شرح آنلاین - حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان قاعده بازی را در منطقه خاورمیانه به شدت تغییر داده است و این برای آمریکا و هم پیمانانش به ویژه عربستان و رژیم صهیونیستی اصلا خوشایند نیست.

پس از حمله نیروهای یمنی به تاسیسات نفتی عرستان ۵۰ درصد توان صنایع نفتی این کشور از بین رفت و قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش ۱۰ درصدی یافت.

عربستانی ها که نمی دانستند از کجا خورده اند ابتدا انگشت اتهامشان را به سوی ایران گرفتند چرا که کسی را جز ایران برای انجام چنین عملیات هایی توانمند نمی دیدند اما یمنی ها با انتشار بیانیه ای مسؤولیت این عملیات را بر عهده گرفتند.

در همان دقایق نخست پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا انگشت اتهامش را به سوی ایران نشانه رفت اما تقریبا پس از ۲۴ ساعت اتهامات عربستانی ها و کارشناسان عربی به سمت خود آنها برگشت. مسئله این بود که چرا سامانه های پدافندی آمریکا قادر به رهگیری و خنثی سازی این عملیات هوایی گسترده نشده اند؟! و از این رو دور جدید گفتگوهای نظامی عربستان برای خرید تجهیزات نظامی این بار با کره جنوبی آغاز شده است.

هر چند عربستانی ها به ناکارآمدی پدافند هوایی آمریکایی ها پی برده بودند اما قایم شدن در پشت هیمنه پوشالی ایالات متحده تنها چاره آنها برای جلوگیری از حملات بعدی علیه زیر ساخت هایشان بود.

به زعم کارشناسان عرب یمنی ها منت بزرگی بر سر عربستان گذاشته اند چرا که می توانستند با حمله به آب شیرین کن های آن مردم عربستان را درگیر مشکلی اساسی کنند اما ضرب شست نخست، تنها به مختل کردن بخشی از اقتصاد نفتی عربستان منجر شد.

آمریکایی ها با بالا رفتن قیمت نفت صاحب یک منبع درآمد مناسب حداقل تا یک سال آینده شده اند هر چند سخن از تلافی کردن این اقدام علیه دشمنان منطقه ای عربستان زدند اما در کمتر از ۲۴ ساعت از موضع تند خود به یک موضع منطقی بازگشت کرده و ابراز داشتند که اقدامات لازم در دست بررسی است و تنها به تحریم های جدید علیه ایران دست زدند.

از این سو عربستانی ها برای سر پا نگهداشتن چرخه اقتصادی خود مجبور به تامین سوخت مورد نیاز صنایع کشورشان شده اند و اکنون تلاش وزارت نفت این کشور برای تامین گازوئیل از خارج متمرکز است.

دومین ضربه مهلک بر اقتصاد عربستان به خطر افتادن عرضه ۵ درصدی سهام آرامکو در بورس توکیو بود. آیا با شرایط پیش آمده برای این کشور دیگران حاضر به سرمایه گذاری در این صنعت آسیب پذیر شبه جزیره خواهند شد؟!

حالا یمنی ها دست برتر را در این بازی دارند. «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن طرح مشروط توقف حملات نظامی بین طرفین را به سازمان ملل داده است و می گوید: «ما توقف حملات موشکی و پهپادی به عربستان را اعلام می کنیم و امیدواریم که پاسخ مشابهی دریافت کنیم. اگر عربستان با این طرح موافقت نکند و بمباران را از سربگیرد، ما حق واکنش را برای خود محفوظ خواهیم دانست. ما منتظر اعلام اقدام مشابه از سوی عربستان مبنی بر توقف تمام اشکال حملات هوایی و زمینی به یمن هستیم».

این در حالی است که « محمد علی الحوثی» عضو شورای عالی سیاسی یمن درباره حماقت مخالفت سعودی ها با طرح المشاط هشدار داد و گفت: «اگر مخالفت کنند ما ضربات دردناکتری به آنها وارد می کنیم و گردن هایمان را در اختیار آنها نخواهیم گذاشت».

تلاش رسانه ای غرب برای فرافکنی قابلیت و توانمدی های جبهه مقاومت در منطقه و متهم سازی ایران البته روی دیگر این بازی است. تقریبا روزی نیست که رسانه های وابسته به غرب، برای جمهوری اسلامی ایران خط و نشان نکشند. اما واقعیت این است که تنها کسانی بر طبل گزینه نظامی علیه ایران می کوبند که چشم خود را بر واقعیت های موجود بسته اند و دانش سیاسی و نظامی لازم برای اظهار نظر را ندارند و معاندان در این گروه قرار می گیرند.

ناصر الدویله سیاستمدار و نماینده پیشین مجلس کویت درباره این اظهار نظرها گفته است: برخی سخنان من را خیانت و برخی شرم آور می دانند زیرا از حقیقت بیزارند و حقیقت نیز تلخ است. من بار دیگر تکرار می کنم جنگ با دشمن برتر، خودکشی است به دنبال راه دیگری باشید. سخنان ترامپ را باور نکنید اگر جنگی رخ دهد از نفت عرب ها چیزی باقی نخواهد ماند و به دوران بدوی باز می گردیم.

وی پیشتر در مصاحبه شبکه الجزیره نیز گفته بود: در این مرحله باید حملات ایران را فرو بخوریم و ساکت شویم و گرنه یک بشکه نفت هم برایمان باقی نمی ماند.