شهر وان در شرق کشور ترکیه قرار دارد . این شهر پر از آثار تاریخی و پر از شگفتی‌های منحصر‌به‌فرد است. طبیعت زیبای آن در کنار آب و هوای مطبوعش گردشگران بسیاری را به خصوص از ایران به این منطقه کشانده است .

در کنار همه این ها دریاچه وان دارای مناظر زیبا و تاریخی بسیار غنی است که به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد.از دیگر دیدنیهای این شهر وجود نژادهای خاص از گربه است که در اطراف دریاچه وان زندگی می‌کنند. این گربه‌ها دارای چشم‌هایی زیبا با رنگ‌های متفاوت آبی و کهربایی هستند که شنا در دریاچه وان یکی از تفریحات آن‌هاست . در دوران های مختلف نژادهای مختلفی مانند اورارتینی‌ها، ارمنی‌ها، رومی‌ها، سلجوقیان و عثمانی‌ها در این سرزمین زیسته‌اند که هر کدام آثار باستانی و تاریخی منحصر به فردی از خود به یادگار گذارده اند . در ادامه مطلب قصد داریم شما را با برخی از دیدنی های این شهر زیبا آشنا نماییم :

دژ وان ، بزرگ‌ترین قلعه سنگی منطقه

دژ وان در تور وان  بر روی تپه‌ی مشرف به شهر سه هزار ساله اورارتو، واقع است . این قلعه‌ای سنگی بین قرون هفت تا نهم پیش از میلاد مسیح و با استفاده از سنگ بازالت و آجرهای گلی ساخته شده است. در اطراف این دژ، برج باستانی ساردور وجود دارد که کتیبه‌های مربوط به دوره‌های آغازین پادشاهی باستانی اورارتو در آن وجود دارد. این کتیبه‌ها به سه زبان پارسی کهن، بابلی و ایلامی توسط خشایارشاه کبیر در قرن پنجم پیش از میلاد نوشته شده‌اند. در طول این چند هزار سال این کتیبه‌ها از نابودی در امان مانده‌اند و تمام حروف و اجزایشان کاملا سالم است.

جزیره آختامار ، جزیره عشق

این جزیره بسیار زیبا با طبیعت بکر و خیره کننده و نمایی از دریاچه وان گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند . و افسانه‌ها متعددی راجب آن وجود دارد که باعث شده این مکان بعنوان جزیره عشق نام بگیرد . به روایت بعضی از همین افسانه‌ها مردی جوان دلباخته دختری به نام تامار می‌شودکه ساکن این جزیره بوده است . او هر شب از  دریاچه  عبور می‌کرده تا با دختر ملاقات کند، اما یکی از این شب‌ها که هوا طوفانی می‌شود گرفتار طوفان شده و پیش از غرق شدن نام دختر را فریاد می‌زند و از آن زمان این جزیره تامار نام نهاده شد . گفتنی است جاذبه اصلی این جزیره کلیسای ارمنی صلیب مقدس است که قدمتش به سال ۹۱۵ باز می‌گردد. این کلیسا دارای معماری زیبا و منحصربه‌فردی است اما زیبایی اصلی این بنا به‌خاطر آثار هنری روی دیوارهای خارجی‌ آن است که داستان هایی از کتاب مقدس را به تصویر کشیده است.

کلیسای صلیب مقدس ، شکوه آختامار

این کلیسای زیبا با معماری شکوهمند خود بر بالای تپه ای در جزیره آختامار قرار دارد. این کلیسا بین سال‌های ۹۱۵ تا ۹۲۱ بنا شد و به یکی از جاذبه های دیدنی این جزیره تبدیل شد . این کلیسا  نمادی از مذهب و هنر و همچنین فرهنگ عمیق این منطقه است  . کلیسای صلیب مقدس  در سال ۲۰۰۵ مرمت و  بازسازی شد . نقاشی‌های داخل بنای کلیسا بسیار زیبا ست و تا حد زیادی سالم مانده‌اند. همچنین نمای بیرونی آن  با حکاکی‌ صحنه‌هایی از کتاب مقدس پوشیده شده است.

قلعه هوساپ ، یادگاری قرون وسطی

به گزارش سفر باتو ، قدمت قلعه هوساپ به قرون وسطی بر می گردد که بر روی ارتفاعات  سنگی و در ساحل رودخانه هوساپ بنا شده است. افسانه‌های متعددی در مورد آن وجود دارد و مردم محلی می‌گویند که معمار قلعه مردی کرد بنام محمودی سلیمان بوده، که پس از احداث این دژ دستانش را قطع کرده‌اند تا دیگر نتواند قلعه‌ای مانند آن را بسازد که هوساپ قادر به تسخیرش نباشد. قلعه هوساپ در سال ۱۶۴۳ ساخته شده و دارای  چهل برج است . قلعه داخلی به‌دلایل استراتژیکی بر روی نوک بلندی سنگی ساخته شده و سه حیاط دیوار کشی شده دارد که هرکدام به دو بخش تقسیم می‌شوند. بخش پایینی جاییست که نگهبانان، دروازه‌ها و استحکامات قرار دارند، بخش بالایی محل اتاق نگهبانی است. دیوارهای طولانی و برج‌های زیبای قلعه آن را به یکی از جذاب‌ترین دیدنی های وان ترکیه تبدیل کرده‌اند.

موزه وان ، از جاهای دیدنی وان

در این موزه آثاری از دوره‌های تاریخی پیش از میلاد مسیح، اورارتیان و عثمانی‌ها قرار دارد . یکی از مهم ترین قسمت‌های این موزه آثار مرتبط به نسل‌کشی و قتل‌عام‌ خونینی است که در منطقه وان رخ داده است . در حیاط داخلی موزه، کتیبه‌ها و سنگ نوشته های متعددی مربوط به شهر حکاری قرار دارند. همچنین در حیاط این موزه سنگ قبرهای دوره اورارتیانی با کتیبه‌هایشان به نمایش در آمده است ودر قسمت پایینی موزه گلدان‌های سرخ، طلا و جواهرات بسیاری از دوره اورارتیانی قرار دارد و قسمت بالایی موزه هم به ظروف سفالی، سکه‌های تاریخی و نسخه‌های خطی اختصاص یافته است.

  • نویسنده : سفر با تو
  • منبع خبر : شرح آنلاین