نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز بر لزوم توجه به اقشار و صنوف مختلف فرهنگی آسیب‌دیده در اثر شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایرنا، حجت‌ الاسلام محمدعلی آل هاشم، شامگاه سه شنبه در دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با وی، خواستار سرعت بخشی در رسیدگی به اقشار و صنوف فرهنگی آسیب دیده از کرونا شد.

وی همچنین بر ضرورت بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور در استان تاکید کرد و اظهار داشت: تدوین و اجرایی شدن برش استانی نقشه فرهنگی کشور باید از رویکردهای اصلی شورای فرهنگ عمومی استان باشد.

امام جمعه تبریز گفت: تقویت محتوایی موارد مورد بحث در شورای فرهنگ عمومی ضروری بوده و با توجه به فرموده رهبر معظم انقلاب «فرهنگ یک ملت است که می‏‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند» صیانت از فرهنگ، وظیفه‌ای همگانی است و شورای فرهنگ عمومی نیز این وظیفه را بر عهده دارد.

حجت الاسلام آل هاشم، با اشاره به نقش تعیین کننده و موثر شورای فرهنگ عمومی در جامعه، ادامه داد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی برای دستگاه های اجرایی به مثابه‌ی قانون و لازم‌الاجراست.

وی ‌تقویت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی را ضروری دانست و بر لزوم اولویت‌بندی موضوعات مهم فرهنگی برای طرح در جلسات شورا تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و خسارت های وارده به حوزه فرهنگ و هنر در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: هدف اصلی بخش فرهنگ و هنر ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعه فرهنگی است.

محمد محمدپور، با اشاره به اهمیت بالای نقشه مهندسی فرهنگی کشور، افزود: براساس تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب آیین‌نامه تدوین و اجرای برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در این شورا، چارچوبی برای اسناد استانی تعیین شده که در شورای فرهنگ عمومی ارائه و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه برش استانی نقشه مهندسی کشور را تهیه و به عنوان نقشه راه شورای فرهنگ عمومی استان استفاده خواهیم کرد، اظهار داشت: مسوولیت اصلی تدوین برش‌های استانی بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان است و ستاد استانی منتخب این شورا مسوولیت پیگیری و اجرای نقشه را بر عهده خواهد داشت.

محمدپور، بر ضرورت تقویت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی تاکید کرد و ادامه داد: تلاش می شود با بهره گیری از توان تخصصی موسسات علمی – فرهنگی و پژوهشی برای جلسات شورای فرهنگ عمومی محتوای علمی و عملیاتی‌تری فراهم شود.

در این نشست مقرر شد در خصوص موضوع کمبود اعتبارات فرهنگی استان در جلسات آتی شورا بحث و تبادل نظر شود و «یونس همتی» به عنوان مسوول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان معرفی شد.

  • منبع خبر : ایرنا