نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه خواجه رشیدالدین شیخ فضل‌الله همدانی بیشتر بر آیات قرآنی استناد کرده است، گفت: عبدیت و خردگرایی بر تمامی آثار و اعمال او چیره است.

به گزارش شرح آنلاین به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امروز سه شنبه ۱۲ اسفند ماه، در نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: راز بقای ایران زمین در فرهنگ بلند آن، یعنی اسلام و تلاش بزرگمردانی است که نگهبان میراث‌های معنوی هستند.

وی با اشاره به اینکه یورش مغولان، طوفان عالم گیری بود که طی چند ماهه طومار بسیاری از اقوام را از شرق آسیا تا اروپا درپیمود اما چون گردباد آن وضعیت گذشت و آفتاب آرامش در آسمان ایران درخشید، فاتحان بیگانه در اینجا راه و رسم ایرانی و اسلامی گرفتند و در فرهنگ و جامعه آن سهیم شدند، گفت: در این میان، بزرگ مردانی آمدند که پیشدار پیشرفت علم شدند و فاتحان بیگانه را کشورداری آموختند.

وی با بیان اینکه خواجه رشیدالدین به سبب فضیلت‌های چندگانه در علم و ادب و سیاست از موقعیتی ممتاز برخوردار بود که تحقیق در احوال و آثار این دانشمند در کنار تجلیل از مقام بلند او، می‌تواند برای نسل امروز مشوق و آموزنده باشد، افزود: این دانشمند که در سراسر دوره سلطنت غازان خان و جانشین او، مقام وزارت ایلخان را داشته و همچنین طبیبی عالم و مورخی دانشمند بود و به واسطه علم و مهارتی که در طب داشت، به درگاه ایلخان راه پیدا کرد و در سایه تدبیر و سیاست، مرتبه‌ای والا یافت.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه مورخان در اینکه خواجه رشیدالدین، جامع صفات برجسته و پسندیده بود، اتفاق نظر دارند، اضافه کرد: سیرت، کفایت و مقدرات وی چنان است که او را سزاوار اطلاق «انسان برجسته» دانسته‌اند، به ویژه که از دانش و فرهنگی درخشان و معارفی وسیع برخوردار بوده است.

وی با بیان اینکه خواجه رشیدالدین به عنوان مورخ برجسته نیز مقامی ممتاز دارد و تالیفات تاریخی وسیع وی، حتی تاریخ عالم را دربرمی‌گیرد، اضافه کرد: با اینکه اداره امور کشور نیز بر عهده او بود، اما از مطالعه و تحقیق بازنماند و خداوند استعدادی شگرف در وجود او گذاشته بود و او را در مطالعه علوم و آداب یاری می‌کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر اینکه خواجه رشیدالدین جوانی‌اش را به تحصیل طب پرداخته بود، با سایر دانش‌ها نیز پیوند استواری داشت، ادامه داد: تسلط کامل بر چند زبان، وی را در فراگیری معارف گوناگون یاری می‌کرد و خواجه رشیدالدین به زبان‌های فارسی، عربی، عبری، مغولی، ترکی، چینی و… تسلط داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم با اشاره به اینکه خواجه رشیدالدین دارای جوانب شخصیتی متعددی بوده و ایشان، اقتصاددان، تاریخ‌نگار، پزشک، داروساز، مفسر، محدث اخباری، متکلم، ادیب و زباندان بود که باید حکمت‌پیشگی و عرفان مآبی را به مبانی معرفتی او افزود، گفت: او را از جمله حکما به شمار آورده و از او و پدرش به عنوان «حکیم اهل فلسفه» نام بردند.

وی اضافه کرد: خواجه از آن مردان فرهیخته‌ای بود که زمانه مجال وافی به او داد تا هم علم خود را با تالیف کتب شریف و نفیس و هم مال خود را با تاسیس بزرگترین بنیاد نیکوکاری و دانش‌گستری در ایران متنفع‌به کند تا دیگران نیز از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایسنا، نخستین همایش بین‌المللی بزرگداشت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی با محوریت وقف و علم‌الادیان، در سه پنل تخصصی با حضور اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی در تالار علامه طباطبایی دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز آغاز به کار کرده و از مجموعه مقالات همایش نیز رونمایی شد. این همایش با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و دانشکده الهیات دانشگاه تبریز برگزار می‌شود.