تبریز،(شرح آنلاین) - پنج عضو ائتلاف «اتاقی برای فردا» در سفر به جلفا، در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان و تجار منطقه آزاد ارس شرکت کردند.

به فاصلۀ ۱۲ ساعت از سفر سه شنبه شبِ اعضای ائتلاف «اتاقی برای فردا» به شبستر، جلفا مقصد سفر اعضای ائتلاف شد تا ااهداف و برنامه های انتخاباتیِ ائتلاف در بین سرمایه گذاران، تولیدکنندگان، صنعتگران و تجّار منطقه آزاد ارس تبیین شود.

در این نشست ک هبا استقبال پرشور فعالان اقتصادی منطقه آزاد ارس و در محل تالار و رستورات «دربار» جلفا برگزار شد، جمشید برزگر، اسماعیل چمنی، محمدحسین باقری، محمدعلی نجاری و علیرضاپورآقابالایی از اعضای ائتلاف، در سخنرانی های جداگانه، ضمن پاسخ به ابراز احساسات حاضران، دیدگاه های خود را در ارتباط با موضوعات مورد علاقه مطرح کردند.

در بخش ابتدایی نشست هم «اللهوردی محمدزاده» مدیرعامل شرکت نگین فخر آذربایجان و فعال اقتصادی منطقه آزاد ارس، « حسن فدایی» رئیس سابق شورای اسلامی شهر جلفا و معتمد این شهر مرزی و «حبیب اصولی» کارشناس مسایل گمرکیِ شاغل در اداره کل گمرک جلفا سخنرانی کرده و نقطه نظرات خود را طرح کردند. ایجاد نمایندگی اتاق بازرگانی در جلفا، استفاده از حضور سرمایه گذاران جلفا در ترکیب هیات های اقتصادیِ اعزامیِ اتاق تبریز به خارج  از کشور، رفع مشکل صدور کارت بازرگانی برای متقاضیان جلفاییِ عضویت در اتاق تبریز، کمک به فعال شدن کریدور ایغدیر – نخجوان – جلفا به همراه درخواست از اتاق تبریز برای حل و فصل معضل مطالبات غیرقانونی دولت جمهوری خودمختار نخجوان از بارهای صادرۀ ایران تحت عنوان حقوق مالیاتی، از مهم ترین محورهای طرح شده در این سخنرانی ها شود.

 

اتاقی برای فردا

 

نقش مطالبه گری اتاق

جمشید برزگر نامزد نهمین دورۀ انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و عضو ائتلاف اتاقی برای فردا هم در این نشست ضمن قدردانی از میزبانی شایستۀ سرمایه گذاران منطقه آزاد ارس گفت: اتاق بازرگانی در رونق و بهبود اقتصاد کشور و نیز بهبود فضای کسب و کار می تواند نقشی بی بدیل ایفا کند. امروز وضعیت اقتصادی ما ایده آل نیست و به جای حاکمیت عقلانیت، بی خردی حاکم شده است. از سوی دیگر رتبه بسیار نگران کنندۀ ۱۳۶ از بین ۱۵۶ کشور دنیا در شاخص فضای کسب و کار را داریم. ما به عنوان اتاق باید مطالبه گری کنیم تا این مشکلات رفع شود.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران ادامه داد: در شرایط امروز که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان، اقتصادمان را با بحران مواجه کرده است مناطق آزاد به شرط مدیریت درست، می توانند ایران را نجات دهند. همین کشور چین به مدد مناطق آزاد توانست به این درجه از رشد و توسعه در دنیا دست پیدا کند و خط فقر آن کشور فقط به ۳ درصد برسد.

برزگر افزود: ائتلاف اتاقی برای فردا، ائتلاف «برترین ها» است؛ اغلب اعضای آن از دست اندرکاران و مسئولان اتحادیه ها و سندیکاهای بخش خصوصی هستند و همین مساله نوید تشکیل یک اتاق قوی را می دهد اما شرط آن، این است که شما به عنوان اعضای اتاق، بی تفاوت نباشید و با مشارکت مسئولانه در انتخابات ۱۱ اسفند، افرادی که شهامت و شجاعت طرح و پیگیری مشکلات بخش خصوصی را دارند، روانه هیات نمایندگان اتاق کنید.

 

نهادینه شدن کارِ گروهی

علیرضا پورآقابالایی نامزد دیگر نهمین دورۀ انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و عضو ائتلاف اتاقی برای فردا هم گفت: اتاق بازرگانی، اتاق همه فعالان حوزه صنعت، کشاورزی، بازرگانی و معدن است و در این میان ۱۵ نفر به عنوان منتخب اعضا مسئولیت پیگیری امور را عهده دار می شوند. باید آستین ها را بالا بزنیم و همت کنیم تا کارِ گروهی و فکر گروهی را نهادینه کنیم.

محمدعلی نجاری دیگر نامزد نهمین دورۀ انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و عضو ائتلاف اتاقی برای فردا نیز اظهار کرد: استعدادهای جلفا در حوزه‌های مختلف به ویژه تجارت و صنعت منحصر بفرد است. این استعدادهای بالقوه باید بالفعل شوند و در این میان اتاق بازرگانی باید متناسب با جایگاه خود نقش آفرینی کند.

 

هدیۀ خانه صنعت به جلفا

محمدحسین باقری دیگر نامزد نهمین دورۀ انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و عضو ائتلاف اتاقی برای فردا که ریاست خانۀ صنعت و معدن استان را هم عهده دار است، در واکنش به درخواست سرمایه گذارانِ حاضر در نشست مبنی بر ایجاد نمایندگی اتاق بازرگانی در جلفا اظهار کرد: من به عنوان رییس خانه صنعت و معدن استان قول ایجاد شعبه ای از خانه صنعت و معدن در جلفا را می دهم، ایجاد شعبه اتاق بازرگانی در جلفا هم باید تعقیب شود.

وی اضافه کرد: جلفا با پتانسیل های بی نظیرش قادر است به اقتصاد ایران رونق دهد. اگر دست به دست هم دهیم، با وحدت و تعامل می توان سرمایه های راکد و خوابیده در جلفا را که چهرۀ مبادی ورودی و خروجیِ ارس را هم نازیبا کرده، احیا کرد.

علیرضا پورآقابالایی دیگر نامزد نهمین دورۀ انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و عضو ائتلاف اتاقی برای فردا نیز تاکید کرد: اگر موفق به ورود به ترکیب هیات نمایندگان اتاق تبریز در دوره نهم شویم، با سرمایه گذاران جلفا و منطقه آزاد ارس ارتباط تنگاتنگ خواهیم داشت.

 

جلفا نگین اقتصادی ایران

اسماعیل چمنی دیگر نامزد نهمین دورۀ انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و عضو ائتلاف اتاقی برای فردا که ریاست اتحادیه تولیدکنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف تبریز را هم بر عهده دارد، از جلفا به عنوان نگین اقتصادی آذربایجان و ایران یاد کرد و گفت: اتاق نهم باید برای بالفعل شدن پتانسیل های بالقوه این خطه اهتمام کند.

وی اظهار کرد: جای نمایندگی اتاق بازرگانی در جلفا خالی است به ویژه که حدود ۲۰۰ نفر از این خطه دارای کارت بازرگانی هستند، اتاق نهم باید در چارچوب قانون، ایجاد این نمایندگی را پیگیری کند.

چمنی همچنین با تاکید بر اینکه مدیریت منطقه آزاد ارس باید بومی و از اهالی خود این منطقه باشد، افزود: تا زمانی که این اصل محقق نشود، مشکلات ارس حل و فصل نخواهد شد.

این نامزد انتخابات اتاق بازرگانی تبریز گفت: جهش اقتصادی جلفا بستگی به مدیریت منطقه آزاد ارس دارد و امیدوارم اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، از سطوح استانی و ملی پیگیر تحقق این اصل باشد.