تبریز،(شرح آنلاین) - رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز گفت: تهیه و اجرای 35 عنوان برنامه مدون حوزه اقتصاد کشاورزی در اتاق هشتم از اقدامات کمیسیون کشاورزی در طول دوره گذشته بود.

علیرضا پورآقابالایی در گفتگو با گروه رسانه ای ائتلاف اتاقی برای فردا ضمن تأکید بر فعالیت های مبسوط کمیسیون کشاورزی در هشتمین دوره از اتاق بازرگانی ابراز کرد: کمیسیون کشاورزی یکی از فعال ترین کمیسیون های اختصاصی اتاق هشتم بود که با فعالیت های بی بدیلش گام بزرگی را در حل مشکلات اقتصادی کشور برداشت.

وی در ادامه جو حاکم بر کشور را جوی بحرانی خواند و ابراز کرد: یکی از مهم ترین تصمیمات اتاق بازرگانی در شرایط بحرانی حاکم بر کشور، اولویت بخشی به تشکیل کمیسیون تخصصی کشاورزی و برگزاری جلسات با هدف شکوفایی اقتصادی استان بود.

کاندیدای نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تبریز در خصوص اقدامات کمیسیون کشاورزی در سال ۱۳۹۵ توضیح داد: در سال ۹۵ توانستیم ۱۱ جلسه کمیسیون با موضوعات مختلف از جمله، چالش ها و تهدید های دریاچه ارومیه، گزارشات کمیته تخصصی آب و منابع طبیعی، تبیین جایگاه استراتژیکی کمیته های تخصصی و تصمیم گیری در راستای برگزاری جلسات کمیته های تخصصی برگزار شد.

پورآقابالایی ادامه داد: در راستای تحقق اهداف این جلسات سعی داشتیم که بعد از این کمیسیون ها، کمیته های تخصصی را با حضور اساتید و کارشناسان خبره و با هدف ارائه پیشنهاد های راهبردی به دولت برگزار کنیم.

وی افزود: با لحاظ معضل کم آبی، اتاق هشتم سعی داشت  اقدامات موثری در راستای کشت فراسرزمینی انجام دهد.

این کاندیدای عضو ائتلاف اتاقی برای فردا ادامه داد: از دیگر اقدامات اتاق هشتم می توان به برگزاری کمیته تخصصی دام و طیور با حضور مدیر کل اداره دامپزشکی استان و با هدف جلوگیری از شیوع بیماری آنفولانزا اشاره کرد، که آذربایجان شرقی جزو اولین برگزار کنندگان اینگونه جلسات به شمار می رفت که از سوی اتاق ایران مورد استقبال قرار گرفت.

پورآقابالایی در خصوص دیگر اقدامات کمیسیون کشاورزی اتاق هشتم توضیح داد: در اتاق هشتم بحث بهره گیری دوباره از پساب های شهری در حوزه صنعت، با هدف جلوگیری از مصرف بی رویه آب مطرح شد.

وی تأکید کرد: در اتاق هشتم در راستای مکانیزاسیون کشاورزی و کشت هیدروپونیک تلاش های وافری صورت گرفته است.

کاندیدای نهمین دوره از انتخابات اتاق بازرگانی تبریز در ادامه تصریح کرد: با توجه به سهم بالای واحد های صادراتی در صادرات کشور، در اتاق نهم سعی خواهیم کرد در راستای حل مشکلات این واحد ها تلاش کنیم.

پورآقابالایی در خصوص آخرین فعالیت کمیسیون کشاورزی در اتاق هشتم عنوان کرد: با توجه به رقابت های ناسالم بازار های جهانی در عرضه کشمش به بازار های جهانی، در دوره گذشته تلاش شد با ارائه راهکار های کاربردی نسبت به حل مشکلات این واحد ها تلاش کنیم.

وی با اشاره به سهم عظیم بخش کشاورزی در اشتغال استان تاکید کرد: با توجه به سهم ۲۶ درصدی بخش کشاورزی در اشتغال های ایجاد شده در استان، تداوم تولید محصولات کشاورزی همراه با عرضه آنها در بازار های جهانی از مهم ترین اقدامات اتاث بازرگانی در دوره هشتم بود، که به نوع خود انقلابی در حوزه کشاورزی به شمار می رفت.

این کاندیدای عضو ائتلاف اتاقی برای فردا ادامه داد: در سال ۱۳۹۶ سعی شد، با سرلوحه قراردادن پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی، آستین های همت را برای مقابله همه جانبه  با تحریم های استکبار جهانی بالا بزنیم.

پورآقابالایی ادامه داد: در اتاق هشتم برای رفع موانع بخش تولید کشاورزی تلاش شد .

وی افزود: در همین اتاق جلسات تشکیل هولدینگ های صادراتی کشمش در شهرستان ملکان با هدف تبدیل این شهرستان به قطب تولید کشمش برگزار شد.

کاندیدای نهمین دوره از انتخابات اتاق بازارگانی تبریز در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ نیز با سرلوحه قرار دادن پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) باردیگر آستین های همت را برای مقابله با تحریم ها در راستای حمایت از کالای ایرانی بالا زدیم.

پورآقابالایی در خصوص دیگر برنامه های کمیسیون کشاورزی در سال جاری عنوان کرد: در سال جاری همایش جایگاه بازرگانی در توسعه پایدار استانی و کشوری را برای مقابله با تحریم های استکبار جهانی تشکیل دادیم.

وی در ادامه در خصوص عرضه محصولات داخلی به بازارهای جهانی تصریح کرد: در سال جاری با موانع متعددی در حوزه صادرات مواجه بودیم که با تشکیل جلسات متعدد با اعضای کمیسیون، برنامه ریزی هایی در این راستا صورت گرفت

این کاندیدای عضو ائتلاف اتاقی برای فردا ادامه داد: سال ۱۳۹۷، سال شوک ارزی بود که موجب افزایش قیمت محصولات تولیدی شد و در همین راستا کمیسیون کشاورزی اتاق با تشکیل جلسات در اسرع وقت به مسئله ورود کرده و انجام وظیفه نمود تا در کنار تامین نهاده های دامی و زراعی و رصد قیمت ها به کنترل بازار کمک کند.

پورآقابالایی تولید گیاهان دارویی به دلیل بالا بودن ارزش افزوده آنها را یکی دیگر از برنامه های این کمیسیون اعلام کرد و افزود: جغرافیای استان بستر مناسبی برای کشت و ایجاد اشتغال در این حوزه داراست.

وی تشکیل جلسات مرتبط با توسعه فناوری آب را یکی دیگر از برنامه های اتاق تبریز جهت بهبود وضع دریاچه ارومیه عنوان و اعلام کرد: محصولات آب بر این حوزه از ۸ هزار و ۸۰۰ حلقه چاه تغذیه می کنند که خطر بزرگی برای آینده زیست محیطی استان و صنعت کشاورزی است و در این زمینه پیشنهاداتی به دولت ارائه داده ایم.