انتخابات مجلس در شهرستان ورزقان به دلیل موقعیت ویژه اش در استان آذربایجان شرقی همیشه محل تضارب آرا و کشمکش های انتخاباتی نامزدها و هواداران آنها بوده اما آن چه همیشه در کانون توجه قرار داشت سطح مشارکت باورنکردنی ورزقانی ها در انتخابات است.

انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی روز دوم اسفند ۹۸ در ورزقان و بخش ها و روستاهای تابعه با مشارکت بالای اهالی این شهرستان برگزار شد و اللهوردی دهقانی نماینده سابق ورزقان و خاروانا در مجلس نهم باردیگر با رای حداکثری مردم به خانه ملت راه پیدا کرد.

اما طرح شائبه های مختلف از سوی رضا علیزاده نماینده این شهرستان در دهمین مجلس شورای اسلامی و رسانه های وابسته به وی در خصوص ورود آرای وارداتی به شهرستان در روز انتخابات مجلس یازدهم و طرح موضوع استفاده از پول کثیف برای خرید رای باعث شده تا حاشیه های ناخوشایندی برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای ایجاد شود که لازم است در اینجا توضیحاتی در خصوص آنها داده شود.

چرایی بالا بودن تعداد آرا از تعداد اهالی شهرستان

بر اساس سرشماری سال۹۰ جمعیت شهرستان ورزقان ۴۵ هزار و ۷۰۸ نفر بود که در سال ۹۵ به ۵۲ هزار و ۶۵۰ نفر با حدود ۳۶ هزار واجد شرایط رای دادن رسید و در سال ۹۸ به ۵۵هزار نفر افزایش یافته که از این تعداد ۳۸هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرایط رای دادن بودند.

در طی چند سال اخیر حدود شش هزار نیروی کار جذب سه مجتمع معدنی فعال در شهرستان شده اند و بخشی نیز در پروژه های عمرانی مشغول کار هستند که با احتساب هر خانواده دو عضو این رقم به ۱۰ هزار نفر افزایش می یابد که بامقایسه ۳۸ هزار و ۶۶۹ نفر واجدین شرایط رای دادن و ۴۲ هزار و ۲۶۵ رای های ماخوذه در سال ۹۸ مشارکت ۱۰۹ درصدی مشاهده می شود حال اینکه در سال ۹۴ با مقایسه تعداد واجدین شرایط رای دادن و آرای ماخوذه این رقم مشارکت حدود ۱۳۶ درصد بود که طی آن آقای رضا علیزاده برنده انتخابات دهمین دوره مجلس در شهرستان شد و مستندات آن از فرمانداری شهرستان و استانداری آذربایجان شرقی قابل دریافت است.
سوالی که مطرح می شود این است که چرا در آن زمان ایشان نسبت به مشارکت ۱۳۶ درصدی مردم ورزقان ابراز ناراحتی ننمودند و صحبتی از پول کثیف نبود؟!

علاقمندی ورزقانی ها به حق تعیین سرنوشت منطقه

مردم محروم و زحمتکش شهرستان ورزقان به دلایل مختلف مجبور به مهاجرت به شهرهای اطراف از جمله اهر و تبریز طی سال های گذشته شده اند، اما با توجه به علاقمندی خود به خانه پدریشان در ایام انتخابات همیشه برای تعیین سرنوشت شهرستان از شهرهای دیگر برای مشارکت در انتخابات به هر نحو ممکن خود را به پای صندوق های رای در این منطقه می رسانند و همین امر باعث می شود تا در هر دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی شاهد مشارکت گسترده آنها باشیم. امسال نیز از مجموع ۴۲ هزار و ۲۶۵ رأی مأخوذه در انتخابات ۹۸، آقای اللهوردی دهقانی با ۲۲ هزار و ۸۲۴ رأی موفق به کسب اکثریت آرای این حوزه شد.

با مقایسه آرای ماخوذه و کسب شده، میزان رای های داده شده به این کاندیدای برنده انتخابات به هیچ عنوان بالاتر از میزان واجدین شرایط رای دادن در کل شهرستان نبوده و هواداران دیگر نامزدهای انتخاباتی نیز در هجوم به این شهرستان برای رای به فرد مورد حمایت خود دخیل می باشند که آقای علیزاده نیز باید به هواداران خود در این آمارگیری سر انگشتی توجه داشته باشند.

در فرض سوم ؛ بر اساس قانون هر فرد ایرانی می تواند روز انتخابات در هر حوزه ای که حضور دارد اقدام به رای دهی به نامزدهای نام نویسی کرده در آن حوزه نماید و هیچ محدودیتی برای رای دادن برای اتباع ایرانی در غیر از حوزه صادر شده شناسنامه اش نیست و مسوولان اجرایی انتخابات موظف به دریافت مدارک شناسایی وی و دادن تعرفه رای به او هستند.

در پایان باید از از آقای رضا علیزاده و دوستان ایشان که آب به آسیاب تفرقه می ریزند پرسید اگر شما علاقمند به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان و آرزومند محرومیت زدایی از شهرستان محروم ورزقان هستید چرا ادامه حضورتان در خانه ملت را به قیمت لکه دار کردن یک انتخابات آزاد که زیر نظر مسوولان ستاد انتخاباتی استان، نهادی های انتظامی و امنیتی، دادستانی و اعضای شورای نگهبان انجام گرفته ، گره می زنید؟

آیا نشستن بر روی صندلی سبز مجلس که برای خدمتگزاری در اختیار وکلای ملت قرار می گیرد ارزش آن را دارد که تقوا و ایمانمان را فدای عقده گشایی از رقیب و به چالش کشیدن درستکاری دست اندرکاران انتخابات و شورای نگهبان کنیم؟

پراکندن تخم تفرقه بین مردم چیزی جز خیانت به دستاوردهای یک انتخابات سالم و مردمی نیست و ضروری است تا در مشی سیاسی و اعتقادی خود تجدیدنظر اساسی داشته باشید.شما بهتر است به جای گرفتن قیافه حق به جانب و در آوردن ادای دایه ی مهربانتر از مادر به فکر وحدت آفرینی در بین اهالی منطقه و کمک به توسعه آن باشید.

به انتخاب مردم احترام بگذارید و آستین همت را برای رقابتی برادرانه در دور دوازدهم مجلس بالا بزنید نه ابطال رای و نظر مردم شریف شهرستان ورزقان.

  • نویسنده : محفوظ
  • منبع خبر : شرح آنلاین