مسجد گوهرشاد در زمان حکومت تیموریان به دستور گوهرشاد بیگم که همسر شاهرخ تیموری بود ساخته شد. این مسجد در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رضا (ع) بنا گشته است.

محبوبیت مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در زمان حکومت تیموریان به دستور گوهرشاد بیگم که همسر شاهرخ تیموری بود ساخته شد. این مسجد در ضلع جنوبی حرم مطهر امام رضا (ع) بنا گشته است. مسجد گوهرشاد  با قدمتی طولانی جاذبه ای تاریخی برای بازدیدکننگان است که همواره گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند. شاید این مسجد به علت اینکه در کنار حرم مطهر امام رضا (ع) ساخته شده به عنوان پربازدیترین مسجد ایران به حساب می آید. در زمان قدیم از این مکان به عنوان مرکزی برای تجمع‌های سیاسی استفاده می کردند.

بزرگترین و قدیمی‌ترین مسجد در حرم مطهر امام رضا (ع)

مسجد گوهرشاد در تور مشهد دارای ۸ ورودی است که به وسیله آنها به قسمت‌های دیگر حرم می توان دسترسی پیدا کرد. این بنا جزو بزرگترین و قدیمی‌ترین مساجد در نزدیکی حرم مطهر است که همواره از آن برای برپایی نماز جماعت و همچنین نماز جمعه استفاده می کنند. در طول ساعت‌های شبانه روز گردشگران و زیارت کنندگان فراوانی از این مسجد تاریخی بازدید می کنند.

معماری بنای مسجد گوهرشاد

این مسجد بسیار مقاوم و محکم که به سبک کلاسیک ساخته شده ،  دارای ۴ ایوان است. در فاصله بین ایوان‌ها شبستان‌ها قرار گرفته اند. مسجد دارای درهای ورودی و خروجی است. اگر به معماری این بنا نگاهی بس کوتاه بیندازید می‌بینید که هنر و ذوق ایرانی در سراسر این بنا خودنمایی می کند. در معماری مناره‌های این بنا از سبک مقرنس استفاده شده است و همچنین می توانید معرق کاری های عصر تیموری را نیز مشاهده کنید. سرتا سر ضلع عای این مسجد با کاشی های معرق تزیین شده است. دیوارهای این مسجد با آیات قرآن و اسم‌های خداوند و همچنین احادیث گوناگون متبرک شده‌اند.

ویژگی های ایوان مقصوره

این ایوان با مساحتی به اندازه ۵۰۰ متر مربع، ۳۷ متر طول و ۵/۲۵ متر ارتفاع است. تاریخ ساخت این مسجد بر روی کاشی کاری های معرق قابل رویت است. بر روی ایوان مقصوره محراب این مسجد قرار گرفته که تماما از سنگ مرمر درست شده است. در بالای ایوان، گنبد مسجد قراردارد. از موارد قابل ملاحظه در این ایوان منبری است که از آن به عنوان صاحب الزمان یاد می کنند. بر روی ایوان مقصوره کتیبه بایسنقرکه از بهترین ثلث نویسان روزگار و فرزند گوهرشاد بیگم بود، نقش بسته و زیبایی خاصی به ایوان بخشیده است. در ضمن تاریخ ساخت مسجد بر روی این کتیبه نوشته شده است.

با تور کیش راه به راه قیمت مناسب سفر کنید و لذت ببرید.

ویژگی های منبر صاحب الزمان

منبر صاحب الزمان که در قسمت جنوبی ایوان مقصوره به چشم می خورد منبری با ارتفاع زیاد است. در نزدیکی محراب این منبر بلند با دستور فتحعلی شاه قاجار در سال ۱۲۴۳ هجری قمری که جنس آن از چوب گردو بود ساخته شد که با هنر منبت کاری مزین شده است. در منبت کاری این منبر از ان و میخ استفاده نکرده اند. کار ساخت این بنا به سال ۱۳۲۵ شروع شد. از دیگر ویژگی‌های این منبر می توان به فاصله آن از سطح زمین که ۵/۷ متر و شمار پله های آن که به ۱۴ عدد می‌رسد اشاره کرد.

 ویژگی های گنبد و مناره های مسجد گوهرشاد

همان گونه که قبلا ذکر کردیم،گنبد این مسجد تاریخی بر روی ایوان مقصوره قرار داده شده است. ارتفاع این گنبد به ۴۱ متر می رسد که از آجر لعاب دار ساخته شده و آن را با خط کوفی تزیین کرده‌اند. ارتفاع هر یک از منارهای مسجد گوهرشاد به چیزی در حدود ۴۳ متر می رسند که کتیبه هایی بر روی آن قابل مشاهده است. این مناره را بر روی زمین و جدای از ساختمان بنا شده اند و در جوار ایوان مقصوره قرار گرفته اند و گلدسته های بسیار زیبایی بر روی آنها دیده می شود.

 ویژگی های شبستان های مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد دارای شبستان هایی است که به صورت قرینه اند، همچنین دارای پایه هایی با قطر زیاد و سقفی به صورت ضربی است. با اینکه این شبستان در طی سالیان متمادی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته اما هنوز هم همان ظرافت و زیبایی هنری خود را دارا است. در طول ادوار گوناگون این شبستان‌ها را با نام‌های مختلف و متفاوت یاد کرده اند از جمله این نام‌ها تبریزی، نهاوندی، سبزواری، نجف آبادی و … بوده است. به غیر از شبستانی که به نام شبستان گرم معروف است و محل آن در ضلع شرقی مسجد قرار دارد و آقایان برای عبادت از آن استفاده می کنند در سایر شبستان‌ها به منظور کلاس‌های آموزش، جلسه های قرآنی و تدریس کردن علوم قرآنی استفاده می شود.

تور قشم ارزان قیمت آفردار با قیمت مناسب موجود است.

بازسازی و مرمت مسجد گوهرشاد

در طول دوره‌های گوناگون و با گذر سال‌ها و همچنین عواملی از جمله عوامل طبیعی همچون زلزله (  سال ۱۰۸۴ هجری قمری) و عوامل انسانی، مسجد گوهرشاد دچار خرابی‌های گوناگون شده است که در طول سال‌های بعد مورد مرمت قرار گرفته است. مرمت و بازسازی دیگری که روی مسجد انجام شد پس از بمب بارانی بود که به وسیله روس ها در سال ۱۳۳۰ هجری قمری انجام شد که ویرانی‌های بسیاری را بازسازی و مرمت کردند از جمله آسیب‌های گنبد و ایوان‌های مسجد.

 

 

 

  • نویسنده : سفر با تو
  • منبع خبر : شرح آنلاین