تاج محل یکی از مشهور ترین بناهای جهان میباشد که معماری آن در دنیا بینظیر بوده و جزو عجایب هفتگانه دنیا به شمار میرود .

تاج محل در آگرا

تاج محل یکی از مشهور ترین بناهای جهان میباشد که معماری آن در دنیا بینظیر بوده و جزو عجایب هفتگانه دنیا به شمار میرود .تاج محل را برای یکی از همسران محبوب پادشاه هندی که شاه جهان نام داشن بنا نمودند همسر وی ایرانی بود و نامش ارجمند بانو بود در یکی از جنگهایی که وی همسرش را با خود برده بود همسرش پس از به دنیا اوردن فرزند چهارم پادشاه از دنیا رفت و این اتفاق باعث شد تا شاه جهان یک سال ردای ساده بپوشد و برای همسر مورد علاقه اش سوگواری کند .

وی دستور داد برای همسر ایرانی اش زیباترین بنای معماری را به گونه ای بسازند که مقبره و ارامگاه ابدی اش بوده و همچنین دارای باغهای زیبا و با صفا در دورتا دور مقبره اش باشد .بیش از هزاران کارگز و معمار و حتی فیل های هندی را در ساخت این مجموعه به کار گرفتند و بالخره طراحی این مجموعه را معماری ایرانی عهده دار شد و او مانند باغ های ایرانی باغها را طراحی کرده و بنای اصلی ارامگاه ارجمند بانو را مطابق معماری های سنتی ایرانی طراحی کرده و شاه جهان دستور داد تا بهترین مصالح و تزیینا ساختمانی در ساخت تاج محل استفاده گردد و بدین ترتیب بیش از بیست نوع سنگ ساختمانی با ارزش در بنای ان کارشد و تزیینات گرانقیمتی در ان به کار گرفته شد .

تاج محل دارای شکفتی های بینظیری در ساختش میباشد مثلا قرینه ترین معماری دنیا را از آن خود کرده است و دیگر اینکه ستونهای این ارامگاه طوری بنا شده اند که در دورتادورش اگر زلزله ای رخ دهد بر روی بنای اصلی نریزد .

در تور هند محوطه سازی های بدیع دل انگیز و فضاهای گسترده ی اطراف بنای تاج محل به اندازه ی یک شهر بوده و آن را در شهر آگرا که در فاصله ی سه ساعته از دهلی قرار دارد بنا نمودند .با تور های تاج محل میتوان از دهلی به این شهر رسید و شگفتی های این مجموعه را از نزدیک تماشا نمود .

دیدنی های باکو

به گزارش سفر باتو ، باکو پایتخت آذرباجان از کشور های همسایه ایران یباشد که در سال های اخیر با رشد و رونق توریسم در آن میتوان با یک سفر چند روزه از دیدنی های توریستی و گردشگری این شهر بازدید داشت باکو دارای فرهنگی نزدیک به ایران بوده و این فرهنگ را در غذاها و سنت ها و آداب پذیرایی  وبرخورد مردمانش میتوان مشاهده و درک نمود .باکو ی مدرن شهری پر توریست و پر مخاطب میباشد که امروزه بخش اعظم مخاطبانش را توریست های اروپایی تشکیل داده اند .اما باکو ی قدیم دارای جاذبه های مهمی می باشد که دال بر قدمت دیرینه فرهنگ و تمدن این شهر است .

در بخشی از مرکز شهر باکو میتوان از منطقه ای به نام ایچری شهر بازدید نمود که چیز های جالبی را در بازدید های خود از این منطقه میتوانید ببنیند و درک نید .در این بخش که به معنای شهر قدیم میباشد میتوانید از دیدنی های تاریخی بازدید داشته باشید که هر یک مربوط به یک دوره از پیشینه ی این شهر میباشند و از دورانهای انسان های اولیه گرفته تمدن در این بخش رونق داشته است .

باکو به خود حکومت ها و امپراوطری های مختلفی را دیده است و در گردش در ایچری شهر میتوان از بازمانده های تاریخی مربوط به دوران ساسانیان که در ان زمان باکو جزئی از ایران بوده است را گرفته تا دوران شروانیان و سلجوقیان و … را بازدید کرد .

بخش هایی از رستورانها و بوتیک های قدیمی این منطقه را امروزه بازسازی نموده اند و انها را تبدیل به غذاخوری های سنتی چایخانه ها و کافه هایی کرده اند و در برخی هم میتوان از نمایشگاه های اثار هنری بازدید کرده و سوغاتی های این شهر را خرید .

در این بخش با یک گردش چند ساعته بار هم نمیتوان کلیه دیدنی های تاریخی اش را کشف کرد و جالب اینجاست که این منطقه جز آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است .آتشکده های این بخش به همراه برج دختر و کاخ شروان شاهی از مهم ترنی دیدنی های این قسمت هستند .

بازدید از موزه ادبیات گنجوی

به گزارش سفر باتو ، موزه ادبیات نامی گنجوی از مهم ترین موزه های فرهنگی کشور آذربایجان به شمار میرود که در خیابان نظامی گنجوی واقع شده است .در این موزه میتوان از هزاران کتب تاریخی اشعار دستنوشته و ادبیات و آثار ادبی و فرهنگی کشور آذرباجان دیدن نمود و این موزه بهترین مکان برای شناختن فرهنگ باکو میباشد .

خرید و تفریح در پروت باکو مال و مام

پورت باو مال یکی از مجلل تریم و در واقع شیک ترین مراکز خرید تور باکو میباشد و در این مرکز خرید بیشتر برند های مطرح جهانی شعبه داشته و در زمان حراجی ها میتوان از این مجموعه خرید های خوبی کرد و مخصوص افراد خاص پسند میباشد .در حالیکه برای خرید های متنوع تر و ارزان تر میتوانید به مرکز خرید مام واقع در مرکز شهر باکو بروید و غیر از پوشاک از انواع کالاها بازدید کرده و از سوغاتی فروشی های آنجا نیز خرید های خوبی کنید .

 

 

  • نویسنده : سفر با تو
  • منبع خبر : شرح آنلاین