فارس،( شرح آنلاین ) - امام جمعه تبریز گفت: سکوت جهان اسلام در برابر جنایات رژیم سعودی و کشتار شیعیان عربستان جایز نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز عبادی و سیاسی جمعه در مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز سفر نخست وزیر پاکستان به ایران را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: با وجود روابط تاریخی و مشترکات بین دولت ایران و پاکستان در آینده چشم‌اندازهای روشن گسترش روابط کشور و حسن همجواری ترسیم می‌شود.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه سفر نخست وزیر پاکستان به دلایل شرایط منطقه از اهمیت خاصی برخوردار است، تصریح کرد: پس از سفر پیشین به کشورهای عربی برخی تصور می‌کردند که پاکستان علاقه زیادی به تعامل بیشتر با دولت عربی دارد در حالیکه این سفر نشان داد که پاکستان مانند گذشته به ارتقا و تحکیم رابطه دوستانه خود با ایران علاقه‌مند است.

وی با اشاره به جمعیت ۲۰۰ میلیون نفری پاکستان توضیح داد: پاکستان بازار بزرگی برای محصولات ایران تلقی می‌شود به طوریکه در آمار جهانی اعلام شده که این کشور در حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف داشته است که سهم ایران از این میزان، یک میلیارد بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه سردمداران آمریکا و عربستان از این نزدیکی خوشحال نیستند، گفت: آل‌سعود در انتخابات پاکستان از رقبای عمران خان حمایت کرد ولی وقتی عمران خان پیروز شد بلافاصله نماینده خود را به اسلام‌آباد اعزام کرد تا باخت خود را با دلار سیاسی به پیروز انتخابات جبران کند.

وی ادامه داد:  پاکستان ۹۵ میلیارد دلار بدهی خارجی و ۷ درصد تولید ناخالص از تولید کسری بودجه دارد و عربستان و آمریکا از این فرصت استفاده کرده و با وعده وام و سرمایه‌گذاری کلان به پاکستان تلاش می‌کند.

خطیب نماز جمعه تبریز با تاکید بر اینکه تلاش آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران گسترده است، افزود: در همین زمینه وزیر خارجه آنها طی یک کنفرانس خبری تلاش به فشار حداکثری دارد تا همچنان تلاش کنند تا صادرات ما را به صفر رسانند و کشور را از درآمد اصلی خود، محروم سازند.

وی بیان کرد: آمریکا هیچ معافیتی  برای خرید نفت از ایران صادر نمی‌کرد و حتی حساب زیادی روی عربستان در رابطه با جبران داشت ولی افزایش قیمت نفت نشان داد تا عربستان و سایر متحدان و اوپک بفهمند که نمی‌توانند کمبود عرضه نفت را در بازار جهانی جبران کنند چراکه این اقدام با واکنش منفی چند مشتری بزرگ نفتی ایران از جمله چین و هند روبه رو شد.

آل‌هاشم اذعان داشت: اقدام آمریکا در جلوگیری از فروش نفت و به صفر رساندن آن یک موضوع ناتمام است و این خواب آمریکا هیچ‌گاه تعبیر نخواهد شد چراکه همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز  در دیدار با کارگران به این موضوع اشاره کرده و فرمودند که جمهوری اسلامی ایران هر مقدار که لازم باشد نفت صادر می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که آمریکا در پنج دهه اخیر همیشه شکست خورده است و با یک برگشت به گذشته می‌توان به شکست‌هایش در  در جنگ ویتنام، عملیات نظامی آمریکا در طبس، افغانستان، عراق، لیبی و یمن اشاره کرد، قطعاً در این مرحله نیز با شکست روبه رو خواهد شد.

امام جمعه تبریز در ادامه به نقض حقوق بشر آل‌سعود در کشتن   ۳۷ عربستانی که اکثرا طلبه و دانشجوی دینی بود، اشاره کرد و گفت: همه دیدیم که با چه وقاحت این جوانان را به شهادت رساندند و از خداوند می‌خواهیم تا آل سعود را ذلیل کند.

وی اضافه کرد: دولت عربستان در اقدام جدید و ضد حقوق بشر ۳۲ شیعه و ۵ سنی را اعدام کرد به طوریکه آل سعودی‌ها همواره سعی کرده‌اند تا حذف نیروهای شیعه را انجام دهند.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: البته منافع ترامپ و درآمد حاصل از فروش سلاح به عربستان اجازه نمی‌دهد تا آنها جنایت عربستان را محکوم کنند که نمونه آن در قتل خاشقچی دیده شد.

وی افزود: فاصله کوتاه میان استقبال سعودی از تصمیم عدم تمدید معافیت ۸ کشور از خرید نفت و قول مساعدت جبران خلاء ناشی از حذف ایران، منجر به اعدام ۳۷ نفر شد.

خطیب نماز جمعه تبریز تاکید کرد: نمازگزاران این اقدام که در سکوت جهان اسلام قرار دارد را محکوم کرده و به مسلمانان سراسر جهان اعلام می‌کنند که ای مسلمانان، ای مجامع بین‌المللی سکوت جهان اسلام جایز نیست و ما از دستگاه دیپلماسی کشور که وظیفه انعکاس اعتراض ملت به مجامع بین المللی را دارد، درخواست داریم تا اعتراض مردم قهرمان ایران را از فجایع اخیر منعکس کنند.

وی در ادامه به انتصاب سردار سرلشکر حسین سلامی به فرماندهی سپاه پاسداران اشاره کرد و گفت: امیدواریم سردار در ارائه خدمات ارزشمند برای سپاه و کشور موفق باشند.

آل‌هاشم با بیان اینکه انتساب سردار سلامی که فردی جهادی و مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب است، همزمان با سالروز تشکیل سپاه پاسداران یک پیام داشت، تصریح کرد: امیدواریم سردار سرلشکر جعفری که خدمات ارزنده‌ای داشتند در سمت جدید موفق شوند و آرزوی توفیقات زیاد برای سردار سلامی داریم.

وی با اشاره به این که سردار سلامی ویژگی‌های فردی و مدیریتی زیادی دارد که در کمتر فرماندهی وجود دارد، گفت: محبوبیت عمومی و برخورداری از حمایت مسوولان، سوابق شغلی درخشان و توانایی فرماندهی و مدیریتی بالا، برخوردار از وجاهت علمی بالا، قدرت تشخیص بالا، استعداد بالا، فن بیان عالی و توانایی در ارائه مطالب، شجاع، قابلیت و ظرفیت بهره‌گیری از نقاط قوت سپاه و هوش از ویژگی‌های این فرمانده دلاور است.

وی اذعان داشت: قطعا این انتصاب برای سپاه و نیروهای مسلح و مردم مبارک خواهد بود.

امام جمعه تبریز در اعلام مناسبت‌های هفته به سالگرد شهادت خلبان شیرودی ستاره درخشان جنگ کردستان اشاره کرد و گفت: او خلبانی مظلوم و پیروز بود و از جمله نامدارترین خلبان جهان است که  ۳۰۰ بار هلیکوپترش مورد اصابت گلوله بعثی‌ها قرار گرفته بود.

وی خاطرنشان کرد: هفته سلامت را پیش رو داریم از همه زحمتکشان عرصه سلامت قدردانی می‌کنیم.

آل‌هاشم با اشاره به رشد بخش سلامت در استان گفت: زمانی برای یک عمل ساده قلب به استان دیگر می‌رفتیم ولی الان پیوند قلب در خود تبریز انجام می‌گیرد.

وی به برخورد مناسب و کریمانه با مراجعان و مریض‌ها در بیمارستان‌ها تاکید کرد و گفت: مریض باید مورد مهر و محبت قرار گیرد و نباید کاری کنیم تا درد خود را فراموش کند و به فکر رفتار نامناسب کادر باشند.

خطیب نماز جمعه تبریز با قدردانی از حضور کارگران در نماز جمعه تبریز و پوشیدن لباس پاکبانی توسط شهردار تبریز و اعضای شورای شهر تبریز، گفت: نقش کارگران در استقلال کشور بسیار پررنگ است و هر کسی برای تولید و رونق کشور تلاش کند،جهاد کرده است.

وی متذکر شد: کارگر ستون اصلی رونق تولید بوده و نقش کارگر در اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبری بسیار مهم است از این‌رو ضرورت توجه به امنیت شغلی کارگر و احترام به کارگر واجب می‌باشد.

 آل‌هاشم با تاکید بر اینکه نقش ممتاز جامعه کار و تولید کشور در تحقق بخشیدن به شعار سال  و رونق تولید مد نظر رهبری بسیار مهم است، افزود: ضرورت همراهی همه دست‌اندرکاران تولید و ارائه خدمات با سازمان ملی استاندارد ایران بسیار مهم است به طوریکه  مردم باید مصرف کالاهای با کیفیت و استاندارد ایرانی روی آورند.

وی اضافه کرد: البته صحت عملکرد وسایل توسط سازمان استاندارد باید با دقت مورد سنجش قرار گیرد.

امام جمعه تبریز با اشاره به دیدار رهبری با کارگران به مناسبت هفته کار و کارگر گفت: ایشان  به نکات ارزنده‌ای از جمله اینکه رونق تولید عبارت از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی است اشاره کردند که اگر این اقتصاد محقق شود، تصمیمات آمریکا و صهیونیست‌ها در رابطه با نفت ایران بی‌تاثیر خواهد بود.

وی بیان کرد: ایشان همچنین تاکید کردند که رونق تولید، تحرک کاری، اقتصاد مقاومتی، زمینه‌ساز عزت ملی و نفوذ ناپذیری در برابر تصمیم بیگانگان خواهد بود.

آل‌هاشم ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در بخش دیگر فرمایش خود علنا خطاب به برخی افراد که کارخانه‌ها را می‌خرند، گفتند که برخی‌ها کارخانه را خریده و آن را نابود کرده و تجهیزات کارخانه را به فروش رسانده و در جای کارخانه برج می‌سازند که باید حواسمان را به این افراد جمع کنیم.

وی متذکر شد: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب معتقد هستند،  تحریم‌ها موجب تکیه بر توان ظرفیت و ابتکارات داخلی شده است چراکه بعد از انقلاب در تمام عرصه‌ها به واسطه تحریم‌ها به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌ایم.

امام جمعه تبریز ابراز کرد: باید فرهنگ کار و تولید و تلاش ترویج یابد و خدایی ناکرده بی خود و بی‌جهت ثروت به دست آوردن یک شبه ایجاد نشود به همین منظور باید روحیه انتظار برای ثروت باد آورده از بین رود.

وی به صدور فرمان تاریخی امام راحل(ره) برای تشکیل شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش شورا در تبلور حاکمیت مردم بسیار مهم است و امیدواریم شورای شهر و روستا با همکاری و همدلی با شهرداری بتوانند به این مردم خدمت کنند و توجه ویژه به حاشیه‌نشینی کنند.

 آل‌هاشم ادامه داد: رمز موفقیت شورا همدلی با شهرداری بوده و رمز شهرداری نیز همدلی با شورای شهر است.

وی خاطرنشان کرد: فردا پس فردا وقت تمام شده و انتخابات شورا فرا می‌رسد و مردم قضاوت خواهند کرد که چه خدمتی کرده‌اید.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مردم از آسفالت شهری گله دارند، گفت: با اینکه تلاش می‌شود ولی چاله‌های زیادی در اکثر خیابان‌ها وجود دارد و از شهردار و شورا می‌خواهیم  تا به این موضوع توجه ویژه کنند.

وی در ادامه به روز ایمنی حمل و نقل در ۷ اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: هر کسی در رابطه با حمل و نقل  اعم از خلبان، کادر پروازی کاپیتان دریا، ملوانی، راننده قطار ، رانندگان تاکسی اتوبوس و شرکت واحد و غیره تلاش می‌کند به مناسبت این روز حمل و نقل از فعالان راهداری و راه و شهرسازی قدردانی می‌کنیم.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه همانطور که از آسفالت شهر رضایت نداریم از آسفالت اتوبان‌ها و جاده‌ها نیز رضایت نیست، گفت: اتوبان تبریز زنجان از جمله این موارد است به طوریکه میهمانان همایش بین‌المللی فقه گردشگری به من اعلام کردند که خرابی وضعیت جاده‌ها بعد پلیس راه وخیم است از این‌رو مسوولان راه و شهرسازی دقت و توجه کنند.

وی به پروژه ۲۰ ساله خط آهن میانه به تبریز اشاره کرد و گفت: بنده سال گذشته  این مطلب را گفته بودم که چرا بعد از ۲۰ سال این پروژه به نتیجه نرسیده است و به من قول دادند تا این پروژه در اوایل سال جدید تا بستان به بهره‌برداری می‌رسد ولی دو ماه از سال جدید هم گذشت و هیچ کاری نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: جدیدا معاون عمران استاندار مصاحبه کرده است که این پروژه اواخر امسال به بهره برداری می‌رسد که این جا این سوال ایجاد می‌شود که  کدام دست‌ها است که نمی‌خواهند تا این پروژه به سرانجام برسد؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: ای نمایندگان شما پیگیری کنید و از وزارتخانه سوال بکنید که چرا به خط آهن میانه به تبریز بی‌توجه هستند؟

امام جمعه تبریز با اشاره به سالگرد درگذشت آیت‌الله ملکوتی، نماینده حضرت امام رحمت‌الله و مقام معظم رهبری در آذربایجان‌شرقی گفت: این عالم بزرگ در ساماندهی حوزه‌های علمیه، آرامش منطقه و آذربایجان و ایجاد وحدت و همدلی برای استان پدری کرده است.

وی خاطرنشان کرد: سالگرد عملیات بیت‌المقدس، سالگرد شهادت مرد ایثار ، سردار آتش، شهید شفیع‌ز‌اده نیز جزو مناسبت‌های هفته جاری بود.

رف۶۱/