تبریز، ( شرح آنلاین ) – یکی از کارآمد ترین و گران قیمت ترین پهپادهای ایالات متحده آمریکا در حالی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساقط شد، که آمریکایی های بهانه جو برای آتش افروزی در منطقه، در برابر برخورد مقتدرانه نیروهای نظامی ایران مجبور به عقب نشینی می شوند.

« برخلاف قوانین هوانوردی، کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می داد.» این، قسمتی از اطلاعیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خصوص انهدام یکی از گران قیمت ترین پهپادهای آمریکاست، گلوبال هاوک آر.کیو -۴، که خرید و نگهداری اش برای ارتش آمریکا کمِ کم ۲۰۰  میلیون دلار آب می خورد، هواپیمای بدون سرنشینی که دوربرد ترین پهپاد عملیاتی جهان به شمار می رود و بنابر اعلام سپاه، پایش را فراتر از خط قرمز های جمهوری اسلامی ایران گذاشته بود، و این در حالی است که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در نشستی امنیتی در مسکو گفته بود: مرز های هوایی ایران خط قرمز هایمان است، و اصلا فرقی ندارد که هواپیمای کدام کشور از آن عبور کرده باشد، ما همواره به متجاوزان پاسخ سخت داده ایم و خواهیم داد.

ساعت چهار و پنج دقیقه صبح پنجشنبه، ۳۰ خرداد، انهدام پهپاد گلوبال هاوک توسط سپاه، بار دیگر توجه رسانه های سراسر جهان را به سمت تنش های ایران و آمریکا معطوف کرد، و این در حالی است که ایالات متحده از هفته های گذشته، چندین حمله گوناگون نظیر؛ حمله به چهار نفتکش در بندر فجیره امارات متحده عربی و همچنین حمله به دو نفتکش در دریای عمان، را بدون هیچ سند و دلیل محکمه پسندی به ایران نسبت می دهد؛ و این موضع گیری آمریکا علیه ایران، به تنش های بین دو کشور دامن زده است.

پهپاد گلوبال هاوک، با داشتن رادارهای بسیار دقیق و قدرتمند، برای جمع آوری اطلاعات و تصویر برداری هوایی به کار می رود، این پهپاد گران قیمت که می تواند با سرعتی بالغ بر ۵۷۴ کیلومتر در ساعت حرکت کند، با توانایی تداوم انجام ماموریت ۳۲ ساعته، یکی از کارآمد ترین پرنده های ارتش آمریکا به شمار می رود.

و در طرف مقابل، شکارچی بزرگ جمهوری اسلامی ایران، که موفق به شکار لقمه ای به این بزرگی شد، سامانه سوم خرداد است، که در سال ۱۳۹۳ رونمایی شده و در کنار دیگر سامانه های کشور، آسمانی امن را برای ایران اسلامی به ارمغان می آورد.

انکار پشت انکار

عادت همیشگی آمریکایی ها، انکار حقایق، همانگونه که انتظار می رفت، این بار نیز واشنگتن بلافاصله پس از  انتشار اطلاعیه سپاه، سقوط هواپیمای تجسسی آمریکا را تکذیب کرد، سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در این باره ادعا کرد که هیچ پهپاد آمریکایی پروازی بر فراز حریم هوایی ایران نداشته است.

اما انهدام گلوبال هاوک اولین عملیات جمهوری اسلامی ایران علیه پهپادهای ایالات متحده نیست که با تکذیب طرفین آمریکایی مواجه می شود، در ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۹۰، و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما نیز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در اقدامی بسیار بزرگ موفق به نشاندن یک فروند پهپاد آرکیو ۱۷۰ متعلق به ارتش آمریکا بطور سالم در خاک ایران شده بود، با همین تکذیبیه های صادره از سوی واشنگتن مواجه شد، اما ساعاتی بعد از این تکذیب، طرف آمریکایی ادعا کرد که علت سقوط این پهپاد نقص فنی بوده، و نیروی هوایی به هیچ عنوان نمی تواند آنرا پیدا کند، تایید و تکذیب های آمریکایی ها آنقدر ادامه یافت تا کار به انتشار عکس ها و فیلم های این پهپاد توسط سپاه کشید.

پس از ثابت شدن شکار بزرگ ایران، رئیس جمهور وقت آمریکا بالشخصه خواستار بازگردانده شدن این پهپاد به آمریکا شد.

یک بام و دو هوای آقای ترامپ؛ اشتباه بزرگ یا خطای انسانی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ساعاتی پس از اعلام انهدام پهپاد تجسسی ارتش آمریکا توسط ایران، طی اولین واکنش خود در صفحه توئیترش نوشت: ایران اشتباه بزرگی مرتکب شده است.

اما رئیس جمهور دم دمی مزاج آمریکا، خیلی زود از موضع خود کناره گیری کرد، به گونه ای که وی در جریان دیدار با نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، احتمال حصول این اتفاق از خطای انسانی را بیان کرد.

ترامپ همچنین در بخشی از گفتگویش با خبرنگاران در کاخ سفید بیان کرد: من فکر می کنم این اشتباهی بوده که توسط کسی انجام گرفته که نباید در این باره تصمیم گیری می کرده است…. . نمی توانم باور کنم که این کار به عمد انجام گرفته باشد.

خواهید دید

دونالد ترامپ همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص امکان وقوع درگیری نظامی با ایران به یک جمله بسنده کرد: خواهید دید.

این موضع گیری محتاطانه ترامپ در حالی صورت می گیرد که فرستاده ویژه ایالات متحده به خاورمیانه، برایان هوک، پیش از سفر خود گفته بود: هدف از اعمال فشارها به ایران کشاندن این کشور به پای میز مذاکره است؛ مذاکره ای که نخست وزیر ژاپن پیشگام آن بود، اما پاسخ قاطع رهبر معظم انقلاب ( مدظله العالی ) این سناریو را ابتر گذاشت؛ سناریویی که با حمله به دو نفتکش در دریای عمان جهت متهم ساختن ایران از سوی آمریکایی ها پیگیری می شد.

بازگشتی در کار نیست

واشنگتن در حالی مدعی هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی در آبهای بین المللی شده ، که بنا بر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این پهپاد پس از تعرض به خاک ایران، در محدوده کوه های مبارک هرمزگان ( یعنی درست در شمال تنگه هرمز ) ، مورد هدف قرار گرفته شده و در راس الشیر سقوط کرده است.

این در حالی است که چند ساعتی پس از صدور اطلاعیه سپاه، ناورسروان بیل اوربان، از سخنگویان شاخه تروریستی سنتکام مرکز فرماندهی ارتش آمریکا، که وظیفه پوشش خاورمیانه را بر عهده دارد، با اعلام اینکه پهپاد مذکور ساعت ۱۱:۳۰ شب چهارشنبه، به وقت گرینویچ و در حریم هوایی بین الملل مورد هدف قرار گرفته است، اقدام سپاه را بی دلیل خوانده و نظر منابع نظامی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ورود این پهپاد به خاک کشور را نادرست دانست.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی نیز در کنگره ملی ۵۴۰۰ شهید استان کردستان، در این خصوص، مرز ها را خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران دانست و عنوان کرد: هر کسی که به خاک ایران تعرض کند، بداند که راه بازگشتی وجود نخواهد داشت و او همانجا نابود خواهد شد.

جنگ با آمریکا؛ آره نه آره

اما آنچه حساسیت انهدام این پهپاد را بیش از پیش می کند، افزایش تنش بین ایران و ایالات متحده و احتمال وقوع درگیری نظامی است.

از دو هفته پیش، تنش ها بین ایران و آمریکا به شدت افزایش یافته است، منتشر شدن خبر حمله به دو نفتکش در دریای عمان و به دنبال آن کشیده شدن بی پایه و اساس انگشت اتهام آمریکا و برخی از هم پیمانانش به طرف ایران، تنش های بین دو کشور را شدت بخشید، به گونه ای که تهدیدات سه گانه ترامپ – بولتون – پومپئو و حتی احتمال وقوع درگیری فیزیکی بین طرفین مسئله ای بود که روزها نقل رسانه ها شد.

جمهوری اسلامی ایران، از همان ابتدا موضع خود را در خصوص وقوع درگیری نظامی با آمریکا مشخص کرده است؛ بنای جنگ با هیچ کشوری نداریم، اما برای جنگ کاملا آماده ایم. این بخشی از سخنان فرمانده سپاه پاسداران در جمع مردم سنندج است، علاوه بر این رهبر معظم انقلاب اسلامی ( مدظله العالی ) نیز در قسمتی از بیانات خود با صراحت هر چه تمام فرموده بودند: جنگ نمی شود.

اما هر چقدر که ایران در خصوص عدم تمایل به جنگ صراحت به خرج می دهد، آمریکا همانقدر مردد مانده است، و دستورات متناقض ترامپ، هر روز کاخ سفید را بیشتر به سمت سیاهی می کشاند.

افزایش سه درصدی قیمت نفت / تیر اول، صد دلار

روزانه ۱۹ میلیون بشکه نفت از منطقه خلیج فارس به کشور های مختلف جهان صادر می شود؛ این یعنی حدود ۲۰ درصد نفت جهان، بدیهی است که بروز هرگونه تنش در این منطقه، هر چند بسیار کوچک، موجب ایجاد نوسانات جدی در قیمت نفت می شود.

پیشتر واشنگتن مدعی شده بود که برای حفظ ثبات امنیتی این منطقه، ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن را همراه با ۱۲۰۰ خدمه به آبهای خلیج فارس اعزام کرده است.

بنابراین انهدام پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا در منطقه خلیج فارس، موجب ایجاد تغییراتی در قیمت نفت شد؛ گزارشات حاکی از افزایش سه درصدی قیمت نفت در نتیجه تنش های بین ایران و آمریکا است، بنابراین نرخ هر بشکه نفت در تاریخ ۳۰ خرداد، با ۱ دلار و ۷۳ سنت، به مرز ۵۵ دلار و ۴۹ سنت رسید.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اسلامی ( مدظله العالی )، نیز در این باره گفته بود:  شلیک اولین گلوله در خلیج فارس معادل با افزایش قیمت نفت تا سقف بیش از صد دلار خواهد بود.

یحیی رحیم صفوی در ادامه توضیح داده بود: قیمت بالای ۱۰۰ دلارِ هر بشکه نفت برای آمریکا، اروپا و کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی، غیر قابل تحمل خواهد بود.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به رویکرد صلح دوستانه جمهوری اسلامی ایران، آنرا جنگ ستیز دانست و با بیان این نکته که ترامپ تنها در صورتی وارد جنگ نظامی خواهد شد که منافعش تامین شود، افزود: ریاست جمهوری آمریکا خوب می داند که هرگونه درگیری نظامی با جمهوری اسلامی ایران عاقبتی جز شکست نظامی نداشته و هزینه اقتصادی زیادی را بر روی دست آمریکایی ها می گذارد.

پوتین: جنگ آمریکا و ایران؛ فاجعه ای در منطقه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پنجشنبه، در خصوص پیامدهای وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا ابراز کرد: هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، ایجاد وضعیتی اسفناک در منطقه و شروع دور جدیدی از خشونت و مهاجرت را در پی دارد.

دولت ترامپ سعی دارد، با افزایش فشار اقتصادی بر ایران با اهرم تحریم، ایرانی ها را پای مذاکره بکشاند، در واقع وادار نمودن تهران به مذاکره بی قید و شرط با بهره گیری از فشار بر کاهش درآمدهای نفتی ایران به عنوان اساس تامین مالی اقتصادی کشور، از جمله رویاهای رئیس جمهور آمریکا بود که در دور دوم تحریم های اقتصادی بر ملت ایران، آن را پیش بینی کرده است.

پوتین که در برنامه سالانه پرسش و پاسخ تلویزیونی حضور یافته بود، در ادامه به موضوع برجام پرداخت و با تاکید بر تبعیت کامل ایران از توافق اتمی، تحریم های وارده از سوی ایالات متحده را بی اساس دانست.

هشدار؛ تعرض به مرز ها را تحمل نمی کنیم

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز، پنجشنبه و ساعاتی پس از صدور اطلاعیه سپاه، به تعرض پهپاد جاسوسی ارتش آمریکا به ایران واکنش نشان داد. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تعرض این پرنده ۲۰۰ میلیون دلاری را محکوم کرد.

اما باید به یاد داشت، وقوع هر گونه درگیری نظامی احتمالی در هر شرایط به ضرر ایالات متحده تمام خواهد شد، بدهی های میلیاردی آمریکا به خارج، کسری بودجه، تصمیمات متناقض ترامپ، نارضایتی های عمومی وهمچنین دست و پا زدن رئیس جمهور حریص و تاجرپیشه ایالات متحده برای به دست آوردن جایزه صلح نوبل، عواملی است که به خوبی نشان می دهد، که ایالات متحده باید از شروع جنگ جدیدی به شدت اجتناب کند؛ از سوی دیگر وجود میلیونها سرباز آماده و جان بر کف در ایران، از دیگر عواملی است که سه گانه ترامپ – بولتن – پمپئو را در اعمال جنگ مردد نگه داشته است.