در جلسه دیروز شورای شهر تبریز که به بررسی مشکلات رانندگان تاکسی و حمل و نقل درون شهری در این حوزه پرداخته شد واکنش های جالبی در خصوص سرویس های آنلاین درون شهری از مسئولان شهرمان به گوش رسیده که گویای مقاومت آنها در برابر فضای نوین کسب و کار در این بخش است.

شرح آنلاین – رامین فرهودی: ایرج شهین باهر شهردار تبریز بر این باور است که تاکسی های اینترنتی فضای کسب و کار رانندگان را از بین برده اند.

اما واقعیت این است که تهدید کسب و کار سنتی رانندگان تاکسی در کلانشهری همچون تبریز از یک دهه قبل کلید خورده بود و اکنون عواقب ناشی از آن گریبان این بخش از خدمات درون شهری را گرفته است. تهدیدی که با هدفمندی یارانه ها در زمان دولت دهم آغاز و با سهمیه بندی سوخت به اوج رسید. کرایه هایی که از آن زمان تاکنون کفاف دخل و خرج رانندگان را نمی دهند و جز تحمیل هزینه های هنگفت بر گرده ی رانندگان تاکسی عایدی دیگری برای آن متصور نیست.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز در همین جلسه اعلام کرده است که روزانه یک میلیون سفر درون شهری توسط خودروهای تحت مدیریت سازمانش در حال انجام است و با بازسازی ناوگان تاکسیرانی سعی در جبران کیفیت خدمات حمل و نقل درون شهری شده است.

اما آیا واقعا بخش حمل و نقل درون شهری تبریز و اشتغال رانندگان تاکسی با ورود تاکسی های آنلاین در معرض خطر قرار گرفته است؟

نگاهی موشکافانه به این امر نشان می دهد که در گذشته حرکات خوبی را شروع کرده ایم اما در میانه راه یا آن طرح را به کل فراموش کرده ایم یا حال اجرایش را نداشته ایم.

افتتاح نخستین تاکسی بی سیم در تبریز اتفاقی بود که برای شهروندان تبریزی پدیده ای در خور توجه بود اما این تاکسی نیز به مرور زمان دچار افت و خیزهای کسب و کار ویژه خودش شد.

همزمان با این روش سفارش سرویس، تاکسی تلفنی های شهر نیز فعال بودند و نقش خود را در مدیریت حمل و نقل درون شهری ایفا می کردند. اما با گذشت زمان ضمن افزایش هزینه نگهداری خودرو و کاهش توان مالی مشتریان، این کسب و کار در یک روش خطی همچنان با کرایه های بالا فشار را بر شرکت اتوبوسرانی تبریز بیشتر و خدمات آن را به چالش کشید. چالشی که در اقدامی چریکی با نسخه ی نسبتا کارآمد در مسیرهای اتوبوس های تندرو به آن پاسخگویی شد اما باز چالش به قوت خود باقی بود تا اینکه با حضور چند جوان خوش فکر راه حلی نوین با دایره خدمات گسترده تر و فرصت های اشتغالزایی جدید در شهر پیاده سازی شد.

سفارش تاکسی از طریق تلفن همراه مشتری به همراه ارایه مشخصات راننده و محاسبه کرایه برای کاهش برخوردهای مشتری و راننده اقدامی در خور توجه بود که قرار بود تاکسیرانی تبریز از حدود بیش از یک دهه پیش با نصب تاکسی متر بر روی تاکسی ها به این قائله پایان دهد اما پس از فروختن تاکسی مترها به رانندگان در مرحله عملیاتی شدنش ابتر ماند و انگار نه انگار.

اما نکته جالب توجه در جلسه دیروز شورای شهر این بود که محمد حسین اکبرنژاد مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تبریز گفته است: پرداخت الکترونیکی و تاکسی های آنلاین بخش بزرگی از تلاش های شرکت تاکسیرانی را به خود اختصاص داده و تاخیر پیش آمده ناشی از آن است که نمی خواهیم کارت پرداخت جدیدی برای این کار صادر کنیم لذا باید از کارت های فعلی اتوبوس بهره بگیریم.

مطلبی که بیشتر به یک شوخی مدیریتی شبیه است چرا که این مشکل هم اکنون مدتهاست از طریق پرداخت های الکترونیکی شرکت های تاکسی آنلاین سطح شهر برطرف شده و سازمان تاکسیرانی هنوز اندر خم جستجوی روش های پرداخت، مدام از قافله کسب و کارهای آنلاین عقب می ماند.

الغرض آنچه ضروری است تغییر نگاه مسئولان شهری به نحوه مدیریت شهر است نه ممانعت از شیوه های نوین اداره آن. چه بسا چند جوان مبتکر هم اکنون توانسته اند با امکانات اندک خود علاوه بر رفع مشکل سفارش تاکسی، مشکل اشتغال بخش عمده ای از جوانان و خانواده های نیازمند شغل را حل و در عین حال یک خدمت متناسب با نیازمندی های روز و مورد استفاده عمومی را در شهری که با مشکلاتی نظیر ترافیک و آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند ارایه کنند.