33 ماه از امضای بیانیه 10 نوامبر 2020 می گذرد. بر اساس مفاد این بیانیه، نیروهای حافظ صلح روسی که ضامن صلح هستند، باید تروریست های ارمنی در قره باغ و بقایای ارتش ارمنستان را از خاک آذربایجان و در عین حال کریدور زنگزور را به طور کامل خارج کنند.

۳۳ ماه از امضای بیانیه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ می گذرد. بر اساس مفاد این بیانیه، نیروهای حافظ صلح روسی که ضامن صلح هستند، باید تروریست های ارمنی در قره باغ و بقایای ارتش ارمنستان را از خاک آذربایجان و در عین حال کریدور زنگزور را به طور کامل خارج کنند. باید به موازات جاده لاچین باز شود. با وجود گذشت نزدیک به سه سال، نه تنها تحریکات ارمنستان و گروه های تروریستی فروکش نکرده است بلکه در مقابل، ما استقرار توپخانه و سامانه های HHM را در مرز و هم در منطقه مسئولیت موقت نیروهای حافظ صلح روسی در قره باغ را به هعمراه تلاش برای برپایی استحکامات و مین گذاری ها متعدد مشاهده کردیم.

ارمنستان می داند که آذربایجان عملیات ضد تروریستی انجام خواهد داد. زیرا حضور گروه های تروریستی در منطقه در زمانی که طرح بازگشت به سرزمین های آزاد شده از اشغال در حال اجراست و عملیات ساختمانی در حال انجام است، تهدیدی جدی است: باکوی رسمی همواره حامی مذاکرات صلح بوده و برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تلاش کرده است. اما از آنجایی که ارمنستان اشغالگر و حامیان آن در اروپا همواره از برقراری صلح در منطقه جلوگیری می کردند، آذربایجان مجبور بود برای حفظ تمامیت ارضی خود سلاح به دست بگیرد.

در ۱۹ سپتامبر، کشته شدن پلیس و غیرنظامیان آذربایجان در نتیجه تداوم تروریسم مین های ارمنی در سرزمین های آذربایجان، اجرای اقدامات ضد تروریستی محلی را ضروری کرد.

نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان اقدامات ضد تروریستی را در خاک قره باغ مطابق با قوانین بین المللی و محلی و با حرفه ای بودن بالا انجام دادند. تنها در ۲۴ ساعت، انواع تجهیزات نظامی، انبار مهمات، ماشین آلات و تجهیزات و استحکامات مهندسی در زرادخانه گروهک تروریستی جنایتکار با شلیک مستقیم منهدم شد.

قبل از شروع رویدادها، اطلاع رسانی به غیرنظامیان ارمنی الاصل ساکن در منطقه به زبان های خود به دو صورت الکترونیکی و بلندگو، ایجاد پناهگاه های امنیتی برای آسیب نرسیدن به آنها و انجام اقدامات پیشگیرانه برای ارائه خدمات به غیرنظامیان با مواد غذایی لازم و کمک های پزشکی در آن پناهگاه ها توسط جمهوری آذربایجان انجام شد چرا که رفتارش نشان دهنده پایبندی شدید به قوانین جنگ است. در نتیجه اقدامات انجام شده، در اقدامات ضد تروریستی علیه گروه تروریستی مسلح به مردم غیرنظامی آسیبی وارد نشد.

در نتیجه عملیات ۲۴ ساعته ضد تروریستی محلی، ارتش آذربایجان بیشتر نیروی انسانی تجزیه طلبان را منهدم کرد. همزمان تعداد زیادی انبار مهمات دشمن نیز منهدم شد. بیش از ۶۰ موضع جنگی استراتژیک تحت کنترل ارتش آذربایجان درآمد. لذا تجزیه طلبان با پیشنهاد آذربایجان موافقت و پرچم سفید برافراشته و تسلیم خود را اعلام کردند.

اقدامات ضد تروریستی انجام شده در منطقه اقتصادی قره باغ آذربایجان بار دیگر قدرت کشور ما و حرفه ای بودن بالای ارتش ما را نشان داد. دستیابی به توافق در مورد تعلیق اقدامات ضد تروریستی محلی، دلیلی برای گفتن این موضوع دارد که صفحه جدیدی در تاریخ نه تنها آذربایجان، بلکه در کل تاریخ قفقاز جنوبی باز شده است.

دیدار هیئت آذربایجان با جامعه ارامنه قره باغ امروز در شهر یولاخ برگزار شد. در این نشست تنها موضوع ادغام مجدد جامعه ارمنی قره باغ به آذربایجان مورد بحث قرار گرفت.

لازم به ذکر است که رامین ممدوف که از سوی مقامات مرکزی آذربایجان به عنوان مسئول تماس با ساکنان ارمنی ساکن منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان منصوب شده بود، بشیر حاجی اف معاون نماینده ویژه رئیس جمهور آذربایجان در مناطق آزاد شده از اشغال منطقه اقتصادی قره باغ (به استثنای منطقه شوشا) و کارمند نماینده ویژه ایلکین سلطانوف نمایندگی می کرد. ساکنان ارمنی قره باغ با حضور سرگئی مارتیروسیان و دیوید ملکومیان حضور داشتند.

ادغام مجدد ساکنان ارمنی ساکن در منطقه اقتصادی قره باغ اجتناب ناپذیر است. این یک روند برگشت ناپذیر است. رئیس جمهور آذربایجان بارها در سخنرانی های خود تاکید کرده است که کشور آذربایجان با غیرنظامیان مشکلی ندارد. آذربایجان یک کشور چند قومیتی و کثیرالمله است، این ثروت مردم ماست. همچنین اعلام شد که برنامه ای برای ادغام مجدد ساکنان ارمنستان تهیه شده است. از این منظر مرحله جدیدی در تاریخ دولت و مردم آذربایجان آغاز می شود.

هر ارمنی ای که می خواهد در قره باغ بماند و زندگی کند باید به قوانین آذربایجان احترام بگذارد و آنهایی که نمی خواهند راهشان را در پیش بگیرند.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سخنرانی خود در ۲۰ سپتامبر به مردم گفت که امروز یک شانس تاریخی جدید برای مردم عادی ساکن قره باغ ایجاد شده است. این فرصت را از دست ندهید. رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه ما برای این کار آماده هستیم و مردم آذربایجان می دانند، خاطرنشان کرد: مطمئنم مردم ارمنستان نیز می دانند که حرف من یک کلمه است. ما پیشنهاد می کنیم و امیدوارم پیشنهاد ما مورد قبول واقع شود. زیرا این یک پیشنهاد مبتنی بر منطق، عدالت تاریخی، حقوق بین الملل و توسعه آینده است و بر اساس توسعه آینده محاسبه شده است.

رئیس جمهور همچنین خاطرنشان کرد: هرگز در آذربایجان تبعیض مذهبی و ملی وجود نداشته و نخواهد بود و جنگ دوم قره باغ این را بار دیگر نشان داد: نمایندگان همه ملت ها و همه اقوام در یک مشت متحد شدند. به خاطر آذربایجان، عزت به خاطر میهن!

جمعیت ارمنی ساکن قره باغ دو انتخاب دارند – یا در خاک آذربایجان، آزاد و مرفه با استفاده از تمام حقوق اساسی زندگی کنند یا خاک ما را ترک کنند. مخالفان تمامیت ارضی و استقلال آذربایجان و کسانی که بخواهند آن را نفی کنند قطعا مجازات خواهند شد. مشت آهنین سر جایش است. قره باغ آذربایجان است!

جاوید شاهوردیف
رئیس اتحادیه عمومی مرکزی برای توسعه اصلاحات دموکراتیک آذربایجان، روزنامه نگار

  • نویسنده : جاوید شاهوردیف
  • منبع خبر : شرح آنلاین