رئیس جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشرفت‌های بزرگ و شگرف کشورمان در حوزه فناوری نانو آن را حرکتی غرورآفرین خواند.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی عصر سه شنبه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از گزارش درباره روند توسعه فناوری نانو در کشور، به توانایی‌های بزرگ و تأثیرگذار کشورمان در عرصه فناوری نانو و کاربردهای آن در بخش صنعت، سلامت و دانش‌های گوناگون نظیر هوا – فضا و دفاعی اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز نه تنها در عرصه تولید علم و مقاله در زمینه فناوری نانو بلکه در اجرا و تبدیل آن به صنعت و محصولات مهم، پیشرفت‌های افتخارآمیز به دست آورده است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های دشمنان بیشتر در امر واردات مورد توجه بوده است، اظهارداشت: تحریم‌ها نه فقط در واردات بلکه در حوزه صادرات به ویژه فناوری‌های نو که حاصل تلاش و دانش نسل جوان و دانشمند ایرانی بوده، آزار دهنده است.

روحانی اظهار امیدواری کرد که با رهنمودهای مقام معظم رهبری بتوانیم از تحریم‌ها عبور کنیم و در زمینه اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان وارد عرصه رقابت جهانی شویم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت مشارکت دادن بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه فناوری نانو تاکید کرد و افزود: کار جوانان و دانشمندان ما در عرصه فناوری نانو بسیار ارزشمند است و باید توسعه یابد.

روحانی بر اهمیت نقش فناوری نانو در بخش سلامت به ویژه در دوره شیوع کرونا و در زمینه تأمین نیازهای بهداشتی از جمله ماسک و ونتیلاتور تاکید و از تلاش‌های متخصصان کشور در این زمینه قدردانی کرد و گفت: روحیه انقلابی، ملی و اسلامی نسل جوان کشور در توسعه فناوری‌های نو از جمله نانو و بیوتکنولوژی و هسته‌ای نقش مهمی داشته که باید هر چه بیشتر این نقش تقویت و پررنگ‌تر شود.

در این جلسه همچنین تجارب جهانی آموزش کودکان در سنین ۳ تا ۶ سال مورد بررسی قرار گرفت و اعضا اشتراک نظر داشتند که باید بر آموزش در این دوره و اختصاص سرانه مناسب‌تر تمرکز جدی‌تری وجود داشته باشد. بر این مبنا مصوب شد که بررسی اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه بعدی شورا در دستور کار قرار گیرد.

در این جلسه همچنین پس از ارائه گزارش رئیس ستاد ملی نانو که بیانگر پیشرفت‌های بزرگ و همه جانبه در حوزه نانوفناوری در کشور بود، مقرر شد ضوابط و مقررات سند ملی نانو در اولین فرصت در ستاد نقشه جامع علمی کشور مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.

بر اساس گزارش رئیس ستاد ملی نانو، جمهوری اسلامی ایران که در سال ۲۰۰۱ فقط ۲۲ مقاله جهانی در عرصه نانو به چاپ رسانده بود، در سال ۲۰۱۹ با چاپ بیش از ۱۲ هزار مقاله جهانی در این زمینه، از رتبه ۵۷ به رتبه چهارم جهانی ارتقا یافته و جزو ۷ کشور اول جهان که استانداردهای نانو در سطح جهانی را تعیین می‌کنند، قرار گرفته است. همچنین دانشمندان کشورمان تعداد اختراعات ثبت شده ایران در عرصه نانو را که در سال ۲۰۰۱ فقط ۲ اختراع بود، در سال ۲۰۱۹ به ۲۶۰ اختراع افزایش داده‌اند که ۲۴ درصد اختراعات ثبت شده جهانی را شامل می‌شود.

جت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه همچنین در گفتگویی تحریم مراکز علمی و آموزشی جمهوری اسلامی از جمله جامعه‌المصطفی را محکوم کرده و از جوامع و مراکز علمی جهان خواست تا چنین اقداماتی را محکوم کنند.

 

  • منبع خبر : مهر