کرونا ویروس در ترکیه تبعات و مسائل بسیاری را به همراه خواهد داشت و طبعاً آنچه از این کشور در حال انتشار در سطح رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است، بویی از واقعیت نبرده است. محدودیت شدید رسانه‌ها در انتقال اخبار و رویدادها و همچنین زندانی بودن هزاران تن از روزنامه نگاران و اهالی جریان آزاد اطلاعات در دولت اردوغان - که از این کشور به عنوان بزرگترین زندان روزنامه نگاران یاد می‌شود - در موارد بسیاری اثرگذار بوده است.

در همان روزهای ابتدایی گسترش ویروس در سطح جهان؛ دولت اردوغان بخشنامه ای صادر کرد و به همه شهروندان این کشور هشدار داد که حق ندارند هیچ گونه مطلب یا خبری را خارج از هماهنگی نهادهای امنیتی و دولتی منتشر کنند هر کسی که چنین اقدامی را انجام داد بر اساس قانون دستگیر و محاکمه و احتمالاً زندانی خواهد شد و این موضوع باعث شد تا آنهایی که فعالیت آشکار در رسانه ها داشتند زبان در کام گیرند و هیچ مطلبی در این مورد منتشر نکنند. این موضوع باعث شد تا دولت در مورد کرونا ویروس در صدر رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی منتشر شود.

اما در همان هفته سوم اسفند که دروغ‌های وزیر بهداشت ترکیه در مورد ایران توسط برخی از افراد معلوم الحال در فضای مجازی منتشر می‌شد در حالیکه خبری با این درجه از اهمیت به هیچ عنوان در رسانه‌های ترکیه حق انتشار نداشت، منابع آگاه گفته بودند که حداقل شش هزار نفر در ترکیه به دلیل ابتلا به کرونا ویروس بستری هستند. این افراد عمومآ از کسانی بودند که از حج عمره و‌از عربستان سعودی بازگشته بودند. این مسئله همان روزها باعث اختلاف شدید میان آنکارا و ریاض شد و رسانه‌های نزدیک به اردوغان حملات شدیدی را به آل سعود بابت این مسئله کردند.

اگر در خاطرتان باشد در همان روزها به ناگهان سعودی‌ها بدون آنکه اقدام به تست کرونا در مکه مکرمه کرده باشند، بیت الله الحرام را بسته و نماز و طواف در آن را ممنوع کردند! از همان جا مشخص شد که گسترش کرونا ویروس در عربستان بیش از آن چیزی است که قابل تصور باشد. این همان بخت بلندی بود که ایرانی‌ها داشتند که در ماه رجب به تعداد زیاد معمولاً در کاروان‌های عمره راهی حرمین شریفین می‌شدند و به دلیل کژرفتاری سعودی‌ها، عازم نشده بودند!!

در حالی که رسانه‌های فارسی زبان و قماربازهای همیشه در صحنه در فضای مجازی همگام با وزارت امور خارجه آمریکا تلاش کردند تا ایران را عامل گسترش کوروناویروس در سطح کشورهای منطقه معرفی کنند، اما واقعیت آن بود که در حاشیه حج عمره هزاران نفر از حاجی‌ها گرفتار کویید-۱۹ شدند و آن را به عنوان یک سوغات از عربستان با خود به کشورهایشان بردند!!

با این حال دولت ترکیه تلاش کرد تا با مخفی کاری شدید و غلیظ مانع از خوابیدن چرخ اقتصاد کشور شود که به دلیل کاهش تعداد زیاد گردشگران، ماهی ۳ میلیارد دلار از درآمدش کاسته شده بود و در طول همان سه هفته صدها هزار نفر شغل‌شان را از دست داده بودند. با این حال واقعیت فراتر از آن چیزی بود که اردوغان و نزدیکانش فکر می‌کردند و تمام این تصمیمات و اقدامات با نظر شخصی اردوغان گرفته می‌شد و هیچ یک از وزرا حق اظهار نظر نداشتند.

وزیر بهداشت ترکیه که مدعی خودکفایی در امر مبارزه با کروناویروس و آمادگی صددرصد جهت مقابله با این بحران شده بود، تا به خود آمد دید عملاً ۴۰ استان این کشور درگیر شده است، چراکه حاجی‌هایی که از مکه برگشته و همچنین توریست‌هایی که راهی ترکیه در آن شرایط شده بودند، خیلی سریع کویید ۱۹ را در سراسر ترکیه پراکنده کردند. این همان موضوعی بود که برخلاف ادعای مقامات دولت اردوغان آمادگی برای مقابله با آن وجود نداشت.

ابتلای روزانه بیش از ۴ هزار نفر در ترکیه – البته این را در نظر داشته باشید که این ۴ هزار نفر با داشتن علائم از آنها تست گرفته شده و به صورت رسمی ابتلای آنها به کوروناویروس تایید شده بود – زنگ خطر را در کاخ اردوغان به صدا درآورد و او باز هم بدون مشورت تصمیم به برقراری حکومت نظامی می‌گیرد. این تصمیم به وزیر کشور ابلاغ شده و او به دلیل آن که شرایط را بهتر از رئیس دولت می‌داند با آن مخالفت کرده اما تحت فشار اردوغان ناچار به اجرای آن می‌شود. اعلام حکومت نظامی و منع آمد و شد به مدت ۴۸ ساعت آن هم بدون مقدمه و اعلام قبلی، صبر شهروندان ترکیه را به سر آورد و حوادث تلخی کشور روی داد.

اعتراض مردم به حکومت نظامی و درگیری نیروهای امنیتی که حالتی شورش گونه در پی داشت، به همراه دروغگویی دولتمردان در مورد ویروس از همان ابتدای ماجرا و عدم اطلاع رسانی صحیح و درست باعث شد تا اردوغان به شدت تحت فشار قرار بگیرد. او برای آنکه فشار را از خودش بردارد نیاز به یک فدایی داشت و چه کسی بهتر از وزیر کشور!! اردوغان برای باقی ماندن در قدر ت در سال‌های گذشته بهترین دوستان و یارانش را که با او به این‌جا رسیده بودند را کنار زده بود، برکناری وزیر کشور هم کاری نداشت و مقدمات کار را به شکلی فراهم کرد تا این وزیر استعفا دهد.

مردم ترکیه حالا به خوبی می‌دانند که واقعیت در مورد ویروس چیست و برخلاف دروغ‌های اردوغان که به آنها گفته بود ویروس وارد کشور نشده و در حالی که همه همسایگان ترکیه با آن دست و پنجه نرم می‌کردند، ترکیه وضعیت را سفید اعلام می‌کرد، کلاهبرداری و قمار بزرگی بود. متاسفانه برخی در کشور ما نیز که اطلاعات چندانی از مسائل ندارند دروغ‌های دولت اردوغان را با پیاز داغ بسیار به خورد مخاطب ایرانی می‌دادند!! اما من نمی‌دانم این افراد دقیقاً الان کجا هستند و چرا در این مورد مطلبی نمی‌نویسند.؟

در کشور ما در طول دو ماه گذشته هرکه هرچه دلش خواست نوشت وگفت، در مورد میزان ابتلای مردم به این ویروس و تعداد جان باختگان یک کلاغ و‌ چهل کلاغ کرد و خبرهای دروغ را به رسانه‌های دشمن منتقل کرد و لی امروزکسی در این مورد حاضر نیست مطالبی را که همین دو ماه پیش گفته را باز خوانی کند، با همه این حاشیه سازی ها و دروغ ها دیدیم که در شرایط سخت تحریم به هر شکل و شیوه ای امروز با کمک و همراهی ۹۰ درصد از مردم، در حال عبور از شرایط بحرانی هستیم.

اما در کشور همسایه به جز خبرهای دولتی و مسائل مطرح شده به وسیله دولتی‌ها، هیچ کس حق نداشت حتی یک خبر هم منتشر کند، می بینیم که اوضاع از چه قرار است. بر اساس یک‌ گزارش امنیتی متاسفانه بیش از ۱۵۰ هزار نفر در ترکیه به کروناویروس مبتلا هستند و دولت این کشور تجهیزات و امکانات لازم برای سرویس دهی به آنها را ندارد، چرا که روز به روز این تعداد افزوده می‌شود. برقراری حکومت نظامی که از روحیه دیکتاتوری اردوغان نشأت می‌گیرد، هم به جای آنکه ابرویش را درست کند، چشم ماجرا را کور کرد.

همانگونه که چند روز پیش یادآور شدیم، با وجود خباثت‌ها، خیانت‌ها و نامردی‌هایی که اردوغان در حق ما ایرانی‌ها روا داشته و سوریه را به هم ریخت تادست ما و مدیترانه نرسد، اما باید به ترکیه به عنوان یک کشور همسایه کمک کرد. باز هم بر اساس گزارش‌های موثق دستاورد های کشورمان در امر مبارزه با کرونا ویروس در اختیار وزارت بهداشت آنکارا قرار گرفته است. با این حال طرح فاصله گذاری اجتماعی شامل ممنوعیت سفر بین استان‌ها و شهرها را اردوغان به شیوه «خرکی» (حکومت نظامی) اجرا کرد که تبعاتش را خواهد دید.

بگذارید یک نمونه دیگر از خواست دولت اردوغان را هم اینجا خدمت شما بگویم: هر چند سیستم امنیتی ترکیه تلاش کرد با استفاده از عوامل خود فروخته در داخل ایران ماسک‌ها و لوازم بهداشتی احتکار شده را با قیمت گزافی بخرد و به ترکیه منتقل کند و البته تجار وابسته به سازمان امنیتی ترکیه هم گرفتار شدند، اما حالا که ما روی آرامش گرفته‌ایم باید شیوه درست همسایه داری را مجدداً به اردوغان درس بدهیم، هرچند بعید میدانم که او در این مورد قابلیت درس گرفتن داشته باشد.

هرچند رسانه‌های دولتی ترکیه اعلام کردند که اردوغان با استعفای وزیر کشور موافقت نکرده است (دلیلش هم این که لااقل خودش می‌داند که این وزیر در مورد اعلام حکومت نظامی دو ساعت پیش از اجرای آن هیچ تقصیری نداشته است) با این حال همین خبر استعفا هم برای اردوغان هزینه زیادی در پی داشت و نشان داد که او در دولتش بحران شدیدی دارد که در سایه گسترش کرونا ویروس مدیریتش روز به روز سخت‌تر می‌شود.

  • نویسنده : ارسالی از مخاطب ناشناس
  • منبع خبر : شرح آنلاین