شرح آنلاین - وزیر امور خارجه پیشین ترکیه تاکید کرد که مناقشه قره باغ کوهستانی می‌بایست بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد حل و فصل شود.

حکمت چتین وزیر امور خارجه پیشین ترکیه در سخنانی در کنفرانس بین المللی صدمین سالگرد دیپلماسی جمهوری آذربایجان که به طور مشترک از سوی وزارت امور خارجه این کشور و آکادمی دیپلماسی آذربایجان برگزار شده بود، بر حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی بر اساس قطعنامه های صادر شده از سوی سازمان ملل متحد تاکید کرد.

حکمت چتین خاطر نشان کرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد چهار قطعنامه مبنی بر خروج فوری نیروهای ارمنستانی از مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان صادر کرده است.

وزیر امور خارجه پیشین ترکیه در این کنفرانس گفت: “با این حال این قطعنامه ها اجرا نشده است. ارمنستان همچنان به تجاوز و اشغال سرزمین های آذربایجان ادامه می دهد. اگر آن ها به دنبال استفاده از مزیت های منطقه هستند، پس می بایست سیاست خصومت و اشغال را رها کنند. مناقشه قره باغ کوهستانی باید مطابق با قوانین بین المللی و بر اساس چهار قطعنامه شورای امنیت حل و فصل شود.”

الدار ممدیاراف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این کنفرانس تاکید کرد: “ما هنوز باید استقلال و حاکمیت خود را تقویت کرده تا بتوانیم تمامیت ارضی خود را تامین کنیم.”

ممدیاراف خاطر نشان کرد که دیپلماسی جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۱ به طور عمده در بخش انرژی متمرکز شده و این کشور هم چنان به دیپلماسی انرژی متعهد است.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی تبدیل شد در نتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد. در این جنگ بیش از ۳۰ هزار مسلمان آذری کشته و بالای یک‌میلیون آواره شدند. در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه رژیم آتش بس برقرار شده ولی میانجیگری بین المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه ، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه ای نداشته است. کارگروه موسوم به گروه مینسک در سال ۱۹۹۲ توسط سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) برای حل مشکل قره باغ تاسیس شده است.

 

 

منبع : تسنیم