵ قابل مقایسه نیست. امروز مدرن‌ترین سیستم پدافندی، بهترین ناوچه‌ها و سیستم‌های موشکی را در اختیار داریم و قدرت ایران چندین برابر افزایش یافته است.

رئیس جمهور گفت: امروز در حوزه هسته‌ای نیز قدرت کشورمان با آن روزها تفاوت پیدا کرده است. در آن روزها فقط یکی دو نوع سانتریفیوژ در اختیار داشتیم و امروز سانتریفیوژهای IR۸ و IR۶ در اختیار داریم و توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.

روحانی گفت: در آن روزها آمریکا در سازمان ملل ادعاهای خود را با اتفاق آرا علیه ایران تصویب می‌کرد و در این سال‌ها منزوی‌تر از همیشه شده به نحوی که با یک جزیره متحد می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز همه جهانیان به مقاومت و ایستادگی ملت ایران پی برده‌اند، اظهار داشت: اگرچه روی پای خود ایستاده‌ایم اما در عین حال اگر همه به تعهدات خود برگردند ما نیز به همه تعهدات خود بازمی‌گردیم.

رئیس جمهور گفت: اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ چیزی پایبند نبود و در آمریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود.

روحانی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ به عنوان فردی که حتی برای تأمین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می‌کرد، خوشحال هستیم چرا که حتی به اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبود.

وی گفت: دولت بعدی آمریکا نیز خودش می‌داند چه مسیری را انتخاب کند. اگر مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم رأی مردم آمریکا برای حکومت جدید این کشور روشن باشد و بداند که این رأی به قانون‌مداری و پایبندی به تعهد در مقابل قانون‌شکنی و بی تعهدی است.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی و فشارهای فراوانی که بر زندگی مردم وجود دارد، اظهارداشت: به رغم همه فشارها و تلاش همه جانبه برای کاستن از آن، باور نمی‌کردیم که در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی بتوانیم در سال ۹۹ به رشد مثبت اقتصادی دست پیدا کنیم.

وی گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی در سه ماهه دوم سال جاری با احتساب نفت و بدون نفت شاهد رشد مثبت هستیم. بر این اساس رقم رشد با احتساب نفت مثبت ۵.۱ درصد است و بدون نفت مثبت ۳.۲ درصد است و در کل شش ماهه رشد با احتساب نفت ۱.۳ درصد و بدون نفت ۱.۴ است.

رئیس جمهور گفت: رشد بخش کشاورزی نیز ۴.۴ درصد بوده و در ۱۹ بخش تولیدی- صنعتی شاهد رشد حدود ۲۰ درصد در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه پارسال هستیم همچنین فولاد ۸ درصد، مس ۷ درصد و آلومینیوم نیز ۵۲ درصد رشد داشته است و این اقداماتی که انجام شده بسیار ارزشمند است.

روحانی گفت: اقداماتی که در بخش کشاورزی در این دولت انجام شده بسیار قابل توجه بوده به نحوی که خرید گندم نسبت به دولت قبل بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین در سال ۹۲ یک و نیم میلیون تن برنج خریداری شده است در حالی که امسال این رقم به ۲.۶ میلیون تن افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: حتی در بخش نفت که تمام فشارها متمرکز شده بود که این بخش را به زمین بزنند در شش ماهه اول امسال رشد بخش نفت مثبت است. لذا حرکت اقتصادی مردم و تولیدگران بسیار افتخارآمیز است و مردم با مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان، شعار جهش تولید را محقق کرده و همه بخش‌ها با همه توان به دنبال جهش تولید در کشور هستند.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش‌های دست اندرکاران بخش حمل و نقل کشور گفت: امسال در شرایط کرونا حتی در ماههای اولیه شاهد بودیم که بخش تولید با همه وجود برای کشور تلاش کرده و نگذاشتند کالایی در بنادر و سامانه‌ها روی زمین بماند و حمل و نقل بخش کامیون در هشت ماهه امسال نسبت به پارسال ۷ درصد و در ریل ۸ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: دولت در طول هفت سال گذشته اقدامات بزرگی در بخش حمل و نقل انجام داده است و در بخش ریل ۱۸۲۹ کیلومتر به ریل کشور اضافه شده و در این مدت بخش ریل حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امسال همچنین به رغم کرونا و جنگ اقتصادی فعالیت‌های عمرانی در کشور افزایش داشته است به گونه‌ای که در آذر ماه پارسال ۳۵ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت و امسال ۵۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد بوده یعنی ۶۲ درصد بیش از پارسال به بودجه‌های عمرانی کشور افزوده شده است.